مقالات

راهکارهایی برای فراموش کردن گذشته

1

راهکارهایی برای فراموش کردن گذشته

همه‌ی ما این جمله‌ی معروف را شنیده‌ایم که گذشته‌ها گذشته است و شاید بارها هم آن را به‌زبان آورده باشیم اما برای خیلی از ما، گذشته نه‌تنها جایی نرفته بلکه هر روز همراه‌مان است. بسیاری از ما هر روز را با مرور خاطرات و اتفاق‌های ناگوار گذشته سپری می‌کنیم، بارها خودمان را سرزنش می‌کنیم، شرمنده می‌شویم، خجالت می‌کشیم، در خودمان می‌شکنیم و… اما تا کی می‌توانیم این روند را ادامه دهیم؟ زندگی حال و آینده‌‌مان چه می‌شود؟ با این همه افکار منفی چگونه می‌توانیم آینده را بسازیم؟ راه‌حل مشکل بسیاری از ما فقط در یک جمله خلاصه می‌شود: «باید گذشته را فراموش کنیم.» کار به‌ظاهر ساده‌ای است اما عمل‌کردن به آن و فراموش کردن گذشته آن‌قدرها هم آسان نیست.

راهکارهایی برای فراموش کردن گذشته

ارتباطات جدید برقرار کنید:

برای فراموش کردن گذشته دوستان جدیدی پیدا کنید ، این دوستان می توانند از بین همکاران و همسایه های شما باشند . شما می توانید برای کنار آمدن با گذشته تان در مورد آن با دوستان خود صحبت کنید.

در مکالماتتان به دنبال تعادل باشید:

برای فراموش کردن گذشته هنگامی که با دوستتان صحبت می کنید فقط از مشکلات گذشته خود حرف نزنید و بگذارید او نیز برای شما از زندگی اش صحبت کند.

کارهای جدید و تازه را تجربه کنید:

برای فراموش کردن گذشته کارهایی جدید انجام دهید مثلا شروع به یادگیری یک هنر جدید کنید و یا یک سرگرمی جدید برای خود ایجاد کنید.

ترفندهایی برای فراموش کردن سریع خاطرات گذشته

خودتان را ببخشید

مهم ترین عملی که باید برای فراموش کردن گذشته بهکار ببرید بخشیدن خود است . اگر در گذشته خطایی کرده اید باید خودتان را ببخشید و دیگر به آن فکر نکنید زیرا فکر کردن دردی را دوا نمی کند.

افکارتان را مدیریت کنید

برای فراموش کردن گذشته افکارتان را مدیریت کنید و عادت فکر کردن به گذشته را ترک کنید . شما باید هنگام فکر کردن به گذشته افکارتان را به زمان حال بازگردانید .

به گذشت زمان اعتماد کنید

برای فراموش کردن گذشته شما بیش از هر چیز به گذشت زمان نیاز دارید . زمان حلال مشکلات شماست و به تدریج با گذشت زمان زخم های گذشته التیام پیدا می کند و رد کم رنگی از آن باقی می ماند.

نکاتی برای فراموش کردن خاطرات گذشته

  • به خاطراتتان احترام بگذارید ، آن ها را بنویسید ، نقاشی بکشید و درموردشان صحبت کنید.
  • احساسات و عواطف مربوط به خاطرات بدتان را دور بریزید
  • با کسانی که در خاطرات گذشته با شما همراه بودند ، صحبت کنید.
  • احساسات واقعی خود را پیش دوست صمیمیتان بازگو کنید
  • به اشتباهات گذشته تان اعتراف کنید و آن ها را گردن بگیرید و با آن ها کنار بیایید.
  • از کسانی که به آن ها آسیب زده اید عذر خواهی و طلب بخشش کنید.
  • غرورتان را کنار بگذارید و از کسی برای حل این مشکل کمک بگیرید.

برای فراموش کردن گذشته در زمان حال زندگی کنید

همیشه در زمان حال و بدون ترس از آینده زندگی کنید، خاطرات بد را شناسایی کرده و بدون فرار از آن‌ها خاطر خود را آرام کنید. تمامی حواس خود را بر روی کارها و وقایع امروز خود قرار دهید و از لحظه‌ای که در آن هستید لذت ببرید.

خود را در میان رودخانه‌ای و استاده رو به سرچشمه تصور کنید. گذشته آبی است که پشت سر شماست و دارد از شما دور می‌شود و هرگز بازنمی‌گردد.

آینده آب‌های تمیزی است که از سرچشمه به سمت شما جاریست. بگذارید شرمندگی‌ها، پشیمانی‌ها، ناخرسندی‌ها، اشتباهات، شکست‌ها، کینه‌ها و هر آنچه آزارتان می‌دهد با آب رودخانه شسته شود و نگاهتان را به آب‌های تمیزی که در پیش رو دارید بیاندازید.

6 گام کوتاه تا فراموشی خاطرات گذشته

اگــــــر با اشتباهات خود دست و پنجه نرم می کنید، باید مسئولیت اعمالتان را بپذیرید و سعی کنید تا با خودتان صادق باشید. گام های کوتاهی 

که می تواند شما را در این امر یاری کند به شرح زیر است:

1 - درمورد افکار و خاطراتتان بنویسید، نقاشی بکشید و درموردشان حرف بزنید. برای فراموش کردن گذشته تان باید به خاطراتتان احترام بگذارید.

برای شناخت اختلالات شخصیت و اختلالات روانشناختی در آزمون های زیر شرکت کنید.

تست MMPI چیست؟

 آزمون ام ام پی آی 2 (MMPI-2)، تست روانشناسی شخصیت تخصصی است که برای آگاهی از مشکلات روانشناختی و شخصیتی خود می توانید از نتیجه این تست بهره بگیرید

تست نئو چه مواردی را اندازه گیری می‌کند؟ 

این صفحه را به اشتراک بگذارید.
نظرات کاربران