مقالات

نحوه برخورد با افراد بی منطق چگونه است؟

1

نحوه برخورد با افراد بی منطق چگونه است؟

متاسفانه بیشتر ما در زندگی با افراد بی منطق روبه‌رو هستیم. این افراد بی منطق در محل‌کار، خانه و جاهای دیگر دیده می‌شوند. اگر نحوه‌ برخورد با افراد بی منطق را ندانیم، به راحتی تمام روز و حتی روزگار ما را سیاه می‌کنند.

نحوه‌ برخورد با افراد بی منطق را متناسب با شرایط خود بسنجید و به کار ببرید. باید برای حل هر مشکلی راه‌حل مناسب آن را پیدا کنید.

اغلب افرادی که دارای اختلال شخصیتی هستند گاهی اوقات به اختلال ذاتی دچار می شوند زیرا اغلب گمان می کنند که هیچ گونه ناراحتی و اختلالی ندارند.

وجود افراد غیر قابل تحمل را بپذیرید

اولین گام رو به رو شدن با واقعیت و پذیرفتن آن است، پس وجود افراد غیر قابل تحمل را بپذیرید چراکه سرانجام با آنها روبرو خواهید شد.

خونسرد باشید

تقویت خودکنترلی، پرهیز از تشدید مشکل.

اولین قدم برای برخورد با افراد بی منطق، حفظ آرامش است. هر چه کمتر واکنش نشان بدهید، بهتر می‌توانید اوضاع را بسنجید و مدیریت کنید. وقتی از دست کسی عصبانی می‌شوید، قبل از اینکه چیزی بگویید و بعد پشیمان شوید، نفس عمیقی بکشید و آرام آرام تا 10 بشمارید. بیشتر اوقات قبل از رسیدن به شماره 10، روش بهتری برای برخورد با دوست بی منطق خود کشف خواهید کرد. روشی که مشکل را حل و از تشدید و بزرگ‌شدن آن جلوگیری می‌کند. اگر شمارش تا 10 کارساز نبود، تا آنجا که لازم است به خودتان زمان بدهید و بعد از اینکه آرام شدید به سراغ حل مشکل بروید.

مثل عقاب به پرواز دربیایید

آرامش خاطر بیشتر، کاهش اختلافات.
گاهی واقعا ارزش ندارد که با بعضی ها وارد بحث و نزاع بشوید. زمان شما ارزشمند است. پس اگر موضوعی آن‌قدرها هم مهم نیست، لزومی ندارد با فرد بی منطق و منفی‌باف مخالف تان به بحث و جدل بپردازید. جمله‌ی معروفی هست که می‌گوید: «اگر با بوقلمون‌ها وقت بگذرانید، نمی‌توانید مانند یک عقاب پرواز کنید». طرف بی منطقِ شما هر که می‌خواهد باشد، یکی از اقوام یا همکاران‌تان یا هرکس دیگر، مهم این است که سیاست داشته باشید و نحوه‌ی برخورد با افراد بی منطق را یاد بگیرید. در سایر موقعیت‌ها نیز سعی کنید دور‌و‌بر چنین افرادی نچرخید و فاصله‌ی لازم را با آنها حفظ کنید.

قبل از نشان دادن واکنش، تامل کنید

کاهش سوء‌تفاهم‌ها، افزایش تمرکز برای حل مساله.

وقتی حرف‌ها و عملکرد یک فرد بی منطق آزارتان می‌دهد، کمی صبر کنید. قبل از آنکه واکنشی نشان بدهید، مسئله را از ابعاد مختلف بررسی کنید و سعی کنید واکنش‌های ممکن و مختلف خود را نسبت به مسئله مرور کنید. به‌طور مثال وقتی می‌بینید که همکارتان پیام‌های شما را پاسخ نمی‌دهد، زود ناراحت و عصبانی نشوید. به‌هر‌حال احتمالات و دلایل مختلفی برای این رفتار وجود دارد. سعی کنید تمام احتمالات را بررسی کنید. شاید او سرش خیلی شلوغ است و واقعا وقت رسیدگی به پیام‌هایش را ندارد. همه چیز را به خودتان نگیرید. مسائل را شخصی نکنید. اگر یاد بگیرید که برخورد شخصی با مسائل را کنار بگذارید، خیلی از واکنش‌های اطرافیان، شما را آزار نخواهد داد. حقیقت این است که اعمال و نیات افراد، معمولا قبل از اینکه متوجه شما باشد، با در نظر گرفتن شخص خودشان صورت گرفته است. در واقع قصدی برای آزار و اذیت شما در کار نبوده است. اگر دیدتان را وسیع کنید، بسیاری از سوء‌تفاهم‌ها از بین می‌روند.

روش دیگری برای برخورد با افراد بی منطق وجود دارد: خودتان را به جای آنها بگذارید. حتی برای یک دقیقه هم که شده سعی کنید خودتان را به جای فرد مقابل بگذارید. با این کار موقعیت آنها را بهتر درک خواهید کرد. برای مثال خود را به جای فرد مورد نظر بگذارید و این جمله را کامل کنید: این نباید آسان باشد که او ………… . «فرزند من خیلی مقاوم است و برایش آسان نیست که در مدرسه با فشارهای اجتماعی مواجه شود». یا «فرزند من بسیار سخت‌گیر است و برایش آسان نیست که انتظارات مدیرش را برآورده کند».

البته فراموش نکنید که همدردی و درک دیگران به معنی نادیده گرفتن رفتارهای غیرمنطقی و غیرقابل قبول آنها نیست. نکته مهم در این نوع نحوه‌ برخورد با افراد بی منطق فقط در این است که یادتان باشد در بیشتر موارد قصد آنها آزار شخص شما نیست. هر چه منطق و ملاحظه را در خود بیشتر پرورش بدهید، راحت‌تر می‌فهمید که رفتار افراد بی منطق از کجا نشات می‌گیرد. در این صورت مشکلات خود با آنها را بهتر حل خواهید کرد.

پیشرو باشید، پیرو نباشید

سیال‌شدن رابطه، تغییر سلطه و مدیریت یک نفر.

در کل وقتی که دو نفر با هم در ارتباط هستند، یکی از آنها در رابطه نقش رهبر و مدیر را بر‌عهده می‌گیرد. در‌واقع یکی پیشرو است و دیگری پیرو، اما در روابط سالم، این نقش‌ها بین دو طرف در چرخش است. افراد بی منطق، معمولا خواهان رهبری هستند و اصطلاحا رئیس‌بازی درمی‌آورند.

برای تغییر این رفتار افراد بی منطق، باید موضوع را عوض کنید. بحث را تغییر بدهید. برای مثال بگویید: «راستی و …» و کاری کنید که موضوع بحث منحرف شود. با این کار سلطه‌گری فرد مقابل، کاسته می‌شود و درهای بحث و گفتگوی جدیدی

عواقب بی‌منطق بودن را مشخص کنید

احترام و همکاری، توازن قدرت در روابط، تاثیرگذاری.

تعریف و مشخص‌کردن عواقب برخورد با افراد بی منطق، یکی از مهم‌ترین توانایی‌ها و مهارت‌ها در مقابل این افراد است. وقتی عواقب کار این افراد را برای‌شان مشخص می‌کنید، آنها درمی‌یابند که رفتارشان چه نتایجی در پی‌دارد و حتی ممکن است از حالت تهاجم و مقابله به حالت همکاری و همراهی تغییر وضعیت بدهند. با مشخص‌کردن عواقب بی منطق‌بودن، می‌توانید تغییرات مثبت ایجاد کنید.

در آخر، برای شناخت نحوه‌ برخورد با افراد بی منطق باید هنر ارتباطات را یاد بگیرید. هرچه مهارت‌های ارتباطی خود را گسترش بدهید، کمتر غصه خواهید خورد. اعتماد‌به‌نفس شما بیشتر می‌شود و روابط بهتری خواهید داشت، با یادگیری نحوه‌ برخورد با افراد بی منطق، قابلیت‌های ارتباطی خود را ارتقا می‌دهید و می‌توانید مدیر و رهبری شایسته و تاثیرگذار باشید.

از عزت نفس خود دفاع کنید

اگر با فردی ارتباط دارید که سعی می کند از شما تصویر بدی ایجاد کند در این صورت باید گام های موثری جهت حفظ و تداوم؛ تصویر مثبتی از خود بردارید چراکه اغلب اوقات افراد غیر قابل تحمل دارای حس مبارزه طلبی هستند.

بدانید که مقصر شما نیستید

تصور اینکه افراد غیر قابل تحمل در سرزنش کردن و گناه را برگردن دیگران انداختن مهارت دارند سخت و دشوار است.

اگر با فردی غیر قابل تحمل در ارتباط هستید احتمالاً او به شما می گوید که رخ دادن هرچیز ممکن و تصور تقصیر شماست اما این طور نیست چراکه هر قدر این افراد شما را بیشتر سرزنش کنند به همان نسبت خودشان را مقصر نشان می دهند اما بهتر است این افراد را سرزنش نکنید چراکه گناه را به گردن دیگران انداختن کار افراد غیر قابل تحمل است.

این صفحه را به اشتراک بگذارید.
نظرات کاربران