مقالات

کاربردهای تست نئو

1

کاربردهای تست نئو

یکی از پرکاربردترین کاربردهای تست نئو، برای مشاوره پیش از ازدواج است. روانشناسان با استفاده از این تست،

تست نئو ویژگی‌های شخصیتی هر دو طرف را مورد بررسی قرار می‌دهند و نقاط مشترک و غیرمشترک را مشخص می‌کنند. به عنوان مثال اگر دختری ویژگی‌های برون‌گرایی بالاتری داشته باشد (که باعث می‌شود بیشتر به تفریحات مهیج و روابط اجتماعی بالاتر تمایل پیدا کند) بخواهد با پسری که ویژگی‌های درون‌گرایی بیشتری داشته باشد (که باعث می‌شود بیشتر به سمت تفریحات آرام‌تر مانند کتاب‌خواندن علاقه‌مندی نشان دهد و خیلی اهل مهمانی و ارتباطات اجتماعی نباشد)، ممکن است به خاطر عدم آگاهی دچار مشکل شوند.

روانشناس متخصص با بررسی‌هایی که انجام می‌دهد، دو طرف را از این موضوع آگاه می‌کند

5 مقیاس اصلی:

  • روان نژندی
  • برونگرایی 
  • انعطاف پذیری
  • دلپذیر بودن
  • مسئولیت پذیری و با وجدان بودن .

 30 خرده مقیاس مربوط به شخصیت را می‌سنجد که در قسمت زیر در مورد آنها توضیحاتی ارائه شده است.

این ویژگی‌ها می‌تواند به افراد کمک کند تا شناخت بهتری نسبت به خود داشته باشند تا بتوانند بر اساس آنها برای زندگی خود تصمیماتی بگیرند.

 

 1- عصبیت یا روان نژندی (Neuroticism) 

این شاخص بیشتر به احساسات و هیجاناتی مانند ناراحتی، زود از کوره در رفتن، خشم، احساس گناه و … وابسته است. هرچقدر افراد با شدت بیشتری این احساسات را از خود نشان دهند،

در مقیاس عصبیت نمرهٔ بالاتری دریافت می‌کنند و برعکس، هرچقدر از نظر عاطفی و هیجانی ثبات بیشتری داشته باشند و کنترل و مدیریت بهتری روی احساساتشان داشته باشند، نمرهٔ پایین‌تری در این مقیاس دریافت می‌کنند.

شش خرده مقیاس عصبیت شامل:

اضطراب (Anxiety)

نمرات بالا در این مقیاس، نشان‌دهنده نگرانی، ترس و عصبی و پرتنش بودن است. برعکس، کسانی که در این مقیاس نمرات پایینی دریافت می‌کنند آرامش بیشتری دارند، خیلی اهل دعوا و جر و بحث نیستند و خیلی نگرانی و اضطراب ندارند.

خشم و کینه ورزی (Angry, Hostility)

نمرات بالا در این مقیاس، نشان‌دهنده افرادی کینه‌توز است که یا به صورت آشکار (پرخاشگری) و یا به صورت ناآشکار (منفعل-خشن)، خشم خود را بروز می‌دهند. برعکس، افراد آرام که کنترل زیادی روی هیجانات خود به خصوص خشم دارند، نمرات پایین‌تری می‌گیرند.

افسردگی (Depression)

افرادی که در مقیاس افسردگی نمرات بالایی می‌گیرند، افرادی غمگین و ناامید هستند که احتمالاً احساس گناه زیادی را تجربه می‌کنند. به‌علاوه، این افراد خیلی زود نسبت به انجام کارها دلسرد می‌شوند. برعکس، افرادی شاد و پرانرژی هستند که احساس‌هایی چون غم و افسردگی را کمتر تجربه می‌کنند. البته لزوماً نمره پایین در این مقیاس نشان‌دهنده شیدایی (مانیا) نیست.

هوشیاری به خویشتن (Self-conscientiousness)

خصوصیت بارز کسانی که در این مقیاس نمرات بالایی می‌گیرند، شرم و خجالت است؛ این افراد معمولاً سهم خود را در رویدادهای مختلف بالاتر از آنچه هست در نظر می‌گیرند و مسئولیت‌پذیری افراطی دارند. نمرات خیلی بالا در این مقیاس نشان‌دهنده احساس حقارت و یکی از نشانه‌های مهم اضطراب اجتماعی است. برعکس، کسانی که در این مقیاس نمرات پایینی می‌گیرند، شناخت بسیار خوبی از خود دارند و در چنین موقعیت‌هایی کمتر دستپاچه می‌شوند.

تکانشوری (Impulsiveness)

این مقیاس، توانایی کنترل کشش‌ها و امیال را مورد سنجش قرار می‌دهد. افرادی که توانایی خیلی خوبی در مدیریت و کنترل این امیال خود ندارند و معمولاً بر اساس آنها عمل می‌کنند، معمولاً نمرات بالاتری در این مقیاس می‌گیرند.

آسیب پذیری (Vulnerability)

نمرات پایین در این مقیاس، نشان‌دهنده افرادی است که توانایی مدیریت استرس و شرایط حاد را دارند ولی برعکس، نمرات بالا در این مقیاس، نشان‌دهنده افرادی است که توانایی اداره و کنترل شرایط استرس‌زا را ندارند و در این زمان دائماً به دیگران وابسته هستند.

 

2- برون‌گرایی (Extraversion)

شاخص برون‌گرایی در مقابل درون‌گرایی قرار می‌گیرد. هر چه فرد نمرهٔ بالاتری در این مقیاس دریافت کند، به برون‌گرایی و هر چه نمرات کمتری دریافت کند به درون‌گرایی نزدیک‌تر می‌شوند.

افراد برون‌گرا عموماً اجتماعی بوده و اهل مسافرت، مهمانی و جمع‌های دوستی هستند؛ به علاوه، این افراد بیشتر به سمت کارهای هیجان‌انگیز دوست دارند.

برعکس، افراد درون‌گرا، بیشتر محافظه‌کار، مستقل و کمی خجالتی هستند و بیشتر کارهای انفرادی را ترجیح می‌دهند.

شش خرده مقیاس برون‌گرایی شامل:

صمیمیت (Warmth)

افراد صمیمی و با محبت معمولاً نمرات بالاتری در این مقیاس می‌گیرند؛ این افراد صادقانه دیگران را دوست دارند و با آنها معاشرت می‌کنند. برعکس، کسانی که ارتباطاتشان را در حد رسمی و کاری نگه می‌دارند، خیلی تمایل به برقراری ارتباط‌های صمیمی ندارند و دوست دارند فاصله نسبی بین خود و دیگران را حفظ کنند، معمولاً در این آیتم نمرات پایین‌تری می‌گیرند.

جمع‌گرایی (Gregariousness)

کسانی که در این آیتم نمرات بالاتری می‌گیرند، معمولاً بیشتر اهل معاشرت‌های دوستانه هستند، آنها از بودن در جمع‌های مختلف لذت می‌برند و انرژی می‌گیرند. برعکس، کسانی که خیلی بودن در دورهمی‌های مختلف را دوست ندارند و تنهایی را ترجیح می‌دهند، معمولاً نمرات پایین‌تری در این مقیاس می‌گیرند.

قاطعیت (Assertiveness)

نمرات بالا در این مقیاس نشان‌دهنده افراد باصلابت، محکم، مسلط و پیشرو است. معمولاً این افراد در جمع‌های مختلف نقش رهبری گروه را به عهده دارند، معمولاً بدون تردید حرف‌شان را می‌زنند و توانایی بالایی در مدیریت جمع دارند. برعکس، کسانی که نمرات پایین‌تری در این مقیاس‌ها کسب می‌کنند، بیشتر دنباله‌رو هستند و دوست دارند کارهایی که به آنها سپرده شده است را انجام دهند.

فعالیت (Activity)

فعالیت در مقیاس برونگرایی، نشان‌دهنده افرادی است که معمولاً پرانرژی هستند و زندگی پرتحرک و پرفعالیتی دارند. مثلاً فرد ممکن است در طول روز کارهای مختلفی انجام دهد و باز هم با وجود خستگی از زندگی خود رضایت داشته باشد؛ برعکس نمرات پایین‌تر در این مقیاس، افرادی هستند که ریتم زندگی کندتری دارند و خیلی اهل کارهای مختلف و زندگی شلوغ داشتن، نیستند.

هیجان‌خواهی (Excitement-seeking)

نمرات بالا در مقیاس نشان‌دهنده افرادی است که همیشه مشتاق هیجان در زندگی هستند. آنها به رنگ‌های تند و روشن و محیط‌های شلوغ علاقه دارند و از بودن در این محیط‌ ها آرامش می‌گیرند. برعکس، کسانی که نمرات پایین‌تری می‌گیرند، خیلی زود از محیط‌ های پررفت و آمد خسته می‌شوند و رنگ‌های ملایم را نسبت به هر چیزی ترجیح می‌دهند.

هیجان مثبت (Positive emotions)

همانطور که از اسم این مقیاس مشخص است، افرادی که نمرات بالایی می‌گیرند دارای روحیه شادی هستند، به راحتی می‌خندند و به طور کلی آدم‌های پر از انرژی هستند.

 

3-  بازبودن به تجربه (Openness)

افرادی که در این مقیاس نمرهٔ بالاتری دریافت می‌کنند، افرادی کنجکاو و جسور هستند که میل زیادی به تجربهٔ چیزهای جدید و نو در زندگی خود دارند.

این افراد معمولاً افرادی باهوش بالا و خلاق هستند و از کارهایی خوششان می‌آید که آزادی عملی بیشتری به آن‌ها می‌دهد.

برعکس، افرادی که در این مقیاس نمرات پایین‌تری می‌گیرند، محافظه‌کار و محتاط هستند و ترجیح می‌دهند کارهای معمول از قبل تعیین شده را انجام دهند.

شش خرده مقیاس برون‌گرایی شامل:

تخیل (Fantasy)

افرادی که در این مقیاس نمره بالاتری می‌گیرند، افرادی خلاق و با شور و شوق هستند که سعی می‌کنند هر بار با عشق و علاقه خود، رنگ جدیدی به زندگی خود و اطرافیانشان بزنند؛ شغل مناسب برای این افراد بیشتر کارهای هنری است. برعکس، نمرات پایین در این مقیاس، نشان‌دهنده افراد عادی‌تر است که سعی می‌کنند بر طبق اصول خاصی حرکت کنند.

زیبایی شناسی (Aesthetics)

این آیتم حس عمیق نسبت به هنر و زیبایی را می‌سنجد. افرادی که در این مقیاس نمرات بالاتری می‌گیرند، بیشتر عاشق کارهای هنری، موسیقی، کتاب و … هستند؛ برعکس، نمرات پایین در این آیتم، عدم علاقه به کارهای هنری را نشان می‌دهد.

عواطف (Feelings)

نمرات بالا در این مقیاس، نشان‌دهنده درک خوب نسبت به عواطف و هیجانات خود و دیگران است. به‌علاوه، کسانی که نمرات بالاتری در این مقیاس می‌گیرند، معمولاً هیجانات را بیشتر نشان می‌دهند و به عبارتی هیجانی‌تر هستند؛ اما نمرات پایین در این مقیاس، نشان‌دهنده عواطف یکنواخت و سطحی است؛ به‌علاوه، افرادی که نمرات پایین‌تری می‌گیرند، معمولاً نمی‌توانند به راحتی احساسات خود را توضیح دهند.

فعالیت (Action)

افرادی که در این مقیاس نمرات بالاتری می‌گیرند معمولاً آدم‌هایی ماجراجویی هستند و از انجام فعالیت‌های متنوع و جدیدی لذت می‌برند؛ آنها همیشه سعی در امتحان کردن چیزهای جدیدی در زندگیشان هستند، مثلاً رستوران‌های جدید، سفر به مکان‌هایی که افراد کمتری به آن‌جا رفتند و … . برعکس این افراد، آدم‌هایی هستند که معمولاً طبق اصول همیشگی خود حرکت می‌کنند و خیلی به تغییر روی خوش نشان نمی‌دهند.

نظرات (Ideas)

نمرات بالا در این مقیاس، نشان‌دهنده اشتیاق به درک جنبه‌های مختلف مسائل است، افرادی که در این مقیاس نمرات بالاتری می‌گیرند، معمولاً از چالش با موضوعات لذت می‌برند و دوست دارند در مورد مسائل گوناگون کنجکاوی به خرج دهند. برعکس آن، افرادی با کنجکاوی‌های محدود است که خیلی دوست ندارند مسائل را به طور عمیق و همه‌جانبه بررسی کنند.

ارزش‌ها (Values)

افرادی که به اصطلاح به آنها دگم گفته می‌شود و اصلاً حاضر به تغییر نگرش‌ها و نظراتشان نیستند، در این مقیاس نمرات پایینی می‌گیرند و برعکس، کسانی که همیشه آماده هستند موضوعات را از زوایای مختلف بررسی کنند و ارزش‌های خود را مورد بازبینی قرار دهند، نمرات بالاتری می‌گیرند.

 

4- توافق (Agreeableness)

این مقیاس روی گرایش افراد به ارتباطات بین فردی تاکید می‌کند. کسانی که نمرات بالایی در شاخص توافق بگیرند، بیشتر افرادی نوع‌دوست و مشتاق کمک کردن به دیگران هستند.

معمولاً در اجتماع این افراد از محبوبیت و مقبولیت بالاتری نسبت به سایرین برخوردارند. برعکس کسانی که نمرهٔ پایین‌تری در این آزمون دریافت می‌کنند،

افرادی خود محور و رقابتی هستند که تا حدودی به قصد و نیت افراد مشکوک هستند و به راحتی نمی‌توانند به دیگران اعتماد کنند.

شش خرده مقیاس برون‌گرایی شامل:

اعتماد (Trust)

افراد شکاک و بدبین (پارانویید) معمولاً در این مقیاس نمرات پایینی می‌گیرند. این افراد معمولاً به صداقت افرادی که با آنها در ارتباط هستند شک دارند و آنها را خطرناک می‌دانند. برعکس، کسانی‌که می‌توانند به دیگران اعتماد کنند نمرات بالاتری دریافت می‌کنند؛ البته نمرات خیلی بالا در این مقیاس نشان‌دهنده ساده‌لوحی در ارتباطات نیز هست.

سادگی (Straightforwardness)

افراد چاپلوس و تملق‌گو در این مقیاس نمرات پایینی دریافت می‌کنند. آنها قصد دارند دیگران را فریب دهند و خیلی در نشان دادن احساساتشان مقاومت می‌کنند. برعکس، نمرات بالا در این آیتم، نشان‌دهنده افراد مخلص و بی‌ریاست که دوست ندارند به دیگران کلک بزنند.

نوع‌دوستی (Altruism)

افرادی که به دیگران اهمیت می‌دهند و برای کمک به آنها آماده هستند، معمولاً در این مقیاس نمرات بالایی می‌گیرند. برعکس، افراد خودمحور که بیش از همه برای خود اهمیت قائل هستند، نمرات پایین‌تری دریافت می‌کنند.

 تبعیت (compliance)

این مقیاس توانایی کنترل هیجاناتی مثل پرخاشگری و خشم را می‌سنجد. افرادی که نمرات بالاتری در این مقیاس می‌گیرند معمولاً برای بخشیدن و فراموش کردن خطاهای دیگران توانایی بیشتری دارند؛ به‌علاوه، معمولاً افرادی مطیع، فروتن و متعادل هستند. برعکس افراد رقابتی و پرخاشگر که کنترل زیادی روی هیجانات خود ندارند، معمولاً نمرات پایین‌تری دریافت می‌کنند.

تواضع (Modesty)

افراد خودشیفته و از خود راضی، در این مقیاس نمره پایینی دریافت می‌کنند؛ معمولاً این افراد نیازهای خود را برتر از دیگران می‌دانند و خیلی به بقیه افراد فکر نمی‌کنند. برعکس، افراد فروتن که برای دیگران اهمیت و احترام قائل هستند، نمره بالایی می‌گیرند.

درک دیگران (Tender-mindedness)

افرادی در این مقیاس نمرات پایین‌تری می‌گیرند، معمولاً کمتر تحت تاثیر رحم و شفقت قرار می‌گیرند و سعی می‌کنند همیشه به طور واقع‌بینانه و منطقی تصمیم بگیرند. برعکس، نمرات بالا در این مقیاس نشان‌دهنده افرادی است که هم‌دلی بالایی با دیگران دارند و در مورد تصمیماتشان، احساسات و هیجانات خود و فرد مقابل را هم در نظر می‌گیرند.

 

5- وجدانی بودن (Conscientiousness)

افرادی که در این مقیاس نمرات بالاتری دریافت می‌کنند، معمولاً افراد دقیق، وقت‌شناس و قابل اعتمادی هستند. این افراد هدف‌های کوتاه‌مدت و دراز مدت زیادی برای خود تعیین کردند و برای رسیدن به آن‌ها تلاش می‌کنند.

به علاوه، بسیار اهل رقابت بوده و برای رسیدن به خواسته‌ها و کسب موفقیت بسیار تلاش می‌کنند. برعکس، کسانی که نمرهٔ پایینی می‌گیرند، معمولاً دقت زیادی در انجام کارهای خود ندارند، پیگیر کارهایی که به آن‌ها محول شده نیستند و بیشتر به دنبال کسب لذت‌های لحظه‌ای و خوشی‌های آنی هستند.

شش خرده مقیاس برون‌گرایی شامل:

شایستگی (Competence)

این مقیاس توانایی عقل، تدبیر و تاثیر بر محیط را می‌سنجد. افرادی که در این مقیاس نمرات بالاتری می‌گیرند، آمادگی برای مواجهه با مسائل مختلف را دارند، عزت نفس بالایی دارند و فکر می‌کنند می‌توانند از پس مشکلاتی که در کار پیش می‌آید، بربیایند. برعکس، آن افرادی است که دائم اظهار می‌کنند توانمند نیستند و احساس می‌کنند توان رویایی با کارهای جدید و مشکلات پیش رو را ندارند.

نظم (Order)

همانطور که از اسم این مقیاس نیز مشخص است، افراد منظم و تمیز در این مقیاس نمرات بالاتری دریافت می‌کنند؛ به علاوه، اگر فردی در این مقیاس نمره خیلی بالایی بگیرد، احتمال اینکه تشخیص اختلال شخصیت وسواسی بگیرد، زیاد است. برعکس آن، افراد بی‌برنامه و نامرتب، به نسبت نمرات پایین‌تری خواهند گرفت.

وظیفه‌شناسی (Dutifulness)

یکی از مهم‌ترین خرده‌مقیاس‌های آیتم وجدانی بودن، داشتن حس وظیفه‌شناسی است. چه در مشاوره‌های پیش از ازدواج و چه در مصاحبه‌های شغلی، بالا بودن این مقیاس یک مزیت محسوب می‌شود زیرا افرادی مسئولیت‌پذیر و قابل اعتماد هستند.

تلاش برای موفقیت (Achievement striving)

افرادی که در این مقیاس نمرات بالاتری می‌گیرند، سطح توقع بالاتری نسبت به سایر افراد دارند که در عموم مردم اصطلاحاً به آنها «کمال‌گرا» گفته می‌شود.

این افراد برای زندگی خود هدف‌هایی دارند که برای رسیدن به آنها تلاش می‌کنند. نمرات بسیار بالا در این مقیاس، نشان‌دهنده افرادی است که به کار کردن معتاد هستند. برعکس، نمرات پایین در این مقیاس، نشان‌دهنده افراد بی‌رمق و بی‌حال و احتمالاً تنبل است که هدف مشخصی برای زندگی خود ندارند و خیلی هم برای رسیدن به چیزهایی که می‌خواهند، تلاش نمی‌کنند.

نظم درونی (Self-discipline)

هر کارفرمایی برای اجرای پروژه‌های جدید خود نیاز به این افراد دارند. کسانی که در این مقیاس نمرات بالاتری می‌گیرند، بسیار به کاری که انجام می‌دهند متعهد هستند، به آسانی ناامید نمی‌شوند و تمام تلاششان را برای اجرای هرچه بهتر کار انجام می‌دهند.

انعطاف‌پذیری (Deliberation)

افرادی که عجول و دست‌پاچه هستند، مدام دوست دارند که کارشان تمام شود و دائماً به نتیجه کار فکر می‌کنند، معمولاً در این مقیاس نمرات پایین‌تری دریافت می‌کنند. برعکس، کسانی که انعطاف‌پذیرتر هستند و برای رسیدن به خواسته‌هایشان صبر می‌کنند، معمولاً نمرات بالاتری دریافت می‌کنند.

این صفحه را به اشتراک بگذارید.
نظرات کاربران