مقالات

کشف استعداد پنهان خود

1

کشف استعداد پنهان خود

آخرین باری که در حین کار گذر زمان را فراموش کردید را به یاد دارید؟ این اتفاق به چه دلیلی رخ داده است؟ پای استعداد پنهان شما در میان است؟ اصلاً استعداد پنهان چیست؟ استعداد موهبتی طبیعی در هر فرد است. توانایی‌ها و ظرفیت‌های طبیعی که همۀ ما انسان‌ها داریم، استعدادهای ما هستند و دایره آن‌ها ممکن است از خلاقیت‌های شغلی تا توانایی‌های ورزشی ما گسترده باشد.

همۀ انسان‌ها در حرفه یا کاری استعداد دارند، اما معمولاً در شناخت آن‌ها موفق نیستند. اغلب اوقات استعدادها برای ما پنهان و ناشناخته باقی می‌مانند. این استعدادها در برابر چشم ما هستند، اما در شناخت آن‌ها موفق نیستیم و آن‌ها را فراموش می‌کنیم.

حال سوال اصلی اینجاست که استعدادهای پنهان خود را چگونه بشناسیم و چگونه آن‌ها را پرورش دهیم؟ اگر استعداد پنهان خود را بشناسیم به منبعی غنی دست پیدا خواهیم کرد و در تمام جوانب زندگی از آن بهره خواهیم برد. خواه در تلاش برای پیدا کردن شغل مناسبی باشیم، خواه بخواهیم مهارت جدیدی را در خود رشد دهیم، اولین فاکتوری که ما را یاری خواهند کرد استعدادهای ما هستند.

برای آنکه بتوانید استعداد خود را شناسایی کنید از ده نفر از اطرافیانتان بپرسید که در چه کارهایی استعداد دارند؟ همان‌طور که انتظار می‌رود جواب‌های متفاوتی خواهید گرفت. تعداد بسیاری از افراد نمی‌دانند چه استعدادهایی دارند. پس شما چطور می‌توانید به پاسخ سوال خود برسید؟ اغلب افراد به حدی درگیر زندگی روزمره هستند که فرصت ندارند درباره این موضوع فکر کنند. بنابراین این استعدادها، پنهان و بلااستفاده باقی می‌ماند.

علی‌رغم اینکه سال‌ها زمان می‌برد تا استعدادهای خود را کشف کنیم، این کار آسان‌تر از چیزی است که حتی فکرش را می‌کنید.

کارهایی که انجامش برای شما ساده و پیش پا افتاده است

آیا انجام یک سری از امور بیش از حد برایتان آسان و پیش پا افتاده‌اند، اما عده‌ای دیگر همین کارها را با سختی و مشقت انجام می‌دهند؟

اگر فکر می‌کنید بعضی از کارها بیش از حد ساده و پیش پا افتاده‌ هستند، اما اطرافیان به شما می‌گویند که این طور نیست و آن‌ها همین کارها را با سختی و اختصاص زمان بسیاری به انجام می‌رسانند، واقعیت این است که این شما در انجام آن‌ امور توانایی دارید.

در واقع یکی از استعدادهای پنهان شما انجام آن کارها است. پس برای یافتن استعداد پنهان خود بیشتر از قبل به این دست کارها دقت کنید.

کارهایی که از انجامشان لذت می‌برید

ممکن است استعداد پنهان شما به نحوی دیگر خودنمایی کنند. از انجام چه کارهایی خسته نمی‌شوید؟ از انجام چه کارهایی لذت می‌برید؟ چه کارهایی را در اوقات فراغت خود انجام می‌دهید؟ فرض کنید که تمام امور بر وفق مراد است و امروز را باید برای خود وقت بگذارید. چه کارهایی می‌کنید؟ به سراغ ساز خود می‌روید؟ به باغبانی روی میاورید؟ یا قلم بر دست می‌گیرید و شروع به نوشتن می‌کنید؟

به هر کاری که روی آوردید، در واقع در انجام آن کار استعداد داشته و توانمند هستید. پس اگر به دنبال کشف استعداد پنهان خود هستید، فهرستی از این کارها ایجاد کنید.

علاقه و توانمندی که در نطفه خفه شده است

آیا موضوعی وجود دارد که از گذشته دور به آن علاقه داشته‌اید و به دلایل مختلف از آن غافل شده‌اید؟ اما هنوز هم بر این باورید که می‌توانید در آن صاحب نظر و توانا باشید؟

اگر چنین علاقه‌ای دارید، حتماً به دنبال آن بروید. ممکن است یکی از استعدادهای پنهان شما در آن موضوع یا حواشی آن نهفته باشد.

شرکت در تست شخصیت شناسی و استعداد یابی

یکی از بزرگ‌ترین مزایای تست‌های شخصیت شناسی این است که شما را با ویژگی‌ها و همچنین خصوصیات درونی آشنا می‌کند که ممکن است تا به حال به آنها توجه نمی کردید. یکی از بهترین تست‌های شخصیت شناسی که توسط موسسه‌های روانشناسی تایید شده است، تست شخصیت شناسی MBTI است. تست استعداد یابی گاردنر

با استفائه از نتایج این آزمون، شما می‌توانید با استعدادهای نهفته، توانمندی‌ها و مهارت‌هایتان بیشتر آشنا شوید و به همین راحتی می‌توانید استعدادهای پنهان خود را شناسایی کنید و برای پیشرفت سراغ آنها بروید. با این آزمون، شما می‌توانید به شناخت عمیقی از خود برسید و بدانید چگونه می‌توانید در دنیای پیرامون خود رشد و پیشرفت بیشتری داشته باشند.

از اطرافیان خود راجع به استعدادها و توانایی‌های خود بپرسید

از اطرافیان خود بخواهید درباره استعدادهای شما صادقانه صحبت کنند. از آن‌ها بخواهید عادات بد و نقاط ضعف شما را کنار بگذارند و یک یا دو مهارتی که احساس می‌کنند بر آن‌ها مسلط هستید را به شما یادآوری کنند. استراتژی شما در پرسیدن این سوال باید به صورت نفر به نفر باشد و نه گروهی.

در ادامه، پاسخ همۀ افراد را یادداشت کرده و کنار هم قرار دهید. سپس آن‌ها را تحلیل کنید. تحلیل این پاسخ‌ها کمک می‌کند برخی از استعدادهای پنهان خود را بشناسید.

وقتی این استعداد پنهان آشکار و هویدا شد، از زندگی خود بیش از پیش لذت خواهید برد. با استفاده از آن‌ها می‌توانید در کسب و کار خود پیشرفت کرده و به یک ستاره تبدیل شوید؛ یا کیفیت محصول و خدمت خود را بالاتر ببرید یا ارتباطات و شبکه‌های ارتباطی‌تان را بهبود ببخشید.

نکته مهم دیگر این است که، وقتی روی استعدادهای خود سرمایه‌گذاری می‌کنید، دیگر از کار و شغل خود خسته نمی‌شوید زیرا کار شما به زندگی‌تان تبدیل می‎شود و از آن حرفه لذت خواهید برد. هر چیزی که زندگی و کسب و کار شما را لذت‌بخش‌تر کند، حتماً چیز خوبی است.

این صفحه را به اشتراک بگذارید.
نظرات کاربران