مقالات

ازدواج با مرد پرخاشگر

1

ازدواج با مرد پرخاشگر

باید بدانید پرخاشگری منفعلانه به چه معناست و سپس به دنبال اصول‌ها و روش‌های برخورد با چنین اشخاصی باشیم. درک عصبانیت اشخاص در هنگامی که داد میزنند و یا عصبانیت خود را به شکل‌های معمول ابراز میکنند کار سختی نیست، اما در مقابل شخصی که پرخاشگری منفعلانه دارد، کار کمی دشوارتر می‌شود

زیرا چنین اشخاصی معمولاً رفتار خود را انکار می‌کنند! در اینگونه مواقع بهتر است آرامش خود را حفظ کنید و بدانید شما نیز از قدرت‌هایی برای رفع این مشکلات بهرمند هستید!

راه های برخورد با مرد پرخاشگر

اولین قدم برای تغییر رفتارهای پرخاشگرانه

این است که واقعا همسرتان خودش هم بخواهد تغییر کند. برای این منظور لازم است با او بنشینید و سعی کنید با هم سود و زیان رفتارهای پرخاشگرانه اش را بررسی کنید. مسلما با بررسی بیشتر، متوجه می شود که رفتارهای پرخاشگری فقط در کوتاه مدت می توانند برایش سودمند باشند. این کار باعث افزایش انگیزه ایشان به تغییر رفتارهایشان می شود

قدم دوم این است که همسرتان موقعی که عصبانی می شود به خودش دقت کند و ببیند این عصبانیت را در کجای بدنش احساس می کند. چون به طور معمول پرخاشگری حتما روی یک قسمت از بدن تاثیر می گذارد؛ مثلا بعضی افراد شروع عصبانیت را با تپش قلب شان احساس می کنند. بعضی آن را در بازوهای خود احساس می کنند و... مهم است که همسرتان متوجه این موضوع شود و سعی کند این علامت بدنی را به خاطر بسپارد و زودتر متوجه شروع عصبانیتش شود. چون بهترین زمان برای مبارزه با پرخاشگری، زمان شروع آن است و اهمیت دومش این است که زمانی که عصبانی می شود با آرام کردن آن قسمت از بدن (مثلا با تنفس آرام) عصبانیت خود را مدیریت کند.

پیشگیری از پرخاشگری با سکوت کردن و حرف نزدن

یک روش دیگر این است که زمانی که احساس عصبانیت می کند، سعی کند هیچ حرفی نزند و کاری انجام ندهد و فقط محیطی را که باعث عصبانیتش شده است، ترک کند. برای کم کردن دعوا و عصبانیت همسرتان، از قبل با هم قرار بگذارید زمانی که ایشان یا شما عصبانی هستید، هیچ صحبتی با هم نکنید و فقط از هم دور شوید و بعد از اینکه عصبانیت هرکدام از شما رفع شد، بازگردید و درباره مشکل پیش آمده صحبت کنید. یادتان باشد که حتما باید درباره موضوع پیش آمده بعدا صحبت کنید، چون اگر صحبت نکنید خشم ها روی هم جمع می شوند و این باعث پرخاشگری های شدیدتر بعدی خواهد شد.
خودتان هم سعی کنید زمان هایی که همسرتان با آرامش و بدون عصبانیت رفتار می کند، بیشتر به ایشان توجه کنید و زمان هایی که عصبانی است، توجه تان را کم تر کنید و در نهایت این که تکنیک های کنترل خشم، زیاد و کتاب هایی هم در این زمینه نوشته شده است که می توانید از کتاب فروشی ها تهیه و از آن ها استفاده کنید. موفق و خوشبخت باشید.

کشف رفتار پرخاشگرانه

رفتار پرخاشگرانه را شناسایی کنید:مهم است که رفتار پرخاشگرانه را شناسایی کرده و درک کنید و در مورد رفتار شوهرتان هم نتیجه گیری نکنید. بزرگ ترین کار با رفتار پرخاشگرانه، عدم تطابق بین رفتار و کار فرد است، به ویژه در خشم و پرخاشگری می تواند به عنوان یک روش مخفی برای نشان دادن خشم تلقی شود.پرخاشگری متفاوت از حالت تدافعی است.رفتار پرخاشگرانه، هدفمند است و اغلب یک الگو می شود و به راحتی می توان این نوع تعامل را به خود جذب کرد، سپس احساس سرزنش یا خطا می کنید.

پاسخ به رفتار پرخاشگری منفعلانه

1- به علامت های هشدار دهنده توجه کنید.
هنگامی که رفتارهایی از قبیل: به آرامی شانه خالی کردن از مسئولیت ها، تعلل و طفره رفتن در کارها بیش از حد معمول و بهانه آوردن برای کارهارا مشاهده کردید می‌توانید پیش از پیچیده تر شدن و از کنترل خارج شدن شرایط، اوضاع را در دست گرفته، از مناقشات و بحث ها جلوگیری کنید و نگذارید علائم دیگری از این نوع پرخاشگری، ظهور کند.

2-جلوگیری از تشدید درگیری.

درحالی که اولین عکس العمل شما نسبت به این رفتارها می‌تواند به شکل نق زدن و یا خشمگین شدن بروز پیدا کند، اما سعی کنید در برابر آن ایستادگی کنید. ممکن است بخواهید همچون یک مادر به نصیحت کردن او بپردازید اما این‌کار در آن لحظه برای هیچ کدامتان مناسب نیست. در آن هنگام، لحظه‌ای صبر کنید، نفس عمیقی بکشید و واکنشی نشان ندهید.

3-قاطع باشید و آیینه ‌ی رفتار او نباشید!

اگر شما نیز شروع به رفتاری همچون رفتار او کنید، این چرخه تا جایی ادامه خواهد یافت که هر دوی تان ناراحت و دلزده خواهید شد. بجای آن، به او نزدیک شوید و به آرامی بگویید: این مشکل هردوی ماست و باید واسش وقت بذاریم تا حل بشه! و برای حل این مشکل به دنبال راهکار باشید.

بهبود روابط زناشویی(مرد پرخاشگر)

1-نیازها و درخواست های خود را به وضوح مشخص کنید و پیگیر نیازهایتان باشید.

در اینگونه موارد رفع خواسته‌هایتان را خود تقبل نکنید. اگر از او درخواست کاری را کردید، مطمئن شوید بطور واضح خواسته‌ی خود را مطرح کرده‌اید و انتظار دارید این کار بطور کامل انجام شود.

2-او را سرزنش نکنید.

سرزنش همسرتان شما را به آن چیزی که میخواهید نمی‌رساند. پس متهم کردنش را متوقف کنید و اجازه دهید متوجه شود چه احساسی دارید. به او بگویید چه چیزی شمارا آزرده است، این رفتارها چه تاثیری بر شما و رابطه تان دارد و میخواهید چه کاری برایش انجام دهید. مثلا بجای آنکه بگویید: ازینکه کارایی که ازت خواستمو انجام نمیدی، متنفرم! به او بگویید(مرد پرخاشگر): اینکه حس میکنم نمیتونم واسه انجام کارها روت حساب کنم، واقعا اذیتم میکنه، بنظرت میتونیم یه راهی پیدا کنیم تا کارها رو باهم انجام بدیم و مطمئن باشیم که همه‌ی کارها انجام میشن؟!

3-بپذیرید که او اکنون عصبانیست!

در این مواقع او نمیخواهد بپذیرد که عصبانیست و یا اشتباهی مرتکب شده است بنابراین بسیار راحت تر است که تقصیرات را گردن شما بیندازد تا خود شرمنده نباشد!
این الگوهای رفتاری را بشناسید و عکس العمل درست را برگزینید. وقتی هردوتان آرام شدید، در مورد اتفاقات اخیر به گفنگو بپردازید. راه‌های کنترل خشم را فراگیرید خشم و از او نیز بخواهید تا با شما همگام شود.

4 -به صحبت ‌های یکدیگر گوش دهید.

هر ه او اجازه دهید او نیز همین کار را برای شما انجام دهد. سعی کنید به او نشان دهید احساساتش نسبت به چیزهای مختلف را درک می‌کنید و در شرایط سخت همراه او هستید

5-حمایت خود را قطع نکنید!

اگر تمام راه‌ها را برای بهبود شرایط انجام داده اید و همسر شما همچنان فردی پرخاشگر است، میتوانید از یک متخصص کمک بگیرید. متخصص های ازدواج و یا روانشناسان میتوانند در بهبود رفتارهای ناکارآمد، بهبود روابط و کاهش تنش‌های عاطفی به شما کمک کنند. به یاد داشته باشید شما نمیتوانید همسرتان را تغییر دهید اما میتوانید عکس العمل خود نسبت به او را تغییر دهید. یک متخصص به شما کمک خواهد کرد تا بهتر بتوانید به چنین رفتارهایی پاسخ دهید هرچند همسر تان هیچگاه تغییری نکند.

 

 

این صفحه را به اشتراک بگذارید.
نظرات کاربران