مقالات

رسیدن به اهدف

1

رسیدن به اهدف

هرگز به خاطر زمان، هدف خود را رها نکنید؛ در هر صورت زمان خواهد گذشت.

همه ما اهدافی در زندگی خود داریم که دوست داریم به آن ها برسیم. این اهداف برای رسیدن به موفقیت در زندگی هستند. معمولا هم برای رسیدن به این هدفها برنامه ریزی میکنیم. گاهی این برنامه ها هرگز انجام نمی شوند و گاهی هم آن ها را نیمه کاره رها می‌کنیم. اما آیا راهی وجود دارد که بتوانیم یک برنامه خوب برای رسیدن به هدف طراحی کنیم و از آن مهمتر بتوانیم این برنامه را تا انتها دنتال کنیم؟ آیا روشی برای رسیدن به هدف وجود دارد که بتوان روی آن حساب کرد و با آن به اهداف کوچک و بزرگ خود رسید؟

آیا تا به حال تصمیم گرفته‌اید که برای رسیدن به هدف از یک روز خاص مثلاً از شنبه و یا از اول ماه و یا در بیشتر مواقع از اول سال شروع به انجام کارهایی بکنید؟

آیا توانسته‌اید که آن کارها را ادامه دهید و به هدفی که برای خود قرار داده بودید برسید؟ اگر همواره به اهدافی که برای خود می‌گذارید می‌رسید و به برنامه‌های خود پایبند می‌مانید، نیازی به مطالعه این مقاله ندارید؛ اما اگر بعد از چند روز و یا حداکثر چند هفته از شروع فعالیت خود برای رسیدن به آن هدف کم‌کم بی‌انگیزه شده و تلاش شما کمتر می‌شود، حتماً این مقاله را مطالعه کنید.

باید هدف گذاری کنیم و برای رسیدن به هدف تلاش کنیم. این را همه می‌دانیم که باید برای رسیدن به موفقیت، یک هدف دقیق داشته باشیم؛ اما بعد از اینکه هدف خود را انتخاب کردیم چگونه باید به آن برسیم؟

موفقیت‌ها و نتایجی که به دست می‌آوریم ناشی از فعالیت‌ها و کارهایی است که در لحظه اکنون انجام می‌دهیم. اگر نتوانیم بر لحظه حال و کارهایی که در آن انجام می‌دهیم کنترل داشته باشیم، نمی‌توانیم به موفقیت برسیم. اگر چند روز و یا چند هفته پس از هدف گذاری، باانگیزه به آن می‌پردازیم، اما بعد کنترل خود را بر روی لحظات از دست می‌دهیم و مرتب با اهمال‌کاری کارهایی را که باید برای رسیدن به هدف انجام دهیم به تعویق می‌اندازیم هرگز موفق نخواهیم شد.

چطور می‌توانیم این انگیزه روزهای ابتدایی را همواره در خود داشته باشیم و تا رسیدن به هدف همچنان پرقدرت تلاش کنیم؟

یکی از بهترین روش‌ها برای این کار این است که اهداف خود را بنویسیم. نوشتن اهداف کمک زیادی به رسیدن ما به آن‌ها می‌کند؛ اما در مورد نوشتن اهداف نکات مبهمی وجود دارد که در این مقاله به آن‌ها خواهیم پرداخت.

 راه رسیدن به هدف

نوشتن بهترین

بعضی از مدرسین موفقیت می‌گویند که هدف خود را بنویسید و همراه خود داشته باشید و هر شب و هر صبح به آن نگاه کنید. در حالی که بعضی دیگر می‌گویند هدف خود را بنویسید و آن را کنار بگذارید بعد از مدتی می‌بینید که به آن رسیده‌اید.

آن‌ها معتقدند که فقط نوشتن هدف باعث می‌شود اتفاقاتی در کائنات بیفتد که شما به آن هدف برسید. حتی معتقدند به اهدافی رسیده‌اند که آن‌ها را نوشته و کنار گذاشته و حتی آن اهداف را فراموش کرده بودند؛ اما بعدها متوجه شدند که آن هدف‌ها را زمانی نوشته بودند . کتاب بنویسید تا اتفاق بیفتد تقریباً در همین زمینه صحبت می‌کند.

حالا بین این دو ایده کاملاً متفاوت کدام یک را اجرا کنیم؟ از نظر من نوشتن اهداف و نگاه کردن و مرتب آن را دیدن تاثیر بسیار زیادی بر موفقیت ما خواهد داشت. اگر می‌خواهید به اهداف خود برسید حتماً آن‌ها را یادداشت کرده و هر شب به آن‌ها نگاه کنید.

افزایش احتمال رسیدن به هدف با نوشتن برنامه

و اگر می‌خواهید احتمال رسیدن به هدف و سرعت و زمان آن را بسیار بیشتر کنید، باید یک کار دیگر هم انجام بدهید. همان‌طور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم معمولاً رفتارهای لحظه‌ای ما است که آینده ما را می‌سازد. ما در هر لحظه معمولاً کاری برای انجام دادن داریم و بهانه‌هایی برای انجام ندادن کاری که ما را به هدف ما نزدیک می‌کند می‌تراشیم.

برای بالا بردن احتمال رسیدن به هدف بهترین کار این است که هر شب قبل از اینکه بخوابید، در کنار هدف، پاداش و رنج آن هدف، یک مورد دیگر را هم اضافه کنید. این مورد کارهایی است که فردا باید برای رسیدن به آن هدف انجام دهید. دقت کنید که منظور ما دقیقاً برنامه‌ریزی برای روز فردا است و نه کل کارهایی که باید انجام دهید. وقتی قبل از خواب کارهایی را که فردا قرار است انجام دهید تا به هدف خود برسید یادداشت می‌کنید، مغز شما در زمانی که شما در خواب هستید فعال است و در مورد آنچه شما نوشته‌اید فکر می‌کند. صبح روز بعد، پس از بیدار شدن بلافاصله هدف، پاداش و رنج‌های آن هدف و همچنین برنامه آن روز را مطالعه کنید. آن گاه در طول روز می‌دانید که چه کارهایی را در آن روز باید برای رسیدن به آن هدف انجام دهید.

ممکن است در چند روز و حتی چند هفته اول خیلی کار موفقیت آمیز به نظر نرسد. اصلاً معتقد نیستیم که این کار بلافاصله معجزه می‌کند و شما از روز اول به‌سرعت به سمت اهداف خود حرکت می‌کنید؛ اما اگر در انجام این کار پایداری به خرج دهید و آن را مرتب تکرار کنید، یعنی حتی اگر یک روز دو روز یا چند روز کارهایی که نوشتید انجام ندادید، باز هم این کار را ترک نکنید. بعد از مدتی می‌بینید که انجام کارهایی که شما را به هدفتان می‌رساند شروع می‌شود و با سرعتی بیش از همیشه به سمت هدف خود حرکت خواهید کرد.

بنابراین به‌طور خلاصه، لازم است اهداف خود را در یک برگ بنویسید. بهتر است زیر هدف خود یک خط T انگلیسی بزرگ بکشید و در یک سمت لذت‌های رسیدن به آن هدف و در سمت دیگر رنج‌های ناشی از نرسیدن به آن هدف را یادداشت کنید. بعد نگاهی به هدف خود، رنج‌های ناشی از نرسیدن به آن و پاداش‌های رسیدن به آن بیندازید. خیلی بهتر خواهد بود اگر چند دقیقه‌ای به آن‌ها دقیقاً فکر کنید و روی آن‌ها تمرکز کرده و آن‌ها را تجسم کنید. با این کار آن‌ها را کاملاً به فیل مغز خود خواهید فهماند. بعد از اینکه این کار را انجام دادید یک برنامه کوچک از کارهایی که دقیقاً فردا باید برای رسیدن به آن هدف انجام دهید بنویسید. فردا صبح بلافاصله بعد از بیدار شدن آن هدف پاداش‌ها رنج‌ها و برنامه آن روز را نگاه کنید. در طی روز هم با نگاه به برنامه، آن‌هایی را که انجام دادید کنار آن‌ها تیک بزنید.

نکاتی درباره رسیدن به هدف با نوشتن

  1. برنامه هر روزه خود را به شکلی بنویسید نه این قدر تعداد کارهایی که باید انجام دهید زیاد باشد که نتوانید آن‌ها را انجام دهید و نه آن‌قدر کم باشد که تاثیر زیادی در رسیدن شما به آن هدف نداشته باشد. برای این کار باید خودتان با توجه به زمان و شرایطی که دارید و هدف که مدنظر قرار داده‌اید یک برنامه منطقی را در نظر بگیرید. تکرار می‌کنم که ممکن است در روزهای اول و یا حتی چند هفته اول خیلی به این برنامه عمل نکنید؛ اما راز این کار در ادامه و تکرار آن است بعد از مدتی می‌بینید که چقدر در این کار موفق خواهید.
  2. هر روز صبح که زندگی خود را آغاز می‌کنید به آن برنامه فکر کنید. سعی کنید در اولین زمان ممکن سخت‌ترین مورد برنامه را انجام دهید. معمولاً سخت‌ترین کار به دلیل اینکه ایجاد رنج ناگهانی می‌کند توسط مغز ناخودآگاه ما دفع می‌شود. بهترین کار این است که در اولین زمان ممکن آن کار سخت را انجام دهید.
  3. برایان تریسی در کتاب قورباغه را قورت بده دقیقاً همین مفهوم را ارائه می‌دهد. اینکه اولین کاری که انجام می‌دهید باید سخت‌ترین کار آن روز شما باشد.
  4. هر روز باید برنامه آن روز را بررسی کنید و ببینید که چند تا از برنامه‌ها را انجام داده‌اید و به خودتان نمره بدهید. اینکه امروز چقدر در راه پیشرفت هدف‌های خود موفق بوده‌اید.
  5. نکته آخر اینکه معمولاً سوال می‌شود که آیا اهداف و برنامه‌های خود رو باید روی کاغذ بنویسیم و یا نوشتن آن‌ها روی کامپیوتر و یا موبایل‌ها قابل انجام می‌باشد؟ به‌صورت جدی پیشنهاد می‌کنم این کار را با قلم بر روی کاغذ انجام دهید. بدون اینکه دلیل خاصی برای آن داشته باشم، اما تجربه نشان می‌دهد که تاثیر آن بیشتر خواهد بود؛ اما اگر برای شما سخت است که روی کاغذ این کار را انجام دهید حداقل باید روی وسیله‌ای آن را بنویسید مثل موبایل که همواره در دسترس شما باشد و بتوانید در لحظات قبل از خواب به آن‌ها نگاهی بیندازید و بلافاصله بعد از بیدار شدن هم آن‌ها را مرور کنید. نوشتن در کامپیوتر و یا لپ تاپ به دلیل این که دسترسی به آن نسبت به موبایل و یا کاغذ سخت است چندان پیشنهاد نمی‌شود

فرمول اثبات شده رسیدن به هدف

برای رسیدن به هدف مراحل مختلفی وجود دارد و در سایتهای مختلفی گامهای متفاوتی برای رسیدن به هدف توضیح داده شده است.مثل سایت کارآفرینان که در مقاله 7 گام رسیدن به هدف به صورت دقیق این موضوع را توضیح داده است.

  • همین امروز یک هدف مهم خود را مشخص کنید و بنویسید.
  • رنج ناشی از نرسیدن به آن و لذت رسیدن به آن را هم بنویسید.
  • برای رسیدن به آن زمانی را مشخص کنید.
  • هر شب نگاهی به برگ هدف و رنج و لذت آن بیندازید. به رنج‌ها و لذت‌ها فکر کنید و خود را در آن موقعیت‌ها تصور کنید.
  • با توجه به زمانی که برای رسیدن به هدف مشخص کرده‌اید، برنامه‌های فردای خود برای رسیدن به هدف را بنویسید.
  • صبح بعد از بیدار شدن، دوباره هدف رنج و لذت و برنامه‌های آن روز را مرور کنید.
  • سعی کنید سخت‌ترین کار را در اولین زمان ممکن انجام دهید.
  • در پایان روز بررسی کنید که چقدر از برنامه را انجام داده‌اید و با توجه به آن برنامه فردا را یادداشت کنید.

برای شناخت استعداد خود در تست استعداد یابی و هوش گاردنر شرکت کنید.

برای شناخت اختلالات روانشناختی و شخصیتی در تست MMPI-2 شرکت کنید

این صفحه را به اشتراک بگذارید.
نظرات کاربران