مقالات

مهارت ارتباطی موثر در محیط کاری

1

مهارت ارتباطی موثر در محیط کاری

همان گونه که مهارت فنی و تجربه در شغل حائز اهمیت است، مهارت ارتباطی هم نقش مهمی در موفقیت شغلی دارد. مهارت ارتباطی موثر در محیط کار یکی از عوامل موفقیت شغلی است.

موفقیت شغلی می تواند هم برای سازمان و هم برای فرد باشد. در صورت وجود ارتباط پایدار و شفاف، نحوه عملکرد تیم بهتر خواهد شد. توانایی شما در برقراری ارتباط خوب و موثر بر موفقیت خود شما، موفقیت تیم و در نهایت موفقیت شرکت بسیار تاثیرگذار است. در واقع می توان گفت ارتباط خوب و موثر، یک عامل بنیادی در محیط کار است.

به عقیده‌ی دیوید پارنل (David Parnell) نویسنده و مشاور در حوزه‌ی ارتباطات، مهارت‌ برقراری ارتباط یعنی «داشتن صفات مختلفی که فرد به واسطه‌ی آنها قادر است به خوبی با دیگران تعامل و ارتباط داشته باشد»؛ از نظر او “گاهی این صفات، در دو ویژگی “دوست‌ داشتنی بودن” یا “داشتن شخصیت خوب” خلاصه می شوند. اما برای داشتن همین دو ویژگی باید صفات دیگری نیز در ما شکل بگیرد تا در نهایت، زمینه‌ساز ایجاد ارتباطی موثر و سازنده شود.”

چرا برقراری ارتباط در محیط کار اهمیت دارد؟

اگر شما قادر به برقراری ارتباط در محیط کاری خود باشید، می توانید در همه حوزه های فعالیت خود در محل کار عملکرد خوبی از خود نشان دهید. چرا که شما می توانید با مدیران، همکاران و همچنین مشتریان خود تعامل بهتری داشته باشید.

همچنین اگر شما مدیر یک کسب و کار هستید باید بتوانید در محیط کار اطلاعات مفیدی را هر روزه در اختیار پرسنل خود قرار دهید، در نتیجه باید بتوانید مهارت ارتباطی موثری با کارمندان خود برقرار کنید. همچنین لازم است اهدافتان را به خوبی برای آن ها تشریح کنید تا افراد تیمتان از آن ها مطلع باشند.

در نتیجه مهم نیست شما کارمند و یا مدیر یک مجموعه باشید در هر صورت باید مهارت ارتباطی خود را بالا ببرید، در این صورت می توانید تعامل موثرتری داشته باشید.

برقراری ارتباط شفاف و موثر در هر حوزه ای از زندگی، از محل کار تا زندگی شخصی می تواند برای شما مفید و موثر باشد.

به طور کلی اهمیت مهارت ارتباطی در محل کار به سه دسته کلی تقسیم می شود

  • برقراری رابطه در مورد اهداف شرکت
  • ارتباط موثرتر با تیم
  • ارتباط موثر کارمند با رئیس
  • هفت تکنیک مهم برای ایجاد یک ارتباط موثر در محل کار

همیشه در دسترس باشید

یکی از آسان ترین روش های ایجاد ارتباط در دسترس بودن است. شما با در دسترس بودن به افراد این اجازه را می دهید که با شما راحت تر ارتباط برقرار کنند. تصور کنید کار کردن در محیط کاری برای شما لذت بخش است که مدیر شما همیشه در دسترس است و همیشه مشتاق راهنمایی کردن و هم صحبتی با شما است؟ یا مدیری که در پشت درهای اتاقش قرار دارد و برای یک مشورت کوچک از او باید روزها انتظار بکشید؟

در محیط کاری صمیمی باشید

یکی دیگر از آسان ترین راه های ایجاد یک ارتباط خوب در محیط کار، صمیمت با افراد است. فقط در اینجا باید به این نکته توجه کنید که به حریم خصوصی افراد احترام بگذارید و صمیمی باشید. صمیمی بودن باعث می شود افراد بسیار زیادی از شما حس مثبتی دریافت کنند و به سمت شما سوق پیدا کنند.

شنونده خوبی باشید

برقراری ارتباط موثر این نیست که شما یکطرفه ارتباط برقرار کنید و دیگر همکاران شما فقط شنونده حرف هایتان باشند. باید بتوانید شما هم شنونده خوبی باشید و به دیگران اجازه دهید تا با شما ارتباط برقرار کنند. اگر مهارت شنیداری را در خود پرورش دهید می توانید به خوبی متوجه منظور افراد شوید، در این صورت با آن ها تعامل درست تر و موثرتری برقرار خواهید کرد.

توصیه ما این است که برای داشتن یک مهارت ارتباطی موثر در محل کار، گوش دادن فعالانه خودتان را تقویت کنید.

در محیط کار شفاف و واضح صحبت کنید

به اشتراک گذاری اطلاعات یکی از مهم ترین تکنیک های برقراری ارتباط در محیط کار است. بسیاری از افراد را در محیط کاری خود دیده اید که سی دقیقه برای شما صحبت می کنند اما شما در پاسخ گیج می شوید چه جوابی به او بدهید.

شما برای داشتن مهارت ارتباطی موثر باید از حاشیه در صحبت هایتان پرهیز کنید. هنگامی که می خواهید اطلاعات مهمی را در محیط کار به همکاران خود بدهید یک مکالمه کوچک داشته باشید و سپس صریح و واضح اطلاعات خود را با آن ها به اشتراک بگذارید. به واضح ترین صورت ممکن به سراغ اصل مطلب بروید.

زبان بدن، موثر در مهارت ارتباطی

توجه کنید که به اندازه ارتباط کلامی، ارتباط غیر کلامی نیز حائز اهمیت است. در هنگام تعامل با همکاران خود به زبان بدن آن ها توجه کنید. نحوه نگه داشتن دست ها و شانه های افتاده می تواند نشانه عدم موافقت و یا درک نکردن صحبت های شما باشد. برای داشتن یک ارتباط موثر به چشمان فرد توجه کنید. هنگام صحبت به چشمان فرد مقابل نگاه کنید و به اصطلاح ارتباط چشمی برقرار کنید.

انتقادپذیر باشید

هر سمتی هم که در محیط کار داشته باشید، باید انتقادپذیر باشید. اگر شما مدیر یک سازمان هستید برای داشتن یک تعامل سالم با مشتری باید انتقادپذیر باشید و در برابر بازخوردهای آن ها گارد نگیرید.

همچنین اگر شما یک کارمند هستید باید نسبت به انتقادهای مدیر و همکاران خود عکس العمل مناسبی نشان دهید. ممکن است بسیاری از این بازخوردها سازنده نباشد اما می توانید برخی از این انتقادهای سازنده را جدی بگیرید و نقاط ضعف و قوت خود را بهتر بشناسید. با شناخت آن ها می توانید پیشرفت خوبی داشته باشید.

روشنفکر باشید

در این مورد کمی تامل کنید. شما در ارتباط با دیگران باید به اعتقاد و افکار آن ها احترام بگذارید و کمی روشنفکر باشید. اگر شما یاد بگیرید به دیگران احترام بگذارید باعث می شود تعامل بهتری داشته باشید.

فواید ارتباط موثر

در هر شغل و موقعیتی که باشید، توانایی برقراری ارتباط موثر با دیگران می‌تواند اتفاقات خوب زیرا را برایتان رقم بزند:

  • برایتان کلی مشتری ثابت و دائمی جمع کند.
  • روابطتان با همسر و فرزندانتان را محکم کند و بهبود ببخشد.
  • شما را برای دیگران به یک الگو تبدیل کند.
  • شما را به بهترین مدیر از دیدگاه کارمندانتان تبدیل کند.
  • و کلی اتفاقات درجه یک و عالی دیگر…

در دنیای امروزی مهارت ارتباطی لازمه زندگی است. چرا که شما در هر حوزه ای که فعالیت می کنید و یا حتی زندگی شخصی خود باید بدانید با همکاران، مدیران، همسر، فرزندان و دیگر انسان های اطراف خود چگونه تعامل برقرار کنید.

 

این صفحه را به اشتراک بگذارید.
نظرات کاربران