مقالات

ازدواج با مرد شکاک بدبین

1

ازدواج با مرد شکاک  بدبین

یک همسر شکاک و بدبین، می‌تواند لحظات بسیار سختی را در زندگی زناشویی به وجود آورد. تصور کنید به یک مهمانی دعوت شده‌اید، به امید خوشگذرانی و داشتن لحظات خوب، خودتان را آماده می‌کنید اما در مهمانی متوجه می‌شوید که همسرتان مدام شما را زیر نظر دارد؛ یک نگاه ساده، خنده یا صحبت کردن با فردی دیگر باعث می‌شود به شکل غیر منتظره‌ای واکنش نشان دهد یا مدام به شما اخم کند. در آن لحظه هم نگران این هستید که دیگران متوجه رفتارهای غیر عادی او شوند و هم احساس ناامیدی، عصبانیت و ناباوری در شما موج می‌زند. طولی نمی‌کشد که این رفتارها شما را به ستوه آورده و حتی ممکن است به طلاق و جدایی فکر کنید. اما بهتر است قبل از هر تصمیمی از دلایل شکاک بودن همسر و راه‌های برخورد با او اطلاعات به دست آورید.

بدبینی یکی از ویژگی‌های شخصیتی است که علل و عوامل مختلفی در ایجاد آن تاثیرگذار هستند. شناسایی این عوامل به شما کمک می‌کند تا بتوانید رفتارهای مناسب‌تری را در پیش گرفته و به سازگاری بالاتری در زندگی مشترک دست پیدا کنید.

ازدواج یکی از مهمترین و سرنوشت ساز‌ترین تصمیمات در زندگی هر فردی است و هر یک از زوجین علاوه بر رسیدن به بلوغ جسمانی، جنسی و فکری نیازمند کسب آموزش مهارت‌های زناشویی و زندگی هستند.
انجام تست های روانشناسی شخصیت و اختلالات روانشنسی قبل از ازدواج یکی از مهمترین مسائلی است که باید در اولویت زوجین باشد، زیرا علاوه بر احساس علاقه و عشق بین زوج‌های جوان مسائل زیادی وجود دارد که باید بررسی شود.

تست های روانشناسی که امروز در جلسات مشاوره قبل از ازدواج پیشنهاد میدن 

تست MMPI-2  قبل از ازدواج 

تست شخصیت MMPI یک ابزار تخصصی است و برای افرادی که دچار اختلال شخصیت و مشکلات روان شناختی هستند ساخته شده و نتایج به دست آمده در مورد افراد بهنجار و عادی کاربرد کمتری دارد.

یکی از بهترین کاربردهای آزمون MMPI یا مینه سوتا ، در جلسات مشاوره قبل از ازدواج است. در این جلسات برای اینکه روانشناس بتواند به شناخت خوبی از شخصیت زوجین برسد، می تواند از تست شخصیت شناسی MMPI استفاده کند. تا از این طریق با پی بردن به شخصیت اصلی زوجین بتواند روند مشاوره ازدواج را هرچه بهتر پیش ببرد. شرکت در آزمون MMPI-2

1- تست شخصیت 16 عاملی کتل

تست کتل (Cattell) یکی از آزمون های شخصیت شناسی مشهور دنیاست.که 16 فاکتور شخصیتی را مشخص می کند. 

بر اساس پرسشنامه کتل ، ویژگی های شخصیتی انسان در موقعیت های گونان از ثبات نسبی برخوردارند و کسانی که قصد دارند سال ها در کنار هم زندگی کنند با توجه به نتایج تست کتل ، این فرصت در اختیارشان قرار می گیرد که بتوانند آینده رابطه را با توجه به تیپ های شخصیتی ای که دارند پیش بینی کنند.

روانشناسان و مشاوران این امکان را دارند که در مواردی که همسران درگیر کشمکش و دعواهای زناشویی می شوند، از نتایج این پرسش نامه استفاده کنند تا ریشه تعارضات پیدا شود.شرکت در آزمون تست کتل (Cattell)

2- تست نئو (NEO PI-R)

تست شخصیت نئو بررسی ویژگی های سالم شخصیت می باشد این آزمون بر خلاف آزمون هایی که بر آسیب شناسی شخصیت تکیه دارند (مانند MMPI) به ارزیابی ویژگی های بهنجار شخصیت می پردازد.

پاسخ هایی که شما در مورد افکار، احساسات، و اهداف تان به این گزاره ها می دهید می تواند با توصیفاتی که دیگران از شخصیت شما دارند، مقایسه شود.  تفاوت های بینِ افراد نرمال را اندازه گیری می کند. شرکت در آزمون نئو (NEO PI-R)

3- تست شخصیت MBTI ( مایرز- بریگز)

تست شخصیت MBTI از شناخته شده ترین تست های شخصیت شناسی است. این آزمون یک ارزیابی خودآموز است که به افراد کمک می کند به درکی از خود برسند و متوجه بشوند در چه زمینه ای باید آموزش ببینند تا بتوانند در مسیر شغلی مورد نظر گام بردارند. این تست یک چارچوب برای ایجاد رابطه، مثبت گرایی و دستیابی به برتری است. شرکت در آزمون شخصیت MBTI ( مایرز- بریگز)

انواع بد بینی در مردان

  •  بدبینی در برخی مردان از بدو تولد وجود دارد.و اینگونه افراد نسبت به محیط پیرامون خود شکاک بوده و همیشه نقاط منفی مسائل را می بینند.
  • نوعی بدبینی در مردان وجود دارد که نهفته می باشد و از برخی رفتارهای آنها می توان پی به این اختلال برد. از جمله داشتن وسواس فکری مرد در روابط اجتماعی همسر خود با جنس مخالف می باشد و در موارد حادتر این رفتار با نوعی بدبینی او همراه می باشد . تشخیص این رفتار مشکل می باشد و نیاز به دقت کافی دارد.
  • بدترین حالت بدبینی در مردان زمانی است که دچار اختلال هذیان هستند . در این مواقع فرد درباره تصورات خود حالت یقین دارد . در این نوع بدبینی مرد به این واقعیت اطمینان دارد که همسرش به او خیانت کرده و از این موضوع رنج می کشد. در صورتی که مرد درمان نشود خطرناک بوده و خوشبینانه ترین حالت در این مواقع اینست که از همسر خود طلاق می گیرد.

علت ایجاد شک به همسر چیست؟

بر اساس مطالعات به دست آمده از روانشناسی و مشاوره ازدواج شک و بد گمانی به همسر دلایل مختلفی دارد که عبارت اند از :

شک بیمار گونه

زنان و مردانی که به اختلالات روحی و روانی نظیر پارانوئید مبتلا هستند دچار شک و بدبینی مفرط می باشند و با ظن و شک ، اعمال و رفتار دیگران را تفسیر می کنند و آن ها را تهدید آمیز و آسیب زننده برداشت می کنند . چنین افرادی نسبت به وفاداری و تعهد دیگران مشکوک هستند و به کسی اعتماد نمی کنند و ممکن است بدون وجود دلایل واقعی به همسر خود شک کنند . از آغاز آشنایی نسبت به رفتار های ظریف و نامحسوس آن ها که حاکی از عدم اعتماد، تهمت زنی و مو شکافی آزار دهنده در مورد تمایلات و انگیزه هایتان است ، هشیار باشید . چنین افرادی به دلیل داشتن عواطف ناسالم نیازمند درمان در مرکز مشاوره توسط متخصص هستند که برخی از این موارد می تواند به صورت مشاوره تلفنی نیز انجام شود.

حسادت

حسادت یکی دیگر از دلایلی است که شک را به دنبال دارد.

 نشانه های حسادت ناشی از بدگمانی شامل : عزت نفس پایین ، احساس نا امنی ، پاییدن همسر و کنترل او ، هیجانات منفی نسبت به همسر ، دلبستگی اجتنابی و ... می باشد . شک به شریک زندگی باعث می شود که به طور پیوسته رفتار های او را تفسیرکرده رفتار ها و حرف های او به گونه های متفاوت تعبیر شود و در نتیجه اعتماد کاهش پیدا می کند و وارد چرخه ی معیوبی شده که پیدا کردن دلایلی برای حسادت افزایش می یابد و در ادامه ی آن سوءظن ها و شک ها پایدار تر می شوند . بر اساس مطالعات در مرکز مشاوره خانواده فرزندانی که والدین شکاک و بدبینی دارند به احتمال بیشتری یاد می گیرند که در بزرگسالی به اطرافیان و همسر خود بد گمان باشند و این موضوع نقش مهم تربیت خانواده را نشان می دهد .

یکی از دلایل دیگری که می تواند باعث شک و تردید در فرد شود، عدم شناخت کافی قبل از ازدواج از شریک زندگی آینده خود است و بعد از ازدواج و شروع زندگی مشترک زمانی که متوجه می شود که با معیار های او همخوانی ندارد، نشانه هایی از نارضایتی به صورت نق زدن ، ایراد گرفتن در وی مشاهده می شود، که خود باعث فاصله عاظفی بین آنها خواهد شد وبا این فاصله روز به روز صمیمیت آنها کاهش پیدا می کند که این منجر به بدبینی و بد گمانی ها نسبت به همسر می شود و نارضایتی متقابل همسر از زندگی را منجر به دنبال دارد . به همین دلیل دکتر نسرین باقری تاکید می کند برای داشتن ازدواج موفق هر چقدر زنان و مردان پیش از ازدواج اطلاعات صحیح تر و دقیق تری نسبت به یکدیگر داشته باشند پیش بینی کننده بهتری برای موفقیت یا شکست در زندگی زناشویی آنها خواهد بود، لذا ایشان به افراد توصیه می کند برای اینکه در آینده با مشکلات و آسیب های کمتری روبرو شود ، با یک متخصص در زمینه خانواده برای انتخاب آگاهانه و عاقلانه مشاوره بگیرد.

با ذهن شکاک همسر چه کنیم؟

برای این که رابطه ی عاطفی سودمندی با زن یا مرد دارای ذهن شکاک داشته باشیم با یادگیری برخی از مهارت ها می توان به نتیجه مطلوبی رسید که عبارت اند از :

صداقت

موثرترین گام در هر زندگی زناشویی صداقت می باشد . دروغ های کوچک و به ظاهر بی اهمیت ، پنهان کاری های جزئی می تواند همسرتان را نسبت به شما بی اعتماد کند و این دروغ های کوچک زمینه را فراهم می کند تا همسر شما نسبت به موضوع های مهم نیز به شما شک کند .

جلب اعتماد همسر

با در دسترس بودن ، احساس نگرانی همسر خود را کمتر کنید ، تماسش را بدون پاسخ نگذارید و برنامه های خود را به همسرتان اطلاع دهید و از هرگونه ایجاد ابهام که شک و تردید را در همسر شما به وجود بیاورد را بپرهیزید .

گوش دادن و همدلی

تصدیق تمایل او به اعتماد و گوش دادن بدون قضاوت به حرف ها و نگرانی های همسر کمک می کند تا دلایل احساسات منفی او را پیدا کنید زمانی که همسر خود را درک کنید و شنونده ی خوبی باشید به مرور زمان ترغیب خواهد شد تا بدبینی ها وشک های بی مورد خود را کنار بگذارد .

این صفحه را به اشتراک بگذارید.
نظرات کاربران