مقالات

تست شخصیت شناسی در ازدواج

1

تست شخصیت شناسی در ازدواج

نیاز به داشتن رابطه‌ی پایدار و صمیمی و توام با عشق و محبت از مهم‌ترین دلایلی است که درنهایت هر پسر و دختری را به سمت ازدواج و انتخاب همسر سوق می‌دهد. شواهد متعددی نشان می‌دهند که افراد تمایل دارند پارتنری مشابه خود ازنظر جذابیت، هوش، تحصیلات، جایگاه اجتماعی، شرایط اقتصادی، عقاید مذهبی و ویژگی‌های شخصیتی انتخاب کنند. اما، شخصیت شناسی در ازدواج چه کمکی به ما میکند؟

متاسفانه تست‌های شخصیت شناسی متعددی در سایت‌ها، وبلاگ‌ها، مجلات و شبکه‌های اجتماعی وجود دارند که اغلب آن‌ها نامعتبر و غیرعلمی هستند. ما در این مقاله سعی داریم تا شما را با پرکاربردترین و موثرترین تست‌های شخصیت شناسی معتبر دنیا آشنا کنیم و قدری در مورد اهمیت و ضرورت انجام این تست‌های شخصیت شناسی در پیش‌بینی آینده‌ی زندگی مشترک اطلاعاتی را در اختیارتان قرار دهیم.

اهمیت و ضرورت استفاده از تست‌های شخصیت شناسی در ازدواج

یکی از مزیت‌های تست‌های شخصیت شناسی این است که شما می‌توانید با استفاده از ابزارهای تخصصی شخصیت خود و طرف مقابل را بهتر و بیشتر بشناسید و به چشم‌اندازی از زندگی مشترک خود در آینده بدست بیاورید، یعنی به‌طور مثال متوجه می‌شوید که در آینده ممکن است چه مشکلاتی بین شما و همسرتان به وجود بیاید؟ یا در چه زمینه‌هایی با یکدیگر اختلاف‌نظر خواهید داشت؟ 

ویژگی‌های شخصیتی زوجین در چگونگی آینده ازدواج و رضایت زناشویی نقش قابل‌توجهی دارند. درواقع ازدواج پیوند بین دو تیپ شخصیتی است و هر یک از زوجین با ویژگی‌های شخصیتی منحصربه‌فرد خود، تجربیات مختلف گذشته و سبک فرزند پروری متفاوتی که در آن رشد یافته وارد زندگی مشترک می‌شود و هر چه شما با صفات شخصیتی یکدیگر بیشتر آشنایی داشته باشید می‌توانید در موقعیت‌های مختلف رفتار پارتنرتان را به‌خوبی پیش‌بینی کنید. بهتر است آگاه باشید که ویژگی‌های شخصیتی می‌توانند تاثیرات پایداری بر رابطه زناشویی داشته باشند. از طرفی برخی از ویژگی‌های شخصیتی تنش‌ها و تعارضات را تشدید کرده و دوام زندگی زناشویی را به مخاطره می‌اندازند. ما قبول داریم که ویژگی‌های شخصیتی قابل‌تغییر نیستند اما می‌توانیم یاد بگیریم که چگونه با آن‌ها مواجه شویم و در جهت تعدیل و کاهش آن‌ها رفتار کنیم.

چگونه به ویژگی‌های شخصیتی خود و شریک زندگی‌مان پی ببریم؟

شاید تشخیص شباهت ویژگی‌های شخصیتی از مواردی مانند تشابه اقتصادی، فرهنگی، مذهبی و… دشوارتر به نظر برسد؛ اما نگران نباشید شما می‌توانید به‌راحتی با استفاده از آزمون‌های معتبر و تخصصی روان‌شناسی تیپ شخصیتی خود و پارتنرتان را شناسایی کرده و با ویژگی‌های شخصیتی یکدیگر و میزان شباهتی که بین آن‌ها وجود دارد آشنا شوید و از آن مهم‌تر رفتار متناسب با آن ویژگی‌ها را بیاموزید. هدف ما در این مقاله آشنایی هر چه بیشتر شما با ماهیت شخصیت و تاثیرگذاری تست‌های شخصیت شناسی در بقا و تداوم ازدواج است.

شخصیت درواقع نشان‌دهنده ویژگی‌های فردی و الگوی رفتاری باثباتی است که افراد به نمایش می‌گذارند. برای پی بردن به شخصیت دیگران یا افرادی که قرار است با آن‌ها وارد رابطه‌ای بلندمدت شویم بهترین روش گفت‌وگو کردن و معاشرت است. مسلماً افراد قبل از ازدواج به دلایل مختلف ممکن است امکان معاشرت و هم‌صحبت شدن طولانی‌مدت را نداشته باشند؛ در چنین شرایطی بهترین روش جایگزین استفاده از تست‌های شخصیت شناسی معتبر روان‌شناسی همچون تست MBTI، تست شخصیت شناسی نئو (NEO)، تست دیدگاه ازدواج و… است.

تست‌های شخصیت شناسی در پیش‌بینی و حل تعارضات چه نقشی را ایفا می‌کنند؟

اساساً تعارض در روابط زمانی به وجود می‌آیند که رفتار یکی از طرفین همسو با توقعات پارتنرش نباشد. وجود تعارض در زندگی مشترک امری بدیهی و اجتناب‌ناپذیر است؛ اما نکته‌ی مهم اینجاست که صفات شخصیتی و الگوهای تعامل بین فردی در به وجود آمدن تعارضات زناشویی موثر هستند. همان‌طور که نتایج بررسی و پژوهش‌ها نشان داده‌اند پیامدهای تعارض زناشویی بر سلامت جسمی، روانی، فردی، خانوادگی، تضعیف روابط زناشویی، ضعیف شدن قدرت سازگاری کودکان، احتمال افزایش تعارض بین والدین و فرزندان، اختلال‌های خوردن، افسردگی، اعتیاد به الکل، احتمال ابتلا به بیماری قلبی و سرطان تاثیر به سزایی دارند.

تست‌های شخصیت شناسی چه کمکی در این زمینه می‌توانند به ما بکنند؟

به‌طور مثال اگر شما از تست شخصیت شناسی نئو استفاده کردید و در تیپ شخصیت شناسی شما یا پارتنرتان ویژگی روان‌نژندی و روان رنجوری وجود دارد شما به‌طور مختصر باید بدانید که افراد دارای این ویژگی زود از کوره در می‌روند، احساسات و هیجانات منفی مانند اضطراب، خشم، ناراحتی، افسردگی، احساس گناه و بی‌ثباتی عاطفی را به‌کرات تجربه می‌کنند؛ بنابراین اگر دو نفر که هر دو روان رنجور هستند در کنار یکدیگر قرار بگیرند باید در نظر داشته باشند که زندگی مشترک آن‌ها با تنش‌ها و مشکلات فراوانی مواجه خواهد شد پس چه‌بهتر حداقل یکی از طرفین از آسیب‌پذیری کمتر و ثبات شخصیتی بیشتری برخوردار باشد.

همچنین ممکن است شما به صفت تجربه‌گرایی درنتیجه تست شخصیت شناسی خود یا پارتنرتان برخورد کنید؛ لازم است بدانید تجربه‌گرایی نقطه مقابل عدم انعطاف‌پذیری است. درواقع افراد تجربه‌گرا همواره از زندگی یکنواخت و بدون تغییر اجتناب می‌کنند و مدام به دنبال تجربه‌های جدید و نو هستند و به آزادی عمل بیشتری احتیاج دارند. حال اگر یک فرد تجربه‌گرا در کنار آدمی خشک و محافظه‌کار قرار بگیرد و هر دو هیچ شناختی در رابطه با ویژگی‌های شخصیتی یکدیگر نداشته باشند به نظر شما چه اتفاقی می‌افتد؟ بله شاید چیزی شبیه به فاجعه در این زندگی رخ دهد.

از تست‌های شخصیت شناسی نترسید!

تصور و باور اشتباهی که در خصوص تست‌های شخصیت شناسی وجود دارد این است که افراد گمان می‌کنند اگر از این آزمون‌ها استفاده کنند و متوجه شوند که تیپ‌های شخصیتی متفاوتی دارند دیگر احتمال ازدواج آن‌ها به صفر می‌رسد. درصورتی‌که این‌چنین نیست. در ازدواج، تیپ‌های شخصیتی متفاوت هم می‌توانند در کنار یکدیگر قرار بگیرند اما به‌شرط اینکه هر یک از طرفین آگاهی و شناخت کافی را در خصوص تیپ شخصیتی خود و پارتنرش به دست آورد تا بتواند رفتار مناسب را در موقعیت‌های مختلف تشخیص دهد و یکدیگر را حمایت و تکمیل نمایند در غیر این صورت مدام دچار سوءتفاهم و ناراحتی خواهند شد.

همان‌طور که بارها در مقالات پیشین به این نکته اشاره کردیم باید توجه داشته باشید که هر یک از زوجین با دیدگاه و تفکر متفاوت و خاص خود وارد ازدواج می‌شوند. در بهترین حالت حتی اگر شباهت و نزدیکی زیادی میان دیدگاه‌های شما و پارتنرتان وجود داشته باشد بازهم می‌توان ردپایی از تفاوت دیدگاه و تفکر را مشاهده کرد. به همین خاطر هر چه شما تلاش کنید تا این تفاوت‌ها را از طریق تست‌های شخصیت شناسی یا مشاوره با افراد متخصص بشناسید و بتوانید جهان و اتفاقات پیرامون خود را از دریچه نگاه پارتنرتان ببینید سازگاری و صمیمیت بیشتری میان شما شکل خواهد گرفت.

تست‌های شخصیت شناسی را جدی بگیرید اما تا چه حد؟

این نکته را باید خاطرنشان کرد که ما داریم در مورد اشرف مخلوقات صحبت می‌کنیم نه یک ماشین یا سیستم از پیش طراحی‌شده؛ بنابراین بسیاری از ویژگی‌ها ممکن است هنوز شناخته‌نشده باشند و نمی‌توان دستورالعمل ثابتی را برای همه افراد در نظر گرفت.

در پایان این نکته را به خاطر بسپارید که تست‌های شخصیت شناسی اگر همراه و در کنار مشاوره با افراد متخصص انجام شوند بیشترین سودمندی را خواهند داشت. چراکه اگر بین طرفین تفاوت چشمگیر و قابل‌توجهی وجود نداشته باشد از طریق آموزش و یادگیری مهارت‌های لازم می‌توانند ازدواج خوبی را رقم بزنند. علاوه بر این متخصص می‌تواند مشکلات رفتاری که ممکن است برای آینده رابطه شما خطرساز باشد را شناسایی کرده و روش‌های درمانی لازم برای آن‌ها را معرفی کند.

این صفحه را به اشتراک بگذارید.
نظرات کاربران