مقالات

روانشناسی ازدواج

1

روانشناسی ازدواج

روانشناسی ازدواج

روانشناسی ازدواج دانش و علمی است که تمامی جوانب و مسائل مربوط به ازدواج را مورد بررسی قرار می‌دهد . اگر بخواهیم به تاریخچه روانشناسی ازدواج اشاره کنیم باید گفت که تقریبا از سال 1930 بررسی علمی و پژوهشی ازدواج و عوامل تاثیرگذار در موفقیت و عدم موفقیت آن و همینطور عواملی که بر سطح کیفیت ازدواج هستند تاثیر گذار هستند شروع شد . پژوهش ها و تحقیق های حوزه روانشناسی ازدواج تقریبا در دو دهه بعد یعنی در 1950 رسمیت بیشتری پیدا کرد .

اولین تحقیقی که در حوزه روانشناسی ازدواج به صورت رسمی انتشار پیدا کرد مربوط به ترمن و همکارانش بود در این تحقیق ‏سعی شد که تفاوت های بین یک ازدواج موفق و یک ازدواج ناموفق را مشخص کنند و عوامل تاثیرگذار در آن را بررسی کنند . باربارادی آنجلس یکی از افرادی می باشد که فعالیت های گسترده و تحقیقات و پژوهش های فراوانی را در خصوص روانشناسی ازدواج انجام داده است کتاب‌ ها و مقالاتی نیز در این باره به چاپ رسانده و سمینار های متعددی را با موضوع روانشناسی ازدواج تشکیل داده است به طور کل در تحقیقات و پژوهش هایی که در خصوص روانشناسی ازدواج صورت گرفته است مسائل روانشناسی ازدواج را به دو دسته کلی تقسیم کرده اند .

انواع دسته ها:

دسته اول به مسائل و عوامل مهم و تاثیر گذار پیش از ازدواج اشاره می‌کند یعنی مسائلی که در تصمیم گیری برای ازدواج باید به آن توجه داشته باشیم تا بتوانیم تصمیم درستی بگیریم . دسته دومی که در روانشناسی ازدواج به آن پرداخته می شود مسائل مربوط به زمان ازدواج و پس از آن و شرایط و عوامل تاثیر گذار بر پایداری رابطه و سطح کیفیت آن می باشد .

روانشناسی ازدواج در مرحله تصمیم گیری برای ازدواج سعی کرده است پاسخ مناسبی برای یک سری سوال خاص طبق تحقیقات و پژوهش ها پیدا کند و آنان را در قالب مشاوره قبل از ازدواج ارائه دهد تا افراد بتوانند آگاهانه تر تصمیم بگیرند مانند اینکه ، چگونه می توانیم فردی مناسب را به عنوان همسر پیدا کنیم ؟ در انتخاب همسر چه ملاک هایی اهمیت دارند و اولویت بندی آنها چگونه است ؟ چگونه می توان فهمید دو نفر با یکدیگر تناسب شخصیتی دارند ؟ در انتخاب همسر ملاک های مادی بیشتر اهمیت دارند یا ملاک های معنوی و شخصیتی ؟ و ... مشاوره ازدواج بر پایه روانشناسی ازدواج سعی می کند که دو اصل تناسب و اولویت‌ بندی را ارائه دهد .

یعنی هرچه زوج در عوامل مختلف شخصیتی ، اقتصادی ، تحصیلی ، فرهنگی خانوادگی و ... با یکدیگر در تناسب باشند ازدواج موفق تری را تشکیل می دهند و همینطور از آنجایی که هیچ انسانی صد در صد با معیارهای ما تناسب ندارد ، فرد باید معیارها و ملاک های مد نظر خود را بر اساس اهمیت اولویت بندی کند . روانشناسی ازدواج با آموزش این دو اصل در مشاوره ازدواج سعی میکند که زوجین را به سمت انتخابی درست هدایت کند .

اهمیت روانشناسی ازدواج

اهمیت روانشناسی ازدواج با توسعه اجتماعی فرهنگی جوامع و تحولاتی که روز به روز با سرعت در حال ایجاد شدن هستند بیشتر می شود . اهمیت روانشناسی ازدواج در تحقیقات و پژوهش هایی که در حوزه آسیب شناسی های اجتماعی صورت می‌گیرد کاملا قابل درک می باشد چرا که خانواده به عنوان اصلی ترین و مهمترین نهاد و بنیان اجتماعی ضامن سلامت و تعالی جامعه می باشد از این رو اهمیت روانشناسی ازدواج برای تشکیل خانواده هایی موفق و سعادتمند که در آن ، زن و مرد و فرزندان بتوانند افرادی پویا ، رو به رشد ، تاثیر گذار و موفق باشند توجیه پذیر است .

اهمیت روانشناسی ازدواج در طلاق ها

همچنین آمار رو به رشد طلاق و ازدواج های ناموفق ، افزایش آسیب پذیری خانواده ها و هنجار های اخلاقی موجود در جامع که طبیعتا خانواده بر آن متاثر است ، اهمیت روانشناسی ازدواج را دو چندان می کند چرا که هر آسیبی بر پیکره کانون خانواده نه تنها افراد آن خانواده را با آسیب‌ های متعدد اخلاقی و روانی مواجه می کند بلکه سلامت اجتماعی را نیز تهدید خواهد کرد .

پس اهمیت روانشناسی ازدواج به این دلیل می باشد که سال ها تحقیق و پژوهش در خصوص ازدواج و عوامل تعیین کننده موفقیت و عدم موفقیت آن را در قالب مشاوره خانواده و ازدواج به مراجعین ارائه دهند تا با ارتقای سطح آگاهی افراد از نکات کلیدی و مهم در ازدواج ، مسیر ازدواج موفق را برای افراد جامعه را روشن تر کند .

شاید برای برخی از افراد اهمیت روانشناسی ازدواج چندان قابل درک نباشد اما برای بیان اهمیت روانشناسی ازدواج می توان گفت که دلیل بسیاری از ازدواج های ناموفق این است که افراد نتوانسته اند ملاک های اصلی و تاثیر گذار در ازدواج موفق را تشخیص دهند و اولویت بندی کنند و یا نتوانسته اند میزان تناسب خود با طرف مقابل را بسنجند ، اهمیت روانشناسی ازدواج در این است که با تعیین شاخص های مهم و سنجش همه جانبه زوج میتواند موفقیت یا عدم موفقیت ازدواج آنان را پیش بینی کند.

تست روانشناسی ازدواج

تست روانشناسی ازدواج چیست ؟ آیا تا به حال در مورد آن چیزی شنیده اید ؟ یا با آن برخورد داشته اید ؟ آیا پیش فرضی از سوالات تست روانشناسی ازدواج در ذهن خود دارید ... ؟ متاسفانه به دلیل عدم اطلاع رسانی و فرهنگ سازی کافی در این زمینه ، بسیاری از افراد از محتوا و کاربرد تست روانشناسی ازدواج اطلاع چندانی ندارد . تست روانشناسی ازدواج مجموعه ای از سوالات با محتوای متفاوت و جنبه های مختلف می باشد ، تست‌هایی که گاهی شخصیت و خودشناسی فرد را به چالش می کشند و گاهی در پی یافتن تناسب و وجوه مشترک میان زوج هستند .

انواع تست روانشناسی ازدواج

تست روانشناسی ازدواج انواع مختلفی دارد که تست های معتبر نتیجه تلاش و پژوهش روانشناسان ازدواج می باشد که در مراکز مشاوره خانواده در قالب مشاوره ازدواج ارائه میشوند . به طور کامل تست روانشناسی ازدواج به صورت پکیج هایی در مشاوره قبل از ازدواج عرضه میشوند که در آن چند سری سوال مختلف وجود دارد . همانطور که گفتیم برخی از این سوالات به سنجش شخصیت فرد می پردازد چرا که خودشناسی گامی موثر در انتخاب همسر می باشد و تا ابعاد مختلف شخصیتی انسان مشخص نشود هرگز نمیتوان گفت که چه فردی میتواند مکمل و متاسب او باشد .

دسته دیگر از سوالات تست ازدواج به دیدگاه زوج در مورد جوانب مختلف ازدواج و زندگی مشترک توجه دارد تا بر اساس مقایسه دیدگاه ها میزان تناسب و سازگاری زوج برای ازدواج مشخص شود . تست روانشناسی ازدواج را می‌توانید به صورت آنلاین در سایت های مشاوره خانواده مشاهده کنید تا با سوالات و محتوای آن آشنایی پیدا کنید . شاید با خود فکر کنید که مراوده با طرف مقابل برای شناخت کافی می باشد اما در تست روانشناسی ازدواج سوالاتی چالش‌ برانگیز و همه جانبه مطرح می شود که لایه های پنهان حائز اهمیت در تصمیم گیری برای ازدواج در آن روشن می شود .

سوالاتی که شاید از نظر شما اهمیتی نداشته باشد یا به ذهن شما نرسیده باشد از طرف مقابل بپرسید اما در ادامه مسیر اهمیت و تاثیر آن ها مشخص می شود . تست روانشناسی ازدواج کمک میکند که شما با دیدی باز تر و شناختی اصولی تر بر پایه علم روانشناسی ازدواج بتوانید میزان تفاهم و تناسب خود را با طرف مقابل بسنجید و موفقیت یا عدم موفقیت ازدواج خود را پیش بینی کنید .

مباحث روانشناسی ازدواج

مباحث روانشناسی ازدواج بسیار گسترده و متنوع می باشد . در مباحث روانشناسی ازدواج گاها به تفاوت بین ازدواج موفق و ازدواج ناموفق پرداخته میشود و گاهی علت و عوامل تاثیرگذار در ازدواج موفق و ازدواج ناموفق مورد بررسی قرار می‌گیرد . به طور کل مباحث روانشناسی ازدواج همانطور که گفته شد به دو دسته کلی تفکیک می شود یک سری از این مباحث به مسائل قبل از شروع زندگی مشترک یعنی دوران تصمیم گیری برای ازدواج می پردازد و سری دیگر به دوران ازدواج و زندگی مشترک می پردازد .

معیار های ازدواج برای دختران ، معیار های ازدواج برای پسران ، سن مناسب ازدواج ، چگونگی تشخیص فرد مناسب برای ازدواج ، باید ها و نباید های دوران نامزدی ، شروع زندگی مشترک و مشکلات آن ، چگونگی رفتار با همسر ، مهارت های زندگی مشترک ، ریشه یابی اختلافات و مشکلات زندگی مشترک ، تعیین عوامل تاثیر گذار بر کیفیت زندگی مشترک ، روابط زناشویی و مسائل مربوط به آن ، طلاق عاطفی و بررسی عوامل ایجاد کننده و جلوگیری از آن ، چگونگی رفتار با هنجار های اخلاقی همسر مانند ( بد اخلاقی ، بد دهنی ، شکاک بودن ... ) ، راه های ایجاد صمیمیت در زندگی مشترک و حفظ علاقه و طراوت زندگی مشترک ، زمان مناسب برای فرزند دار شدن ، تربیت صحیح فرزند و ... همگی از مواردی هستند که به صورت جامع و دقیق در مباحث روانشناسی ازدواج به آن پرداخته میشود .

علم روانشناسی ازدواج

پس میتوان گفت که روانشناسی ازدواج علمی است که هیچ موضوع و مسئله ای را در مورد ازدواج چه پیش از آن و چه پس از آن را بی اهمیت در نظر نگرفته است و هر آنچه که در راستای سعادت یا شقاوت یک ازدواج تاثیر گذار است را به صورت علمی و اصولی مورد بررسی قرار داده است پس میتوان با تکیه بر روانشناسی ازدواج در هر زمینه ای بهترین تصمیم را انتخاب کرد و مسیر درست را پیش گرفت .

سوالات روانشناسی ازدواج

سوالات روانشناسی ازدواج در زمینه های مختلف و به جنبه های متفاوتی تقسیم میشوند . همانطور که گفتیم برخی از سوالات روانشناسی ازدواج به خود فرد بر می گردند و سری دیگر مربوط به ازدواج و رابطه بین زوج میباشد . این سوالات توسط روانشناسان و مشاوران مختلفی طراحی شده اند از این رو تنوع سوالات بالا می باشد و در مراکز مشاوره خانواده معتبر ، مجموعه کاملی از این سوالات استاندارد در اختیار افراد قرار میگیرد و پس از پاسخ گویی ، پاسخ ها توسط کارشناس تحلیل و بررسی میشوند و تشخیص داده میشود که آیا مراجعه کنندگان زوج مناسبی برای یکدیگر میباشند یا خیر .

برخی از افراد هستند که چنین ادعا میکنند که هرگز تمایلی به ازدواج و تشکیل خانواده ندارند در یک سری از سوالات روانشناسی ازدواج بر اساس سوالات مطرح شده مشخص میشود که آیا تمایل به ازدواج واقعا در فرد وجود ندارد یا صرفا یک تظاهر میباشد .

سوالاتی نیز برای سنجش تفاهم بین دو نفر مطرح هستند که با بله و خیر باید به آن ها پاسخ داد مانند ، ما اعتقادات یکدیگر را محترم میدانیم ، ما دوست داریم وقت آزاد خود را با هم سپری کنیم ، ما به احساسات یکدیگر توجه کافی را داریم ، ما به درستی به یکدیگر گوش میدهیم و ... همانطور که مشاهده کردیده سوالات روانشناسی ازدواج بسیار متنوع و از جنبه های مختلفی میباشند ، نکته ای که وجود دارد این است که پاسخ گویی صادقانه به این سوالات بسیار مهم میباشد و کمک میکند که مشاوره ازدواج بتواند تشخیص دهد که آیا زوج تناسب روانی شخصیتی و ... لازم را برای داشتن ازدواج موفق دارند یا خیر .

انواع سوالات روانشناسی ازدواج

برای مثال سوالاتی مانند ، آیا تا به حال وجود فرد جنس مخالفی باعث دگرگونی حال شما شده است ؟ آیا حضور در کنار دوستان متاهل باعث حسادت یا غبطه شما میشود ؟ آیا دیدن کودکان باعث میشود دوست داشته باشید پدر و مادر شوید و ... ؟ تعهد به رشد و پتانسیل تغییر در طرف مقابل بسیار مهم است سوالاتی که در این خصوص وجود دارند سوالاتی این چنینی هستند ، آیا نقاط ضعف خود را میشناسید و برنامه ای برای بهبود آن ها دارید ؟

از روابط گذشته خود چه درس هایی گرفته اید و در رابطه فعلی شما چه تاثیری دارند ؟ آیا احساس میکنید برای ارتقاء آگاهی و دانش نیازمند برنامه خاصی هستید و ... ؟ توانایی ابراز احساسات و محبت در طرف مقابل نیز بسیار مهم است در این خصوص سوالات زیر مطرح است . نسبت به کسانی که راحت احساس خود را بروز میدهند چه نظر یا احساسی دارید ؟ گفتن ” دوستت دارم ” به کسانی که دوستشان دارید برای شما راحت است ؟ واکنش شما به ابراز احساسات دیگران نسب به خودتان چه چیزی است ؟ صحبت کردن در مورد چه احساسی را دوست دارید و در مورد چه حسی برای شما سخت است ... ؟

این صفحه را به اشتراک بگذارید.
نظرات کاربران