مقالات

جلوگیری از استرس با چند راهکار

1

جلوگیری از استرس با چند راهکار

عوامل استرس‌زا را شناسایی کنیددرست است که این روزها استرس بخشی عادی از زندگی همه است، اما استرس زیاد، عواقب وخیمی برای سلامتی ما به دنبال خواهد داشت. برخی استرس‌ها حتی خوب هستند و می‌توانند مکانیزم دفاعی ما را تحریک کنند تا در مواقع اضطراری به‌طور مناسب عمل کنیم. هرکس به نوعی به استرس واکنش نشان می‌دهد اما مهم این است که بدانیم چه عواملی باعث استرس در ما می‌شود

افسردگی می تواند به یک معضل جدی تبدیل شود!
در سال های اخیر، افسردگی یکی از شایع ترین اختلالاتی است که درصد قابل توجهی از افراد را به خود دچار ساخته است. از علائم افسردگی می توان به تحریک پذیری اشاره کرد که در برخی موارد ممکن است به بروز رفتارهای خشونت آمیز و پرخاشگری منجر شود، ضمن اینکه افراد افسرده در هنگام گفتگو با مشاوران، به عدم رضایت از زندگی، ناامیدی، بی انگیزگی و عدم لذت از زندگی اشاره می کنند.

از عوامل زیستی این اختلال می توان به کم خوابی یا پرخوابی و اختلال در اشتها اشاره کرد. از طرفی در گفتگو با فرد افسرده گاهی می توان به احساس گناه و خود سرزنش کردن پی برد. افسردگی در مواقعی موجب خودکشی می شود چرا که فرد هیچ امیدی به آینده نداشته و احساس پوچی می کند

درمان افسردگی :
اختلال افسردگی قابل درمان و کنترل می باشد و برخی از شیوه ی درمانی آن شامل روان درمانی شناختی، دارودرمانی، شوک درمانی، درمان بین فردی، درمان حمایتی، درمان مشکل گشایی، نور درمانی (به ویژه در بیماران با افسردگی های فصلی)، تغییر در سبک زندگی و … است.

بگذار که برود!

یکی از دلایل افسردگی، زندگی کردن در گذشته است! شاید گذشته مهم باشد ولی به اندازه ی لحظه ی حال و آینده مهم نیست. بگذارید هر آنچه که شما را پریشان می کند برود! بگذارید اضطراب هایی که اتفاقات گذشته، ایجاد می کنند بروند. در این راستا یکی از تکنیک ها ” مراقبه درخت” است که مطابق آن خودمان را مانند درختی در حال رشد و جوانه زدن در نظر می گیریم. از دیگر تکنیک های اینکه “بگذارید برود”! این است که سعی کنید به جای اینکه همیشه در سرتان زندگی کنید ( منظورمان این است که همیشه به همه چیز فکر کنید)، بر تنفس کردن تان تمرکز کنید. تکنیک دیگر این است که سعی کنید در زمانی که کاری را انجام می دهید، تمام توجه تان را فقط به انجام آن کار معطوف کنید. به عنوان مثال وقتی رانندگی می کنید، تلفن همراه تان را خاموش کنید و به هیچ موسیقی گوش ندهید، فقط به رانندگی فکر کنید و سعی کنید جاده را احساس کنید. این تکنیک کمک می کند تا جلوی ورود الگوهای تفکر منفی را به ذهنتان بگیرید.

مغزتو متعادل کن!

البته نمی توان همه چیز را به گردن ژن انداخت! مغز هم تاثیر بسزایی بر احساسات می گذارد که می توان از طریق روان درمانی به آن ها جهت داد. به عنوان مثال این گونه به نظر می رسد که در افسردگی لوب جلویی در سمت چپ که با اثرگذاری مثبت و حافظه همراه است، غیرفعال می شود، در حالی که در اضطراب، قسمت لوب جلویی در بخش راستی فعالیت بیش از حد خواهد داشت، بنابراین برای برخی، جلسات نوروفیدبک، ضروری خواهد بود.

قرار نیست که احساس ضعف کنی!

بسیاری از افرادی که به افسردگی مبتلا هستند، فکر می کنند که ضعیف بودن عامل آن است و از این موضوع خجالت می کشند. از جمله تکنیک های فائق آمدن بر این موضوع، این است که شجره نامه ی خود را بکشید و ببینید که بین افراد خانواده تان چه کسانی با اضطراب، افسردگی و تروما دست و پنجه نرم کرده اند! ژنتیک می تواند بسیار تاثیر گذار باشد و از همه مهم تر، تاثیراتی که سایر عوامل بر ژن ها اعمال می کنند نیز بسیار اهمیت دارند. از طرفی دیگر گاهی تجمع آسییب های کوچک می تواند یک آسیب بزرگ را به همراه داشته باشد.

وقتشه به خودت بیشتر برسی!

از جمله مواردی که بسیار حائز اهمیت است این است که به رژیم غذایی، ورزش و خوابتان توجه کنید، چرا که همه ی آن ها تاثیر قابل توجهی بر مغز خواهند گذاشت. اگر روزی چند فنجان قهوه کافئین دار می نوشید! وقتش رسیده است که به این عادت اشتباه، پایان دهید.

مشاور افسردگی چه کمکی به ما می کند؟ 
یک روانشناس متخصص حرفه ای، علائم و حالت‌های فرد را جویا می شود تا به این اطمینان خاطر برسد که مفهوم درک شده از افسردگی با تعریف و نشانه‌های حقیقی آن همخوانی دارد یا خیر! وارد شدن فرد در رابطه درمانی به او کمک می‌کند تا سخنان و احساساتی که تصور می‌کرده است که بیان آن ها برای دیگران صحیح نیست، مطرح کند که این همدلی، اولین قدم انگیزشی در راه درمان افسردگی است. روانشناس با آگاهی از موارد مذکور می‌تواند نوع و میزان افسردگی را تشخیص دهد و با توجه به شخصیت فرد، درمان مناسب را آغاز کند. درمان‌های افسردگی با رویکردهای مختلف مانند طرح‌واره، شناختی و رفتاری، واقعیت درمانی و… انجام‌ می پذیرد و در مواقعی نیز لازم است که همراه با روان‌درمانی، دارودرمانی و ارجاع دادن به روان‌پزشک نیز انجام گیرد.

 
این صفحه را به اشتراک بگذارید.
نظرات کاربران