مقالات

استعداد و پیشرفت

1

استعداد و پیشرفت

استعداد یعنی یادگیری یک مهارت با صرف انرژی کمتر و زمان کمتر.

زمانی که افراد به موضوعی خاص علاقه بسیار زیادی داشته باشند، طبعا در آن استعداد خوبی هم خواهند داشت.

این مسئله به دو دلیل اتفاق می‌افتد: اول اینکه معمولا افراد در کارهایی که مستعد هستند و خوب از پس آن برمی‌آیند علاقه نشان می‌دهند.

دوم اینکه معمولا وقتی افراد به مسئله‌ای علاقه دارند نهایت تلاش خود را برای تمرین و بهبود وضعیتشان به‌کار خواهند گرفت. درنتیجه در آن مسئله خاص پیشرفت خوبی خواهند داشت.

استعدادیابی یعنی روش‌های کشف استعداد افراد و به‌کارگیری آن در فعالیت‌های مرتبط.

طبیعی است که بسیاری مدیران از مشاغل و کسب‌وکارها دوست داشته باشند افرادی را استخدام کنند که در زمینه کاری خود استعداد داشته باشند.

استخدام افراد مستعد به معنای افزایش بهره‌وری و بهبود سرعت پیشرفت کار است. آن‌ها به این باور رسیده‌اند که افراد شبیه به هم نیستند و هرکس با استعدادی منحصر به فرد به‌دنیا خواهد آمد.

به همین دلیل آن‌ها با کمک از تست‌های مختلف و مصاحبه‌های متفاوت تلاش می‌کنند تا اشخاص مستعد را شناسایی و آن‌ها را جذب کنند. اگر میخوایید استعداد خود را کشف کنید در آزمون استعداد یابی گاردنر و تست آنلاین استعدادیابی هالند شرکت کنید.

رابطه استعداد و پیشرفت

یکی از مهم‌ترین وجوه استعداد کمک به پیشرفت افراد در زمینه‌های مختلف است.

اگر تعریف استعداد به خوبی در ذهنتان مانده باشد، به میزان رشد مهارت افراد در مقایسه با دیگران اطلاق می‌شد.

درواقع استعداد می‌تواند نوعی برتری به افراد ببخشد که با آن جایگاه خود را بهبود ببخشند و در مسیری قدم بردارند که درست‌ترین مسیر برای آن‌ها است.

اگر استعدادیابی به درستی انجام شود و هرکس در جایگاهی قرار داشته باشد که در آن استعداد مناسبی دارد، می‌تواند به‌سرعت پیشرفت کند.

رابطه استعداد و رشد

استعداد به صورت بالقوه ظرفیت رشد افراد در حیطه‌های مختلف را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. البته یادتان باشد که صرف داشتن استعداد تضمین کننده پیشرفت یا رشد افراد نیست.

یکی از مهم‌ترین نکاتی که درنظر گرفته نمی‌شود این است که استعداد به خودی خود هیچ برتری خاصی به افراد نخواهد بخشید؛ بلکه شناسایی درست و به‌موقع استعدادها،تلاش و پشتکار روی ظرفیت‌ها و آموزش درست است که می‌تواند درنهایت به رشد ختم شود.

استعداد به افراد کمک می‌کند تا با صرف هزینه و زمان کمتر به هدفی دست پیدا کنند که درحالت عادی چندین برابر آن‌ها باید تلاش کرد و وقت گذاشت.

این مسئله درست مانند سوخت جت است. سوخت جت پیشران موتور جت است و آن را به‌حرکت درخواهد آورد. اما آیا سوخت جت به خودی خود و بدون وجود جت یا موتور آن کار خاصی انجام خواهد داد؟

تفاوت استعداد و خلاقیت و هوش

اکنون با مفهوم استعداد به خوبی آشنا شدید؛ اما همان طور که گفتم برای رفع اشتباه ذهنی اکثر افراد که استعداد را با خلاقیت و هوش اشتباه می گیرند، نیاز است که به این مورد اشاره کنیم.

خلاقیت چیست؟ خلاقیت یعنی ارائه فکر و طرح نو برای رشد یا ایجاد کارهای مختلف و در اصطلاح به خلق و ایجاد افکار نو و ایده های جدید در ذهن (در زمینه شغلی، اجتماعی و …) را خلاقیت و به فردی که این ایده ها را خلق می کند خلاق یا ایده پرداز می گویند.

همه انسان ها از بدو تولد دارای استعدادهایی هستند، یا می توان گفت هیچ فرد بدون استعدادی وجود ندارد و هر فردی در زمینه خاصی استعدادی دارد؛ در واقع خداوند عدالت را رعایت نموده و به هر فرد استعدادی داده است و کافیست ما آن را کشف کنیم و در پرورش آن تلاش کنیم. در شرایط متغیر کنونی، خلاقیت راه موفقیت افراد است و از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

اما خلاقیت در کودکان نسبت به بزرگسالان قویتر است. یکی از دلایل آن جذابیت و عجیب بودن همه چیز در جهان از نگاه کودکان است؛ در واقع حس کنجکاوی که در کودک وجود دارد باعث ایجاد خلاقیت و استعداد کودکان می شود. تمام اتفاقاتی که در جهان رخ می دهد برای بزرگسالان عادی و تکراری شده است، در واقع روزمرگی مانع بروز خلاقیت می شود. برای داشتن ذهنی خلاق باید همیشه به همه اتفاقاتی که در این جهان و اطراف ما به صورت روزانه رخ می دهد توجه کنیم و بی تفاوت از کنار آنها نگذریم. وقتی که نیوتن زیر درخت نشسته بود و سیب از شاخه درخت بر سرش افتاد، اگر مثل همه افراد آن را برمی داشت و می خورد، تا چند قرن دیگر هم قوه جاذبه زمین کشف نمی شد.

پس با تعاریفی که از خلاقیت دادیم قطعا متوجه شده اید که از استعداد متمایز است ما در هر زمینه ای که استعداد داشته باشیم می توانیم خلاقیت به خرج دهیم، با دید دیگری به اطراف بنگریم و کارهای جدیدی انجام دهیم.

اما هوش…. هوش نیز به معنای به کار انداختن توانایی های خود برای رسیدن به هدف مطلوب در زندگی و کسب و کار می باشد. پس هوش و استعداد ، هر دو به عنوان دانش یا توانایی خوب فرد شناخته می شوند؛ اما به عنوان دو مورد متفاوت.

امیدوارم تفاوت این موارد با یکدیگر در همین ابتدا برای شما به خوبی جا افتاده باشد و حق مطلب به طور کامل برایتان جا افتاده باشد. پس اکنون می رویم به سراغ ادامه مقاله چگونه استعداد خود را کشف کنیم؟

اگر استعداد خود را کشف نکنید

کسانی که نمی توانند استعداد و توانایی های ذاتی خود را در زندگی پیدا کنند، همواره سردرگم و ناامید خواهند بود و دائما مسیر شغلی و تحصیلی خود را تغییر می دهند. اینگونه افراد در ادامه به برخی از نشانه های افرادی که استعداد خود را پیدا نکرده اند، اشاره می کنیم:

  • اهمالکاری و عدم عملگرایی
  • عدم انگیزه کافی برای انجام دادن کارها
  • تاثیر پذیر بودن و عدم استقلال در تصمیم گیری
  • فرار کردن از زیر مسئولیت به هر دلیل
  • عدم مدیریت در انجام کارها
  • مدام از این شاخه به آن شاخه می پرند

برای کشف استعداد خود در تست گاردنر شرکت کنید.

چگونه استعداد خود را کشف کنیم؟ 

این صفحه را به اشتراک بگذارید.
نظرات کاربران