مقالات

تست ازدواج نئو

1

تست ازدواج نئو

هدف آزمون نئو بررسی ویژگی های سالم شخصیت می باشد، بر خلاف آزمون هایی که برای آسیب شناسی شخص وجود دارند مانند تست MMPI ، تست شخصیت شناسی نئو به ارزیابی ویژگی های به هنجار شخص می پردازد. زیربنای نظری تست NEO نظریه پنج عاملی شخصیت است که به پنج عامل بزرگ نیز معروف می باشد.

تست نئو ازدواج به شما کمک خواهد کرد تا همسر آینده خود را بیشتربشناسید.

این تست شامل چه مواردی می‌شود؟

دو نوع تست نئو پی آی – 3 وجود دارد. اولین تست خودگزارش دهنده (فرم s) است و دومی تستی است که توسط مشاهده‌کننده انجام می‌شود (فرم NEO PI-R).
هر دو فرم شامل 240 توصیف رفتاری از آزمون دهنده است که باید بین 1 تا 5 امتیازدهی شود. امتیازدهی بر اساس میزان موافقت یا مخالفت با سوالات است. آزمون نئو FFI که کوتاه‌تر است فقط شامل 60 توصیف رفتاری است.

سایکومتریست امکان شرکت در آزمون آنلاین نئو برای شما عزیزان فراهم کرده است می توانید در تست نئو (NEO PI-R) فرم بلند یا تست نئو فرم کوتاه (NEO FFI) شرکت کنید نتیجه آزمون شامل نمودار + تفسیر تست + پاسخنامه تست شما است که به صورت آنی میتوانید مشاهده کنید. 

کاربرد آزمون نئو

تست نئو یکی از معروف‌ترین و پرکاربردترین تست‌های شخصیت‌شناسی است که کاربردهای متنوعی دارد. 

کاربرد و مقیاس های آزمون نئو کلیک کنید

چگونه به ویژگی‌های شخصیتی خود و شریک زندگی‌مان پی ببریم؟

شاید تشخیص شباهت ویژگی‌های شخصیتی از مواردی مانند تشابه اقتصادی، فرهنگی، مذهبی و… دشوارتر به نظر برسد؛ اما نگران نباشید شما می‌توانید به‌راحتی با استفاده از آزمون‌های معتبر و تخصصی روان‌شناسی تیپ شخصیتی خود و پارتنرتان را شناسایی کرده و با ویژگی‌های شخصیتی یکدیگر و میزان شباهتی که بین آن‌ها وجود دارد آشنا شوید و از آن مهم‌تر رفتار متناسب با آن ویژگی‌ها را بیاموزید. هدف ما در این مقاله آشنایی هر چه بیشتر شما با ماهیت شخصیت و تاثیرگذاری تست‌های شخصیت شناسی در بقا و تداوم ازدواج است.

شخصیت درواقع نشان‌دهنده ویژگی‌های فردی و الگوی رفتاری باثباتی است که افراد به نمایش می‌گذارند. برای پی بردن به شخصیت دیگران یا افرادی که قرار است با آن‌ها وارد رابطه‌ای بلندمدت شویم بهترین روش گفت‌وگو کردن و معاشرت است. مسلماً افراد قبل از ازدواج به دلایل مختلف ممکن است امکان معاشرت و هم‌صحبت شدن طولانی‌مدت را نداشته باشند؛ در چنین شرایطی بهترین روش جایگزین استفاده از تست‌های شخصیت شناسی معتبر روان‌شناسی همچون تست MBTI، تست شخصیت شناسی نئو (NEO)، تست دیدگاه ازدواج و… است.

برای بررسی ویژگی‌های خود و همسر آینده خود در تست MBTI کلیک کنید.

و برای شناخت شخصیت خود و همسر آینده خود در تست تست نئو (NEO PI-R) کلیک کنید.

از تست‌های شخصیت شناسی نترسید!

تصور و باور اشتباهی که در خصوص تست‌های شخصیت شناسی وجود دارد این است که افراد گمان می‌کنند اگر از این آزمون‌ها استفاده کنند و متوجه شوند که تیپ‌های شخصیتی متفاوتی دارند دیگر احتمال ازدواج آن‌ها به صفر می‌رسد. درصورتی‌که این‌چنین نیست. در ازدواج، تیپ‌های شخصیتی متفاوت هم می‌توانند در کنار یکدیگر قرار بگیرند اما به‌شرط اینکه هر یک از طرفین آگاهی و شناخت کافی را در خصوص تیپ شخصیتی خود و پارتنرش به دست آورد تا بتواند رفتار مناسب را در موقعیت‌های مختلف تشخیص دهد و یکدیگر را حمایت و تکمیل نمایند در غیر این صورت مدام دچار سوءتفاهم و ناراحتی خواهند شد.

همان‌طور که بارها در مقالات پیشین به این نکته اشاره کردیم باید توجه داشته باشید که هر یک از زوجین با دیدگاه و تفکر متفاوت و خاص خود وارد ازدواج می‌شوند. در بهترین حالت حتی اگر شباهت و نزدیکی زیادی میان دیدگاه‌های شما و پارتنرتان وجود داشته باشد بازهم می‌توان ردپایی از تفاوت دیدگاه و تفکر را مشاهده کرد. به همین خاطر هر چه شما تلاش کنید تا این تفاوت‌ها را از طریق تست‌های شخصیت شناسی یا مشاوره با افراد متخصص بشناسید و بتوانید جهان و اتفاقات پیرامون خود را از دریچه نگاه پارتنرتان ببینید سازگاری و صمیمیت بیشتری میان شما شکل خواهد گرفت.

تست‌های شخصیت شناسی چه کمکی در این زمینه می‌توانند به ما بکنند؟

به‌طور مثال اگر شما از تست شخصیت شناسی نئو استفاده کردید و در تیپ شخصیت شناسی شما یا پارتنرتان ویژگی روان‌نژندی و روان رنجوری وجود دارد شما به‌طور مختصر باید بدانید که افراد دارای این ویژگی زود از کوره در می‌روند، احساسات و هیجانات منفی مانند اضطراب، خشم، ناراحتی، افسردگی، احساس گناه و بی‌ثباتی عاطفی را به‌کرات تجربه می‌کنند؛ بنابراین اگر دو نفر که هر دو روان رنجور هستند در کنار یکدیگر قرار بگیرند باید در نظر داشته باشند که زندگی مشترک آن‌ها با تنش‌ها و مشکلات فراوانی مواجه خواهد شد پس چه‌بهتر حداقل یکی از طرفین از آسیب‌پذیری کمتر و ثبات شخصیتی بیشتری برخوردار باشد.

همچنین ممکن است شما به صفت تجربه‌گرایی درنتیجه تست شخصیت شناسی خود یا پارتنرتان برخورد کنید؛ لازم است بدانید تجربه‌گرایی نقطه مقابل عدم انعطاف‌پذیری است. درواقع افراد تجربه‌گرا همواره از زندگی یکنواخت و بدون تغییر اجتناب می‌کنند و مدام به دنبال تجربه‌های جدید و نو هستند و به آزادی عمل بیشتری احتیاج دارند. حال اگر یک فرد تجربه‌گرا در کنار آدمی خشک و محافظه‌کار قرار بگیرد و هر دو هیچ شناختی در رابطه با ویژگی‌های شخصیتی یکدیگر نداشته باشند به نظر شما چه اتفاقی می‌افتد؟ بله شاید چیزی شبیه به فاجعه در این زندگی رخ دهد.

تست‌های شخصیت شناسی در پیش‌بینی و حل تعارضات چه نقشی را ایفا می‌کنند؟

اساساً تعارض در روابط زمانی به وجود می‌آیند که رفتار یکی از طرفین همسو با توقعات پارتنرش نباشد. وجود تعارض در زندگی مشترک امری بدیهی و اجتناب‌ناپذیر است؛ اما نکته‌ی مهم اینجاست که صفات شخصیتی و الگوهای تعامل بین فردی در به وجود آمدن تعارضات زناشویی موثر هستند. همان‌طور که نتایج بررسی و پژوهش‌ها نشان داده‌اند پیامدهای تعارض زناشویی بر سلامت جسمی، روانی، فردی، خانوادگی، تضعیف روابط زناشویی، ضعیف شدن قدرت سازگاری کودکان، احتمال افزایش تعارض بین والدین و فرزندان، اختلال‌های خوردن، افسردگی، اعتیاد به الکل، احتمال ابتلا به بیماری قلبی و سرطان تاثیر به سزایی دارند.

بررسی افسردگی

یکی دیگر از کاربردهای تست NEO، بررسی میزان افسردگی در افراد است. در مقیاس عصبیت، خرده مقیاسی به نام افسردگی وجود دارد که به درمانگر برای تشخیص افسردگی کمک می‌کند. البته لزوماً، نمره بالا در این خرده مقیاس، نشان‌دهنده افسردگی نیست.

مشاوره پیش از ازدواج

یکی از پرکاربردترین کاربردهای تست نئو، برای مشاوره پیش از ازدواج است. روانشناسان با استفاده از این تست، ویژگی‌های شخصیتی هر دو طرف را مورد بررسی قرار می‌دهند و نقاط مشترک و غیرمشترک را مشخص می‌کنند. به عنوان مثال اگر دختری ویژگی‌های برون‌گرایی بالاتری داشته باشد (که باعث می‌شود بیشتر به تفریحات مهیج و روابط اجتماعی بالاتر تمایل پیدا کند) بخواهد با پسری که ویژگی‌های درون‌گرایی بیشتری داشته باشد (که باعث می‌شود بیشتر به سمت تفریحات آرام‌تر مانند کتاب‌خواندن علاقه‌مندی نشان دهد و خیلی اهل مهمانی و ارتباطات اجتماعی نباشد)، ممکن است به خاطر عدم آگاهی دچار مشکل شوند. روانشناس متخصص با بررسی‌هایی که انجام می‌دهد، دو طرف را از این موضوع آگاه می‌کند و برای مدیریت بهتر این شرایط، راهکارهایی ارائه می‌دهد.

آیا می‌توان در این تست تقلب کرد؟

دقت تست به میزان زیادی به میزان واقع‌گرایی افراد نسبت به عادات رفتاری‌شان بستگی دارد. این تست روی افرادی که مشکلات روان‌شناختی دارند یا افرادی که می‌خواهند دیگران را نسبت به فرایندهای فکری داخلی خو بفریبند جواب نمی‌دهد. ترکیب اطلاعات حاصل از هر دو تست خودگزارش دهنده و مشاهده خارجی، دقت این آزمون را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد. 

این صفحه را به اشتراک بگذارید.
نظرات کاربران