مقالات

تست MMPI چیست؟

4.74

تست MMPI چیست؟

تست MMPI چیست؟

تست شخصیت چند وجهی مینه سوتا یا همان تست MMPI همانند تست نئو جزو معروف ترین و پر مصرف ترین تست های روانشناسی دنیا می باشد . در سالیان گذشته گروهی از پژوهشگران دانشگاه مینه سوتا واقع در کشور آمریکا این تست روانشناسی محبوب را ارائه دادند و این امر موجب نام گذاری این تست ، باعنوان مینه سوتا یا به صورت مختصر MMPI شده است .

برای شرکت در آزمون MMPI کلیک کنید.

تست MMPI

تست MMPI برای افرادی که از بیماری های روانی رنج می برند ، مورد استفاده قرار می گیرد .

به این صورت که روانشناسان برای تشخیص نوع بیماری و شدت آن از این تست استفاده می کنند . این تست چند وجهی در غالب یک پرسشنامه مطرح می شود که روانشناسان می بایستی نتایج حاصل از این تست را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهند و در نهایت نتیجه ی آن را بر روی نمودار نشان دهند که این نمودار بیانگر دو دسته مقیاس بالینی و اعتبارسنجی می باشد .

روانشناسان با استفاده از اطلاعات حاصل ، درمان مناسب را انتخاب می کنند . این تست روانشناسی قابلیت تفسیر و ارزیابی توسط سیستم های کامپیوتری را نیز دارا می باشد اما نتیجه ی حاصله توسط پزشک از دقت بالاتری برخوردار است .

تست سلامت روان MMPI

تست مینه سوتا یا MMPI تست روانشناسی شخصیت است که بعد از انجام تست می تواند ابعاد شخصیت فرد را مشخص کرد و ویژگی های رفتاری فرد را به دست آورد. این تست یک پرسشنامه خودسنجی 565 سوالی، با گزینه های انتخابی ” بلی ” و ” خیر” است که فرد با توجه به ویژگی شخصی به آن ها جواب می دهد و در همه افرادی که بالای 16 سال بوده و یا حداقل کلاس 8 را گذرانده اند قابل اجراست. نتیجه به صورت نموداری و حتما باید توسط متخصصین روانسنجی و یا روانشناسی تفسیر گردد. در حال حاضر نمونه های معمول این آزمون در کاربرد بالینی بین 240 تا 560 ماده را شامل می شوند که زمان بسیاری را برای اجرا می طلبد.

اهمیت تست ام ام پی آی

این واقعیت که MMPI و MMPI2 رایج ترین وسیله روانشناختی شخصیت سنجی است و در نوع خود بیش از هر آزمونی مورد تحقیق قرار گرفته است بدون تردید یکی از امتیازات برجسته آن است و هر ساله چند صد مقاله تحقیقی در مورد MMPI نوشته میشود که بطور گسترده در مطالعات پژوهشی و بالینی مورد استفاده قرار میگیرد.

این تست نقش مهمی در تعیین مشکلات اجتماعی، شخصی و رفتاری در بیماران روانی دارد و اطلاعات باارزشی در جهت تشخیص و درمان بیماران در اختیار پزشک قرار میدهد.

از نقاط قوت MMPI، ماهیت غیر نظری آن است، خصوصیتی که احتمال مفید بودن آنرا در طیفی گسترده افزایش میدهد.

وجود مقیاسهای اعتباری که برای ارزیابی نگرش نسبت به شرکت در آزمون طرح ریزی شده اند علاوه بر اطلاعات شخصیتیو بالینی یک مزیت مشخص MMPI است که موجب برتری آن بر بسیاری از ابزارهای شخصیت سنجی دیگر شده است.

نسخه فارسی تست MMPI

آزمون چند وجهی MMPI توسط گروهی از پژوهشگران آمریکایی ارائه شده است . این آزمون به علت جامع بودن و صحیح بودن نتیجه های آن ، به سرعت از محبوبیت بالایی برخوردار شد و بیش از پنجاه کشور آن را به زبان خود ترجمه کردند .

از آنجایی که در فرهنگ غربی و فرهنگ ایرانی تفاوت هایی وجود دارد ، پس از ترجمه ی این آزمون محبوب آن طور که باید شخصیت فرد را منعکس نمی کرد و روانشناسان دچار مشکل می شدند . به همین منظور گروهی از روانشناسان متخصص و ماهر کشور ما ، تست ها را با توجه به شرایط فرهنگی کشور تهیه می کنند و این تست معتبر و محبوب در بسیاری از مراکز روان درمانی و پژوهشی استفاده می شود .

مقیاس های تست MMPI

نسخه اصلی MMPI (فرم 567 سوالی) دارای 10 مقیاس بالینی (Clinical scales) و 3 مقیاس روایی(Validity scales) میباشدکه در نسخه فارسی 71 سوالی 2 مقیاس بالینی آن حذف شده است (Mf و Si).

مقیاسهای روایی(Validity scales) یا اعتبارسنجی

مقیاس L - مقیاس F- مقیاس K

مقیاسهای بالینی (Clinical scales)

  • مقیاس (وانمود خوب) دروغ سنجی: فرد تلاش دارد خود را بهتر نشان دهد.
  • مقیاس (وانمود بد): فرد تلاش دارد خود را بدتر نشان دهد.
  • مقیاس (انکار کردن): فرد در طول آزمون حالت تدافعی دارد.

مقیاس‌های بالینی به خصوصیات شخصیتی فرد در ابعاد مختلف می‌پردازد. این مقیاس‌ها در فرم 71 سوالی کاهش پیدا کرده‌اند و مقیاس‌های باقیمانده شامل موارد زیر است:

  • مقیاس HS یا هیپوکندری: به خصوصیت بیماری گونه خود فرد اشاره دارد. کسانی‌ که نمره بالایی در این قسمت می‌گیرند توجه زیادی به مشکلات جسمی خود دارند و اغلب احساس بیماری و ناراحتی می‌کنند، اما در واقع مشکل خاصی ندارند.
  • مقیاس D یا افسردگی: نمره فرد در این مقیاس میزان افسردگی را نشان می‌دهد.
  • مقیاس Hy یا هیستری: مقدار تمایل فرد به انجام واکنش‌های نمایشی را نشان می‌دهد.
  • مقیاس Pd یا انحراف روانی اجتماعی: میزان واکنش‌های ضد اجتماعی را نشان می‌دهد.
  • مقیاس PT یا ضعف روانی: نشان دهنده خستگی و ضعف روانی است.
  • مقیاس SC یا اسکیزوفرنی: به وجود اختلالات اسکیزوفرنیک یا شبه آن اشاره می‌کند.
  • مقیاس Ma یا شیدایی خفیف: این نتیجه برعکس نتیجه افسردگی است. این افراد شادتر و پرانرژی‌تر از معمول هستند و اگر این حالت اما اگر بیش از اندازه باشد اختلال مانیا یا شیدایی محسوب می‌شود.

نمره گذاری و تفسیر آزمون MMPI

امتیازدهی به پرسشنامه این تست روانشناسی در دو دسته مقیاس‌ انجام می‌گیرد. یک دسته شامل مقیاس‌های روانی است که قبل از امتیاز دهی و تفسیر به مقیاس‌های بالینی، امتیاز دهی و تفسیر می‌شود. مقیاس‌های روانی مشخص می کنند که آیا ممکن است فرد به برخی سوالات جواب دروغ داده باشد و یا با حالت دفاعی و مغرضانه به برخی سوالات پاسخ داده باشد.

با استفاده از بعضی از مقیاس های این تست روانشناسی می توان تعیین کرد که فرد آیا میخواسته خود را بهتر از حالت واقعی یا بدتر از آن نشان دهد یا خیر. سپس بر اساس این نتایج به دست آمده می توان نتایج به دست آمده از مقیاس های بالینی را به درستی تعبیر کرد.

تفسیر کامل این آزمون پیچیده و نیازمند تخصص و تجربه بسیار زیاد است، در سایکومتریست تفسیر کلی تست MMPI همراه با رسم نمودار ارائه میگردد که میتوانید از طریق گزینه های بالا (شرکت در آزمون MMPI) در نسخه های 71 و 370 و یا 567 سوالی شرکت کنید.

مزایای تست MMPI

یک امتیاز مهم MMPI، شهرت زیاد و آشنایی گسترده با آن در درون حوزه روان‌شناسی است. پژوهش‌های گسترده‌ای در حوزه‌های متفاوت به عمل آمده است. تحولات جدید به تدوین فرم‌های کوتاه، مقیاس‌های جدید، استفاده از ماده‌های بحرانی و نظام‌های تفسیر رایانه‌ای منجر شده است. آزمون MMPI به بیش از 50 زبان ترجمه شده و در بسیاری از کشورهای مختلف در دسترس متخصصان است. پژوهش‌های هنجاری و روایی بر روی چندین گروه فرهنگی مختلف صورت گرفته است و امکان مقایسه داده‌های جمع‌آوری شده از فرهنگ‌های گوناگون را فراهم می‌سازد.

آزمون MMPI نخستین پرسش‌نامه جامعی است که علاوه بر مقیاس‌های محتوایی، تعدادی مقیاس اعتبار یا روایی نیز دارد. هدف از گنجاندن این مقیاس‌ها آن بود که معلوم شود آیا فرد به سوال‌های آزمون با دقت و صداقت جواب داده یا نه. هرگاه نمره فرد در هر یک از این مقیاس‌ها خیلی زیاد باشد، نمرات مقیاس‌های محتوایی او را نیز باید با احتیاط تفسیر کرد یا اساسا از آن‌ها صرفنظر کرد.

انواع اختلال شخصیتی در MMPI

3 دسته از اختلالات شخصیتی

دسته A (عجیب‌وغریب، غیرعادی): اختلال اسکیزوئید، پارانوئید، اسکیزوتایپال؛
دسته B (نمایشی، دمدمی‌مزاج): اختلال ضداجتماعی، اختلال شخصیت نمایشی، مرزی، خودشیفته؛
دسته C (مضطرب، ترسان): وابسته، دچار وسواس فکری، شخصیت دوری‌گزین.

این دسته‌بندی‌ها و تحلیل‌ها بیشتر بر پایه‌ی مطالعات تاریخی و تجربی به‌وجود آمده‌اند تا مطالعات علمی و دقیق. بیشتر افرادی که مبتلا به اختلالات شخصیتی هستند به‌موقع و آگاهانه برای درمان اقدام نمی‌کنند و معمولا پس از اینکه خسارت‌های زیادی به بار آوردند، به‌سمت درمان راهی می‌شوند. بسیاری از موارد نیز درحالی تشخیص داده می‌شوند که فرد برای مشکل دیگری اقدام به درمان کرده است، اما در خلال درمان، مشکلی دیگر شناسایی می‌شود.

 

موارد استفاده تست سلامت روان MMPI

  • شناخت شخصیت فرد مورد نظر
  • مشاوره خانواده 
  • مشاوره قبل و بعد از ازدواج
  • انتخاب بهترین درمان
  • مشاوره قبل از استخدام
  • مشاوره برای امور قضایی
  • تست ازدواج MMPI

تست ازدواج MMPI از جمله معروف ترین تست‌هایی است که قبل از ازدواج صورت می گیرد. این تست ویژگی های عاطفی، مشکلات و اختلال های زیادی را برای مشاور ازدواج نمایان میکند.

انواع تست های سلامت روان MMPI

تا به امروز، سه نوع تست MMPI وجود دارد. دو تا از آن ها مخصوص بزرگسالان و دیگری برای نوجوانان است.

MMPI-2

شرکت در آزمون آنلاین MMPI

تست MMPI-2 شامل 567 سوال با گزینه های بلی و خیر است که با توجه ویژگی های شخصیتی و علایق خود به آن جواب می دهند. با اینکه این نوع تست قدیمی ترین تست MMPI است، اما هنوز تستی است که بیشتر از بقیه انواع مورد استفاده قرار می گیرد. انتظار می رود که افراد در 60 تا 90 دقیقه به این تست پاسخ بدهند.

MMPI-2-RF

تست MMPI-2-RF ، نسخه جدید و تازه ای از نسخه MMPI-2 است که در سال 2008 ارائه شد. تعداد سوال های این تست شخصیت 338 تا است و همچنان به پاسخ بلی یا خیر نیاز دارد. اگر پاسخ دادن به آن صادقانه باشد، به راحتی می توان از این تست استفاده کرد. آزمون دهنده ها بین 35 تا 50 دقیقه زمان دارند که به تست های جواب دهند.

تست MMPI-A

این تست مخصوص نوجوانان است تا به آن ها کمک کند که مشکلات هویتی، اجتماعی یا شخصی شان را بشناسند. انتظار می رود که پاسخ دهنده ها به این تست بین 14 تا 18 سال سن داشته باشند.

 
این صفحه را به اشتراک بگذارید.
نظرات کاربران