مقالات

تیپ شخصیتی ENTJ (فرمانده)

1

تیپ شخصیتی ENTJ (فرمانده)
فرمانده
برون گراشهودیمنطقیقضاوتی

ویژگی های شخصیتی

ENTJ ها معمولا رهبرانی بزرگ هستند. این افراد در تصمیم گیری و برنامه ریزی جز دسته تصمیم گریندگان و برنامه ریزان بسیار خوبی هستند. فرد با تیپ شخصیتی ENTJ در تست MBTI در همه چیز امکانات مثبت را می بیند. همچنین این افراد از این که دیگران را راهنمایی کنند و راهنمایی آن ها به صورت واقعی در بیاید بسیار خوشحال می شود. ENTJها اشخاصی متفکر و قدرتمند هستند. آن ها در ارائه ایده های خود با قدرت عمل می کنند. آن ها توانایی خوبی برای توسعه و پیاده سازی سیستم های جامع برای حل مشکلات سازمانی دارند.در کل ENTJ ها افرادی هستند که از برنامه ریزی و هدف گذاری های بلند مدت لذت می برند.

بهتر است ENTJ ها را در بخش هایی از سازمان قرار دهیم که نیاز به استدلال و تحلیل دارند زیرا افراد با تیپ شخصیتی ENTJ به شدت منطقی و تحلیلگر هستند. این افراد دوست دارند حقیقت را بشنوند و از برای حقیقت ارزش زیادی قائل می شوند.این افراد فقط با استدلال درست متقاعد می شوند. به دلیل اینکه بسیار تحلیل گر هستند به سرعت روش ها و سرعت سیاستهای غیرمنطقی را تشخیص می دهند.

به سادگی نقاط ضعف و اشکالات موجود در موقعیتهای مختلف را پیدا کرده و راه اصلاح آن را می یابند. تلاش آنان بر این است که به جای قبول سیستمها به شکلی که هستند، آنها را اصلاح کنند.

آینده نگری و موفقیت

ENTJ ها افرادی آینده گر هستند و به شدت می خواهند که موفق شوند و همیشه تمایل دارند که در همه کارها موفقیت کسب کنند. این افراد جز آن دسته از افرادی هستند که از حل کردن مسائل پیچیده لذت می برند و می خواهند که همه کارها را در حد استادی یاد بگیرند و انجام دهند. این افراد همیشه در فکر کسب دانش اند. مهارت های بالایی دارند. از اینکه دانش خود را به دیگران منتقل کنند بذت می برند.

رهبری

ENTJ ها ذاتا رهبرند. آن ها هر چالشی که در ذهنشان است و راه از میان برداشتن آن را در ذهن خود بررسی می کنندو خودشان را نسبت به رفع آن مسئول می دانند. این افراد کلا ذاتا علاقه مند به رهبری کردن دیگران هستند و به کمک توانایی هایی که در درک سریع مسائل دارند به خوبی از پس آن برمی آیند. ENTJ ها اغلب توجه ویژه‌ای به کار و دستاوردهای شغلی خود دارند و زندگی آن‌ها به طور طبیعی با دنیای کسب‌وکار و فعالیت در محل کار پیوند خورده است.

دید بلندمدت و دورنمای وسیع

آن ها مدام شرایط و چالش ها را بررسی می کنند تا موانع را از سر راه بردارند تا به هدف خود برسند. ENTJ ها در مشاهدات خود بسیار دقیق هستند و آن ها همه کارها را از دور نمایی کلی و و سیع تری نیز نگاه می کنند.

ایده های این افراد معمولا به موفقیت ختم می شود. ENTJ ها در تست MBTI به دلیل وجود رهبری ذاتی در وجودشان اغلب دستاوردهای فراوانی را در دنیای کسب و کار کسب می کنند. آن ها هرگز از انجام مشئولیت ها و وظایف مربوط به کارشان خسته نمی شوند.

صریح و قاطع

از نظر یک فرد با تیپ شخصیتی ENTJ افراد فرصت اشتباه کردن ندارند و اگر فردی را ببینند که اشتباهات تکراری انجام می دهند آن ها را به ستوه می آورد. این افراد تحمل کوچکترین ناکارآمدی را ندارند و از آن جایی که ذاتا احساسی نیستند در این گونه موارد بسیار صریح و قاطع برخورد می کنند. افراد با این تیپ، صداقت و صراحت را به ملاحظه‌کاری و پنهان کردنِ‌ نظرات ترجیح می‌دهند.

ENTJ ها مانند بسیاری از تیپ‌های شخصیتی نمی‌توانند از دریچه‌ای غیر از دنیای ذهنی خودشان به مسائل نگاه کنند اما برخلاف سایر تیپ‌های شخصیتی به هیچ وجه تحمل ببینند که کسی با نظرات آن ها اختلاف نظر دارند.

افراد با تیپ شخصیتی ENTJ معتقدند همه آدم ها باید مانند آن ها فکر کنند. این افراد باید یاد بگیرند دیدگاه و نظرات دیگران ارزشمند است. افراد با تیپ شخصیتی ENTJ باید یاد بگیرند که مراقب احساسات و عواطف دیگران باشند و باید بدانند که بقیه افراد بر روی عواطف خود حساس هستند. اگر این افراد به این آگاهی ها دست پیدا نکند در نظر دیگران فردی سلطه جو، تهدید کننده و زورگو به نظر می آیند و این مسئله ممکن است بر روابط آن ها تاثیر بگذارد.

مصمم و سریع در تصمیم گیری ها

ENTJ ها افرادی هستند که دارای اراده و قدرت بالایی هستند و این اراده به عنوان عاملی محرک وار به آن ها کمک می کند تا به دستاوردهایشان برسند. گرچه گاهی این قدرت درونی سبب می شود این افراد دچار خود بزرگ بینی می شود و به همین دلیل یکپارچگی و صمیمیت آنان با دیگران را به مخاطره می‌اندازد.

 لذا آن‌ها تلاش زیادی می‌کنند تا برای حفظ جایگاه خود نزد دیگران از این ویژگی‌ها اجتناب نمایند. آن‌ها افرادی مصمم، قاطع و شفاف هستند که از بیان صریح نظراتشان ابایی ندارند. ENTJ ها در تصمیم‌گیری سریع عمل می‌کنند و قادرند به سرعت نیات خود از تصمیماتشان را به سایرین بقبولانند و آن‌ها را توجیه نمایند.

در صورتی که آن‌ها کارکرد شهودی خود را به اندازه کافی رشد نداده باشند تصمیماتشان بسیار عجولانه و بدور از ارزیابی‌های معقول صورت می‌پذیرد. از سویی دیگر اگر کارکرد فکریشان به رشد کافی نرسیده باشد دیدگاه‌هایی ناموجه و خالی از منطق ارائه می‌کنند که در نتیجه آن، تصمیماتی بی پایه و اساس می‌گیرند.

در چنین مواقعی ممکن است حتی درک و دریافت صحیحی نسبت به موقعیتی که در آن قرار دارند داشته باشند اما قادر به فهمیدن این‌که چه اقدامی باید براساس فهمشان از موقعیت صورت دهند نیستند و در نتیجه مجموعه اقداماتشان به سرانجامی مثبت راه نخواهد یافت.

مهارت های استدلالی و کلامی قوی

افراد با تیپ شخصیتی ENTJ عاشق ارتباط برقرار کردن با دیگران هستند. آن ها تعامل کردن را دوست دارند. آن ها به عنوان یک برونگرا با در ارتباط بودن با دیگران انرژی و انگیزه دریافت می کنند.

در واقع برای ENTJ چیزی به اندازه یک گفنگو جذاب و هیجان انگیز لذت بخش نیست. آن ها از احترام زیادی برای افرادی که در مقابل خودشان می ایستدند و از نظرتشان دفاع می کنند. شاید این موضوع برای شما کمی تعجب آور باشد اما در هر صورت ENTJ ها به دلیل قدرت استدلالی قوی و مهارت‌های کلامی که دارند و از طرفی به دلیل اطمینان به درستی عقایدشان از هیچ بحث و مناظره‌ای شانه خالی نمی‌کنند. تا جایی که بسیاری از افراد-حتی با اعتماد‌به‌نفس بالا- ممکن است در بحث و گفتگو با ENTJ ها برای لحظاتی در مورد درستیِ گفتار و استدلال‌های خودشان دچار تردید شوند و در دام قاطعیتِ ENTJ بیفتند.

محل کار یا منزل

اگر شما جز ENTJ ها باشید قطعا می دانید که یک فرد با تیپ شخصیتی ENTJ همیشه دوست دارند خانه شان مرتب باشد و همیشه دوست دارند که مدیریت خانه اشان به خوبی و درستی پیش برود. این افراد برای تربیت فرزندان خود اهمیت زیادی قائل هستند و همیشه آرزوهای پدر و مادرها ENTJ می خواهند که فرزندانشان به مدارج بالای تحصیلی برسند.

ENTJ ها معمولا افرادی هستند که در محل کار در راس امور قرار دارند به همین دلیل در بسیاری از موارد دلشان می خواهد در خانه خود هم سمت رئیس داشته باشند. بهترین همسر برای ENTJ ها کسانی هستند که اعتماد به نفس بالایی دارند و تصویر مثبتی از خود نشان می دهند. آن ها همسرانی را می خواهند که همانند آن ها فکر کنند.

افراد با تیپ شخصیتی ENTJ به دلیل اینکه اول تمرکزشان بر روی شغلشان است حضور آن ها در منزل کمرنگ تر است و در بسیاری از مواقع می بینید که حضور فیزیکی دارند اما ذهنشان در جای دیگری است.

در صورتی که ENTJ ها به شکل مناسبی تعادل را در زندگیشان رعایت کنند، بطور طبیعی موهبت‌های فراوانی برای کسب موفقیت‌های فردی دارند. آن‌ها افرادی قاطع، مصمم، نوآور، خلاق و متفکرانی استراتژیک و با دید بلند مدت هستند و شخصیتی راسخ و پایدار دارند و قادرند با توانمندی‌های ذاتی خود به هر هدفی که می‌خواهند نائل آیند.

کارکرد اصلی ENTJ ها تفکر برونگرایانه (Te) و کارکرد کمکیشان شهود درونگرایانه است (Ni) که به کمک آن اطلاعات محیط اطراف را با در نظر گرفتن تصویر بزرگتر دریافت می‌کنند.

روابط با دیگران

  • افرادی صادق، رک هستند که همیشه تعهداتی دارند که آن ها را با صراحت بیان می کنند
  • با شور و اشتیاق زندگی می کنند
  • خوش خلق اما در بسیاری از مواقع جدی هستند
  • از روابط خود به عنوان یک فرصت برای یادگیری استفاده می کنند.
  • به حیثیت و موقعیت اهمیت می دهند و آن ها همیشه به دنبال همسرانی هستند آن ها را در رسیدن به هدفشان کمک کند.
  • به همسرانی احتیاج دارند که خود مختار و دارای عزت نفس باشند
  • صبر و تحمل بالایی در مقابل کاری که مطابق با میل آن ها انجام نمی دهند، دارند
  • این افراد می توانند صریح و مستقیم باشند
  • جنبه های ملایم خود را پنهان می کنند تا در ظاهر خشن جلوه کنند.
  • در شرایط استرس با دیگران با پرخاش رفتار می کنند.
نقاط قوت
نقاط ضعف
  • به شدت مجذوب ایده‌ها و نظرات جذاب می‌شوند
  • بسیار پر شور و با انرژی هستند
  • مسئولیت‌های زندگی و تعهداتشان به دیگران را بسیار جدی می‌گیرند
  • بسیار منصف هستند
  • افرادی اقتصادی که در مدیریت پول هایشان بسیار دقیق عمل می کنند
  • افرادی صریح و صادق هستند، هیچ چیز را به بهانه نیازردنِ دیگران یا ترس و خجالت مخفی و پنهان نمی‌کنند
  • در صحبت هایشان بسیار راحت و صریح عمل می کنند و دیگران را به چالش نمی اندازند
  • رشد فردی و پیشرفت را در همه‌ زمینه‌های زندگی مورد تشویق و حمایت قرار می‌دهند
  • آن ها افراد را به راحتی کنار می گذارند مخصوصا آن هایی که تاریخ انقضای آن ها تمام شده و هرگز هم افسوس از دست دادن آن ها را نمی خورند
  • به خوبی قادرند از دشواری‌ها و مشکلاتِ پیش آمده مابینِ خود و دیگران تجربه اندوزی کنند
  • انتظارات و استانداردهای بسیار کمال‌طلبانه‌ای دارند (این مورد را می‌توان نقطه‌ ضعفِ آن‌ها نیز دانست)
  • تمایل و علاقه‌ آن‌ها به مُباحثه و گفتگوهای چالشی، ممکن است آن‌ها را افرادی پرخاشگر و نابهنجار جلوه دهد
  • رویکرد آن‌ها در گفتگوها «برنده-بازنده» است، بنابراین آن‌ها در یک گفتگو تمام تلاش خود را خواهند کر که «بازنده» نباشند
  • گوش دادن به حرف‌های دیگران گاهی برای آنان دشوار است
  • اغلب ایده‌ها و نظراتِ متفاوت با عقیده‌ خودشان را به صراحت نقد می‌کنند و در برابر آن‌ها موضع می‌گیرند
  • ممکن است گاه توقعات و انتظاراتِ نامعقول و به شدت کمال‌طلبانه‌ای از دیگران داشته باشند
  • به طور طبیعی نسبت به عواطف سایرین آگاه نیستند و ممکن است در مواقعی نسبت به آن بی توجه باشند
  • ممکن است ابراز محبت و صمیمیت در بعضی مواقع برای آن‌ها دشوار باشد و دقیقا ندانند باید چکار کنند از همین رو رفتارشان در این موقعیت‌ها نامتعارف به نظر می‌رسد
  • رفتارِ آن‌ها ممکن است در نظر دیگران برتری‌طلبانه و تهدیدآمیز جلوه کند
  • تمایل دارند همیشه در راس امور باشند و در هر موقعیتی بر مسند ریاست تکیه کنند
  • کوچترین صبر و تحملی در برابر به هم ریختگی، بی‌نظمی و ناکارآمدی ندارند
  • ممکن است خیلی دیر متوجه نیاز دیگران به تعریف و تمجید شوند و در مواقع ضروری آن‌ها را تحسین نکنند
  • گرایش به کنترل کردن دیگران دارند.

نقاط ضعف شخصیتی

این تیپ شخصیتی از آن جهت که می خواهد به سرعت به دنبال چالش های بزرگ تر برود، گاه با عجل تصمیم گیری می کند. اگر آنها گهگاه از سرعت خود بکاهند فرصتی پیدا می کنند که تمامی اطلاعات مربوطه را به دست آورند و به جنبه های عملی کاری که می کنند توجه نمایند.

از آنجا که ENTJ ها با زندگی برخورد منطقی دارند، می توانند سخت گیر، رک و ناشکیبا باشند و احساسات دیگران را به راحتی قبول نکنند. این تیپ شخصیتی ممکن است بسیار مشاجره کننده و اهل بحث باشد، از این رو نزدیک شدن به آنها دشوار است. آنها معمولاً متوجه مفاهیم توصیه های دیگران نمی شوند. این اشخاص به جای آن که خود بخود حالت انتقادی بگیرند، باید به صحبت اطرافیان خود گوش بدهند و از اینکه آنها اظهار نظر می کنند، از آنها تشکر و قدردانی به عمل آورند.

ENTJ ها نیازمند کوششی آگاهانه هستند تا قبل از اینکه خواسته ها ونظرات خود را فوراً اجرا کنند به نقطه نظرهای دیگران گوش فرا دهند.
تیپ شخصیتی ENTJ ها فرصت چندانی برای تحمل احساسات خود و دیگران را ندارد. وقتی به احساسات خود بها نمی دهند، ممکن است به لحاظ احساسی واکنشهای بی تناسب نشان دهند. بخصوص اگر ببیند که کسی صلاحیت آنها را زیر سوال می برد، به لحاظ احساسی آزرده خاطر می شوند.

ممکن است در این زمان به موقعیتهای به ظاهر بی اهمیت واکنشهای تند و جدی نشان دهند. اگر ENTJ ها بیشتر به احساسات خود دقیق شوند، می توانند موفق تر ظاهر گردند چه بسا این تیپ شخصیتی از آن چه در واقع نشان می دهد کاستی های بیشتری داشته باشد. این اشخاص اگر از دیگران کمکهای منطقی بگیرند موفق ترند.

در محل کار

ENTJ ها دوست دارند که اغلب حکم مسئول را داشته باشند. اغلب سمت های سرپرستی، مدیریتی و رهبری را دوست دارند.
ENTJ ها رهبرانی موفق هستند و برای رهبری و بنیان نهادن سازمان بسیار مناسب هستند.
آن ها در برابر مشکلات سازمان این توانایی را دارند که آشکار آنها را شناسایی کنند و برای حل این چالش ها راه حل های مبتکرانه برای کوتاه مدت و بلند مدت ارائه می دهند.
برای رسیدن به اهدافشان به روشهای استراتژیک توجه می کنند.
آن ها معمولا دوست دارند که کار هایشان زودتر از زمان مقرر تمام شود به همین دلیل حقایق و استراتژی ها را از قبل سازماندهی می کنند.
عدم کارایی را دوست ندارند، از نداشتن قاطعیت و صلاحیت بیزارند.
رقابت جو هستند. اغلب معتاد به کار می باشند.
دوست دارند با اشخاص قوی، مستقل و نتیجه گرا کار کنند.
بدون وجود دلیل منطقی تسلیم نمی شوند.
دوست دارند عهده دار امور و تصمیم گیرنده باشند. مایل نیستند از دیگران دستورالعمل و راهنمایی بگیرند، مگر آن که آن شخص از دانش و صلاحیت بیشتری برخوردار باشد.
برای مسائل راه حلهای منطقی ارائه می دهند. دوست دارند با دستورالعملها و راهنماییهای روشن و واضح کار کنند.
ویژگی های کلی در تیپ شخصیتی ENTJ در محل کار
به‌دنبال این هستید که ایده‌های تئوریک را عملی کنید و آن‌ها را به نتیجه برسانید
به دانش و معلومات اهمیت فراوانی می‌دهید
تمرکزتان معطوف به آینده و رخدادهای احتمالی آن است
رهبران ذاتی و طبیعی هستید
نسبت به ناکارآمدی و بی‌کفایتی کوچکترین تحملی ندارید
دوست‌دارید امور در چرخه‌ای منظم و ساختاریافته در گردش باشند
مهارت‌های ارتباطی و کلامی بسیار بالایی دارید
از انجام کارهای یکنواخت و با جزئیات زیاد بیزارید
اعتماد به‌نفس بالایی دارید
قاطع و مصمم هستید

نقاط قوت کاری

  • توانایی حل خلاق مسائل
  • توانایی مدیریتی سطح بالا
  • درک مسائل پیچیده
  • توانایی دیدن همه امکانات و احتمالات موجود
  • میل و انگیزه زیاد برای موفق شدن
  • اخلاق کاری قوی و تعریف معیارهای سطح بالا
  • توانایی ایجاد سیستمها و الگوها برای رسیدن به اهداف
  • شجاعت شروع کار و حرکت به سوی هدف
  • تصمیم گیری منطقی
  • راحت بودن با تکنولوژی

نقاط ضعف کاری

  • تصمیم گیری عجولانه
  • عدم علاقه به جزئیات
  • نداشتن رفتار سیاستمدارانه و دیپلماسی لازم
  • توجه افراطی به کار و عدم توجه کافی به روابط خانوادگی
  • عدم علاقه به بررسی تصمیمات گرفته شده
  • عدم توجه کافی به قدردانی از همکاران و کارکنان
  • ناشکیبایی با افرادی که به سرعت آنها، درک و کار نمی کنند

رضایت شغلی

برای یک ENTJ رضایت شغلی یعنی:

امکان رهبری و ریاست داشته باشد و کنترل امور به دست وی باشد، سیستمهای عملیاتی یک سازمان را سازماندهی کند تا به اهداف خود برسد.
بتواند برنامه ریزی استراتژیک بلند مدت داشته باشد و روشهایی ابتکاری و منطقی برای حل انواع مسائل ارائه دهد.
محیط کار به خوبی سازمان یافته باشد، جایی که او و دیگران در یک محدوده معین با خطوط راهنمای مشخص کار کنند.
کار به نوعی باشد که باعث کنجکاوی وی شود و به او امکان دهد با مسائل پیچیده و اغلب دشوار کار کند.
فرصت کار با اشخاص هوشمند، خلاق و هدفمند و لایق و توانمند وجود داشته باشد.
بتواند در محدوده سازمان رشد کرده و بر صلاحیتهای خود بیفزاید.
کار جالب و چالش برانگیز باشد و حالت رقابت آمیز داشته باشد، جایی که دیگران موفقیتهای او را ببینند.
امکان هدف گذاری برایش وجود داشته باشد و شرایطی فراهم آورد که او و دیگران به هدف اصلی سازمان فکر کنند.
این امکان را داشته باشد که دیگران را اداره و مدیریت کند، از معیارهای منطقی استفاده کرده و از توانمندیهای دیگران بهره گیرد.

مشاغل پیشنهادی ENTJ

  • مشاور
  • وکیل
  • روانشناس
  • روانپزشک
  • مهندس شیمی
  • مهندس پزشکی
  • پاتولوژیست
  • خلبان
  • کارشناس و مدیر بازاریابی
  • کارشناس و مدیر روابط عمومی
  • مجری و روزنامه نگار
  • مدیر مالی
  • اقتصاددان
  • مدیریت

اوقات فراغت

ENTJها برای هر کاری دنبال برنامه بهتری می گردند. مانند سایر شئونات زندگی، تفریح و فراغت هم باید هدفی را جستجو کند. دوست دارند در برنامه هایی شرکت کنند که با اشخاص در تبادل سودمند قرار بگیرند. بعضی از آنها ترجیح می دهند کار را با تفریح ادغام کنند. مثلا با مشتریان خود فوتبال بازی می کنند.

پیشنهادات

از تحت فشار گذاشتن دیگران، به اندازه ای که خودتان را تحت فشار می گذارید، خودداری ورزید. بیاموزید که به قدر کافی خوب است یعنی چه. بگذارید بعضی اوقات کارها به شکلی که هستند باقی بمانند.
همه روزه فرصتی را به تفریح و استراحت اختصاص بدهید. از تکنیکهای مراقبه یا کاستن از استرس استفاده کنید.
سعی کنید نیازهای عزیزانتان را پیش بینی کنید. از دیگران سوال کنید که برایشان چه می توانید انجام بدهید.
وقتی به خانه بر می گردید نیازتان به کنترل دیگران را کنار در بگذارید و وارد منزل شوید.
انتقاد را به حساب اینکه دیگران می خواهند شما را کنترل کنند نگذارید.
اگر کسی شما را به مبارزه می طلبد، قبل از اینکه واکنشی نشان دهید، ببنید چه منظوری دارد.
متوجه تاثیر خود روی دیگران باشید. بیش از اندازه مطمئن ظاهر نشوید، پر خاشگری بیش از اندازه نداشته باشید.
به توصیه های از روی عقل سلیم، توجه داشته باشید. وقت بگذارید و اطلاعات تازه بدست آورید. قبل از تصمیم گیری به جنبه های مختلف توجه کنید.
از لحظه اکنون لذت ببرید.
توجه داشته باشید که هر کس استعدادی دارد. به استعدادهای دیگران به اندازه کافی توجه کنید.
بیاموزید که گهگاه مصالحه کنید و از در سازش بر آیید. مذاکره کنید تا همه به بخشی از خواسته های خود برسند.
به نقاط قوت خود یعنی اطلاعات وسیع، سازمان یافته، کار آمد، عینی، قاطع، مطمئن، نوآور و دارای مهارتهای رهبری و برنامه ریزی توجه داشته باشید.
رمز موفقیت یک ENTJ آرام بودن، توجه به جزئیات، توجه به خواسته ها و نیازهای دیگران است.

این صفحه را به اشتراک بگذارید.
نظرات کاربران