مقالات

تست هوش آنلاین

1

تست هوش آنلاین

هوش و اهمیت آن

همانطور که می دانید هوش یکی از جذاب ترین مفاهیم روانشناسی می باشد که باعث شده تا بسیاری از افراد به دنبال روش هایی برای سنجش آن باشند. اندیشمندان و محققانی که در حوزه هوش فعالیت می کنند آن را به عنوان یک عامل مهم برای موفقیت در نظر می گیرند. هوش مقوله ای قابل رویت یا احساس شدنی نیست، بلکه یک صفت فرضی و یک مفهوم انتزاعی و ذهنی است و آثار آن مورد مطالعه قرار می گیرد. در تعریف هوش سه جنبه مد نظر می باشد: توانایی و استعداد کافی برای یادگیری و درک امور، هماهنگی و سازش با محیط، بهره برداری از تجربیات گذشته با به کار بردن قضاوت و استدلال صحیح و پیدا کردن راه حل منطقی در مواجه با مشکلات.

تست هوش چندگانه گارنر

گاردنر در انتقاد به تک بعدی دیدن هوش، مدلی را ارائه داده است که در آن اعتقاد به گستردگی آن دارد. وی ابتدا مدل 7 گانه و سپس مدل 9 گانه هوش را ارائه داد. ابعاد 9 گانه هوش ارائه شده توسط وی عبارتند از:

  1. هوش کلامی زبانی: توانایی استفاده از زبان و کلمات مربوط به این نوع هوش می باشد.
  2. هوش ریاضی: توانایی استدلال، منطق و کار با اعداد مربوط به این هوش می باشد.
  3. هوش فضایی: توانایی درک پدیده های دیداری و تفکر با تصاویر یا تصویر سازی ذهنی مربوط به این هوش می باشد.
  4. هوش موسیقیایی: توانایی تولید موسیقی و درک آن مربوط به این نوع هوش است.
  5. هوش جنبشی-حرکتی: توانایی کنترل در تنظیم بدن در حین حرکات مربوط به این نوع هوش می باشد.
  6. هوش درون فردی: درک و شناخت مسائل از نگاه یا نگرش دیگران مربوط به این نوع هوش می باشد.
  7. هوش میان فردی: علاقه به کارهای گروهی و لذت بردن از بودن در کنار دیگران مربوط به این نوع هوش می باشد.
  8. هوش طبیعت گرا: توانایی درک و دقت به مسائل محیطی و طبیعی از وِیژگی های این نوع هوش می باشد.
  9. هوش وجودی: توجه به مسائل هستی شناختی و معنوی و درک آن از ویژگی های این نوع هوش می باشد.

برای شرکت در تست هوش گاردنر کلیک کنید.

هوش یکی از جذابترین و جالب توجه ترین فراینده های روانی است که جلوه های آن در موجودات مختلف به میزان متفاوت مشاهده می شود. واژه هوش کیفیت پدیده ای را بیان می کند که دارای حالت انتزاعی بوده و قابل رویت نیست. به علت دارا بودن چنین ویژگی تعریف آن مشکل است و از این رو تعاریف متعددی از آن ارائه شده است.

  • برخی هوش را کنش مغزی و توان روانی موجود زنده می دانند.
  • عده ای هوش را بیشتر درحل مسایل وامور تلقی می کنند.
  • به نظرافرادی دیگرهوش ترکیبی از تفکر و تخیل است.
  • به نظر اشخاصی دیگر هوش درک روابط علت و معلولی میان پدیده ها است.

تست هوش ریون

تست هوش ریون یا همان ماتریس های پیشرونده توسط جان سی ریون برای سنجش هوش طراحی شده است. در این تست مجموعه ای از تصاویر به فرد ارائه می شود که باید جای خالی را با تصاویر پیشنهادی درست پر نماید. این تست که در جنگ جهانی برای غربالگری افراد نیز مورد استفاده شده است، آزمون بسیار مشهوری برای سنجش هوش کلی (عامل g) فرد می باشد. در ادامه علاوه بر کاربردهای این آزمون به انواع این تست خواهیم پرداخت:

کاربردهای تست هوش ریون

تست هوش ریون جهت سنجش هوش بصری یا فضایی مورد استفاده قرار می گیرد. از این تست می توان برای موارد زیر استفاده نمود:

  • چک باکس بررسی هوش منطقی
  • چک باکس بررسی هوش تجسمی
  • چک باکس گزینش افراد در مشاغل مرتبط با هوش غیرکلامی
  • چک باکس انتخاب رشته های مرتبط با هوش غیرکلامی
  • چک باکس پژوهش ها و مطالعات علمی

تست هوش ریون بزرگسال

هوش مقوله ای قابل رویت یا احساس شدنی نیست، بلکه یک صفت فرضی و یک مفهوم انتزاعی و ذهنی است و آثار آن مورد مطالعه و بررسی قرار می گیرد. در تعریف هوش سه جنبه مد نظر قرار می گیرد:

  • توانایی و استعداد کافی برای یادگیری و درک امور
  • هماهنگی و سازش با محیط
  • بهره برداری از تجربیات گذشته با به کار بردن قضاوت و استدلال صحیح و پیدا کردن راه حل منطقی

به عقیده کتل هوش دارای دو جنبه سیال و متبلور است ؛ هوش سیال وابسته به زمینه ژنتیکی زیستی فرد است و هوش متبلور تحت تاثیر آموزش و فرهنگ است. این آزمون هوش سیال شما را اندازه گیری می کند.

تئوری های جدید هوش، هوش انسانی را به جای دیدن هوش به عنوان یک توانایی کلی واحد ، آن را در ابعاد مختلف متمایز می کند. هوارد گاردنر این مدل را در کتاب خود در سال 1983 تحت عنوان نظریه هوش چندگانه ارائه داد. طبق دیدگاه او یک جنبه هوشمندی باید هشت معیرا زیر را داشته باشد:

  • پتانسیل برای جداسازی مغز در اثر آسیب مغزی
  • مکان در تاریخچه تکاملی
  • حضور در عملیات اصلی
  • حساسیت به رمزگذاری (بیان نمادین)
  • پیشرفت توسعه مشخص
  • داشتن اعجوبه ها و افراد فاخر در آن حوزه
  • حمایت روانشناسی تجربی
  • حمایت یافته های روان سنجی

سپس گاردنر مطابق نظریه خود و بر اساس هشت معیاری که پیش از این به آن اشاره نمودیم هشت توانایی را که برای برآورده کردن این معیارها را در نظر گرفت. این هشت نوع هوش بر اساس معیارهای یاد شده عبارتند از:

  • یک موسیقی-ریتمیک
  • یک بصری-مکانی
  • سه کلامی-زبانی
  • چهار ریاضی منطقی
  • پنج بدنی-جنبشی
  • شش درون فردی
  • هفت فرافردی
  • هفتطبیعت گرایانه

وی در سال 2009 اظهار داشت که هوشهای وجودی و اخلاقی نیز ممکن است شایسته گنجاندن باشند در این مولفه ها را داشته باشند. اگرچه تمایز بین هوش به تفصیل بیان شده است، اما گاردنر با ایده برچسب زدن دانش آموزان به یک هوش خاص مخالف است. گاردنر معتقد است که تئوری وی باید "یادگیرندگان را توانمند سازد"، نه آنها را به یک روش یادگیری محدود کند.

به گفته گاردنر، یک هوش "یک پتانسیل بیوسایکولوژی برای پردازش اطلاعاتی است که می تواند در یک محیط فرهنگی برای حل مشکلات یا ایجاد محصولاتی با ارزش در یک فرهنگ فعال شود. طبق مطالعه 2006 ، هریک از حوزه ها ارائه شده توسط گاردنر شامل ترکیبی از فاکتور g عمومی ، توانایی های شناختی غیر از g و در برخی موارد توانایی های غیر شناختی یا ویژگی های شخصیتی است. آزمون هوش ریون می تواند تقریبا دو جنبه از هوش را مدنظر قرار داهد. یکی هوش تصویری و دیگری هوش ریاضی منطقی. در ادامه به توضیح آزمون هوش ریون خواهیم پرداخت:

آزمون ماتریس های پیش رونده ریون

ماتریس های پیشرونده ریون (Raven) (که به نام ماتریس ریون یا RPM نیز شناخته می شود) یک ارزیابی غیر کلامی است که معمولاً در مدارس و سایر فضاهای آموزشی مورد استفاده قرار می گیرد. این تست شامل 60 ماده یا سوال است که برای اندازه گیری استدلال انتزاعی به کار می رود. آزمون ریون را می توان تخمین خوبی برای برآورد جنبه های غیر کلامی از هوش سیال دانست. به عبارتی این آزمون برای اندازه گیری عامل g یا هوش عمومی اسپیرمن طراحی شده است. ابزار ریون رایج ترین و پرکاربردترین آزمایش برای دامنه سنین مختلف از 5 ساله تا افراد مسن می باشد.

این تست ابتدا توسط جان سی ریون در سال 1936 طراحی شد. در هر سوال از فرد خواسته می شود تا بخش مشخص شده را تکمیل کند. الگوهای بسیاری به شکل ماتریس های 6 × 6 ، 4 × 4 ، 3 × 3 یا 2 × 2 برای این پرسشنامه تنظیم شده است. آزمودنی در مدت 40 دقیقه باید به 60 سوال پاسخ دهد. ماتریس های این آزمون به تدریج دشوارتر می شوند و فرد باید از بین 6 تا 8 گزینه تصویری که منطق الگو را تکمیل می کند را انتخاب کند. ماتریس های پیش رونده در سه شکل مختلف برای شرکت کنندگان با توانایی های مختلف وجود دارد:

ماتریس های پیشرفته استاندارد

ماتریس های پیشرونده استاندارد (Standard Progressive Matrices) شکل اصلی ماتریس ها هستند که نخستین بار در سال 1938 منتشر شد. ماتریس های استاندارد شامل 5 مجموعه (A تا E) و 12 مورد (به عنوان مثال ، A1 تا A12) است، در این آزمون هرچه از سوالی به سوال دیگر می رویم دشوارتر می شود. در ماتریس های استانداردجهت تجزیه و تحلیل سوالات انتهایی نیاز به توانایی شناختی بیشتری وجود دارد. در این مدل ریون سوالات با رنگ سیاه و سفید ارائه شده اند.

ماتریس پیشرونده رنگی

مدل دیگری از تست ریون ماتریس های پیشرونده رنگی (Colored Progressive Matrices) است. باین نوع از تست ریون برای کودکان 5 تا 11 ساله، سالمندان و افراد دارای اختلال ذهنی و جسمی طراحی شده است. این آزمایش شامل مجموعه های A و B از ماتریس های استاندارد است. اکثر موارد بر روی یک پس زمینه رنگی ارائه شده اند تا به لحاظ بصری برای شرکت کنندگان جذاب تر باشد. با این حال، موارد کمی که در مجموعه B وجود دارد، به صورت سیاه و سفید ارائه می شوند. به این ترتیب، اگر موضوعی بیش از انتظارات آزمایشگر باشد، به مجموعه های C ، D و E از ماتریس های استاندارد رجوع می کند.

ماتریس های پیشرفته

فرم پیشرفته ماتریس ها (Advanced Progressive Matrices) شامل 48 سوال است که به صورت یک مجموعه 12 تایی (مجموعه اول) و 36 تایی (مجموعه دوم) ارائه می شود. در این مدل نیز همانند ماتریس های پیشرفته استاندارد سوالات به صورت سیاه و سفید بر روی زمینه سفید ارائه می شوند، و با پیشرفت در هر مجموعه پاسخدهی سخت تر می گردد. این آزمون برای بزرگسالان و نوجوانان دارای هوش متوسط به بالا مناسب است.

تست هوش آنلاین کتل IQ

تست هوش آنلاین کتل IQ (تست هوش تصویری) برای نخستین بار در ایران توسط گروه ای سنج آماده شده است. پیش از این، تست های هوش متفاوتی نظیر آزمون هوش ریون برای استفاده کاربران در سطح وب گسترش یافته بود. با این حال برخی از متخصصان معتقدند که این تست هوش IQ می تواند هوش افراد را بیش برآورد نماید. ما در تلاشیم که تست های هوشی استاندارد بسیاری را جهت استفاده و آگاهی بیشتر برای همراهان خود فراهم نماییم. بنابراین گروه ای سنج بر آن است که علاوه بر تست هوش کتل که به طور عمومی هوش را مورد ارزیابی قرار می دهد بسیاری از تست های استاندارد هوش را به صورت آنلاین منتشر نماید.

شرکت در آزمون کتل

برای شرکت در آزمون به لینک زیر مراجعه فرمایید.

این صفحه را به اشتراک بگذارید.
نظرات کاربران