مقالات

کاهش اضطراب در مذاکرات کاری

1

کاهش اضطراب در مذاکرات کاری

مذاکرات همیشه یک جزء مهم از هر کسب و کاری هستند. در هنگام مذاکره هرچقدر شما ذهن آرام تری داشته باشید میزان استرس شما کمتر خواهد شد و خلاقیت تان در مذاکره بیشتر می شود.

هر کارآفرین یا مدیر کسب و کاری مجبور است با دیگر کارآفرینان و مدیران کسب و کارهای دیگر مذاکره کند. برخی از این مذاکرات برای مجموعه بسیار حیاتی هستند و نتیجه آن برای سازمان بسیار مهم است. به همین دلیل برخی مذاکرات بسیار استرس زا می باشند.

آمادگی در چنین مذاکراتی بتای مغز را افزایش می دهد در نتیجه فرد احساس می کند تمرکز بسیار بالایی دارد اما با توجه به شرایط هنگامی که وارد مذاکره می شود استرس می گیرد و میزان هورمون کورتیزول بدن یا همان هورمن استرس افزایش می یابد در نتیجه استرس اجازه نمی دهد فرد تمرکز کند و مذاکره را به خوبی انجام دهد.

در طول مذاکره چه اتفاقاتی رخ می‌دهد که باعث استرس می‌شود؟

یکی از دلایل بروز اضطراب فرد در طول مذاکره این است که: هنگامی که فرد برای مذاکره آماده می شود بیش از اندازه روی نتایج تمرکز می کند.

در نتیجه نقشه مسیر اصلی برای رسیدن به نتیجه را گم می کند. یا ممکن است فرد آنقدر برروی نتیجه آخر تمرکز می کند که دائم نقشه را در ذهن خود مرور می کند از این رو در حین مذاکره فراموش می کند اصلا باید از کجا شروع کند.

اما باید بگویم دوست عزیز، در مذاکره در بسیاری از موارد همه چیز مطابق نقشه پیش نمی رود و ممکن است شرایط به گونه ای باشد که شما مجبور شوید جور دیگری مذاکره را پیش ببرید.

در این شرایطی که مذاکره مطابق نقشه فرد پیش نمی رود، استرس می گیرد. سپس میزان هورمون کورتیزول افزایش پیدا می‌کند، فرد دچار بی‌اختیاری می‌شود و خلاقیت و انعطاف‌پذیری خود را از دست می‌دهد.

راهکارهای کاهش اضطراب در طول مذاکره

برای سناریوهای مختلف آماده شوید:

سعی کنید قبل از این که وارد جلسه مذاکره شوید حتما سناریوهای مختلف را مرور کنید. اتفاقات و سوالاتی که ممکن است در جلسه مذاکره متناسب با آن کسب و کار پیش بیاد را پیش بینی کنید و برای پاسخ آن ها آماده باشید.

در این صورت شما یک مسیر اصلی دارید و یک مسیر فرعی. اگر همه چیز مرتب بود و هیچ چالشی در طول مذاکره برای شما پیش نیامد از مسیر اصلی خود مذاکره را پیش ببرید و اگر در طول مذاکره اتفاقاتی افتاده که آن ها را از قبل پیش بینی کرده بودید می توانید از مسیر فرعی خود استفاده کنید.

اگر با این آمادگی در جلسات مذاکره شرکت کنید دیگر استرس نخواهید داشت چون می دانید چند مسیر جهت جلو بردن مذاکره برسر راه خود دارید.

روی نفس کشیدن تمرکز کنید:

پیش از مذاکره حتما از تمرین هایی که باعث می شوند شما ذهن و احساسی آرام داشته باشید، استفاده کنید. این تمرین ها باعث می شود شما در طول مذاکره حضور فیزیکی فعالی داشته باشید.

برای مثال قبل از شروع جلسه مذاکره در طول مسیر می توانید ملودی های آرامش بخش گوش دهید. پایین آوردن سرعت تنفس یکی دیگر از راه های موثری است که استرس را کاهش می دهد.

چهار ثانیه هوا را وارد ریه‌ها کنید، چهار ثانیه صبر کنید و سپس در چهار ثانیه هوا را از ریه‌ها خارج کنید. زمانی که فرد مضطرب می‌شود کوتاه و سریع نفس می‌کشد. آرام نفس کشیدن بدن را ریلکس می‌کند و انرژی بیشتری به مغز می‌فرستد.

هرچقدر شما آرامش ذهنی بیشتری داشته باشید درنتیجه بهره‌وری و خلاقیت بیشتری در طول مذاکره خواهید داشت.

با دقت به صحبت‌های طرف مقابل گوش دهید:

بسیاری از افرادی که به مذاکره می روند، فکر می کنند برای هر صحبتی باید جواب خود را از قبل آماده کنند اما این انتظار کاملا غیر واقعی است. طرف مقابل شما در مذاکره منبع تمام اطلاعات و پاسخ هایی است که باید بدانید که چگونه از او این اطلاعات را با روشی خاص بگیرید. شما می توانید با روش های خاص به قولی پاسخ تمام سوالات را از زیر زبانش بکشید.

سعی کنید در مذاکره به جای صحبت کردن بیشتر شنونده باشید. زیرا در این صورت می توانید چشم انداز بهتری برای هدایت مذاکره به سمت سناریوهای از پیش تعیین شده پیدا کنید.

گوش دادن یک فرآیند پیچیده استو اغلب ما نمی‌توانیم روی صحبت‌های طرف مقابل تمرکز کرده و اطلاعات مورد نظر را جمع‌آوری کنیم. نیازهای طرف مقابل، مواردی که معامله را برای هر دو طرف دلپذیر می‌کند و محدودیت‌ها را از قبل شناسایی کنید تا صحبت‌های او را بهتر متوجه شوید.

این صفحه را به اشتراک بگذارید.
نظرات کاربران