مقالات

ترس از ازدواج یا گاموفوبیا (Gamophbia) چیست؟

1

ترس از ازدواج یا گاموفوبیا (Gamophbia) چیست؟

ترس از ازدواج یا گاموفوبیا (Gamophbia) چیست؟

ازدواج هراسی یا گاموفوبیا نوعی ترس غیرواقعی از پیمان بستن، تعهد دادن و پذیرا شدن التزام برای باقی ماندن در یک ارتباط ثابت و صادقانه در کنار یک شخص دیگر برای همیشه است.

گاموفوبیا اصطلاحی است که برای توصیف ترس‌های غیرعادی از تعهد و ازدواج به کار می‌رود. برای خلق یک ارتباط اطمینان‌بخش و صمیمی با شریک زندگی، فرد باید با ترس‌های مختلفی روبرو شود و خود را پذیرای ریسک‌های عاطفی نماید.

این نوع ترس برای افراد مجرد تا حدی طبیعی است. بیشتر افراد مجرد تصور می‌کنند که با ازدواج و قبول تعهد، امنیت و آسایشی که زندگی مجردی به آن‌ها می‌داده را از دست خواهند داد.

شما هر زمان که بخواهید به خانه می‌آیید و هر موقع که بخواهید خارج می‌شوید، لباس‌ها و ظرف‌های کثیف را تا هر زمانی که بخواهید به حال خود باقی می‌گذارید، و از وقت و پول خود هر طور که مایل باشید استفاده می‌کنید.

در مقابل دیگران هر طور که بخواهید خودتان را نشان می‌دهید و می‌توانید ضعف‌ها و کاستی‌هایتان را پنهان کنید.

دلایل ترس از ازدواج

شخصیت درونگرا و اجتنابی

فرد نمی‌داند در ازدواج با چه چیزی مواجه خواهد شد. خانواده جدید، روابط جدید همه و همه برای کسی که برای خودش خلوتی داشته، درونگرا است یا شخصیت اجتنابی دارد، کابوس است.

پیشنهاد می‌شود چنین فردی با فردی درست به اندازه خودش درونگرا یا اجتنابی ازدواج کند تا در زندگی مشترک، در عین داشتن فضای دو نفره، به فضای فردی و تنهایی‌های یکدیگر هم احترام بگذارند.

در غیر اینصورت ازدواج یک فرد اجتنابی با فردی عملگرا و فردی درونگرا با یک برونگرا، به شکست منتهی می‌شود.

 

ترس از بازماندن از اهداف

گاهی فرد به این دلیل ترس از ازدواج دارد که نگران است با هر تغییری، از جمله ازدواج، از اهداف خود باز بماند.

 

ترس از صمیمیت

این ترس بیشتر در پسران دیده می‌شود. یک پسر از کودکی در پروسه استقلال روانی خود باید از سد مادر بگذرد، ورود به دنیای مردانه مستلزم این است که از مادر فاصله بگیرید تا پدر و عمو‌ها او را بپذیرند؛ بنابراین این نوع صمیمیت‌ها را دفع می‌کند.

پروسه استقلال از مادر کم کم در جوانی یک مرد مبدل به استقلال از زنان می‌شود و آن‌ها در ناخودآگاه خود از همه زنان خود را بی‌نیاز می‌بینند.

این همان نکته مبهم است در شخصیت شناسی مردان که زنان را گیج می‌کند. شما وقتی در صمیمیت با یک مرد متوجه شدید جلو نمی‌آید یا عقب نشینی می‌کند، مثلا تلفن جواب نمی‌دهد یا جایی می‌رود و به نامزدش اطلاعی نمی‌دهد.

نشان می‌دهد که مرد، از حد صمیمیت خودش عبور کرده و فرصت می‌خواهد تا در خلوت و دوری از شما، خودش را بازیابی کند.

ترس از شکست عاطفی

کسانی که تجربه ناموفق عاطفی دارند یا در اطرافیانشان شکست‌های عاطفی، طلاق، خیانت و کشمکش‌هایی را در زندگی مشترک دیده‌اند.

آن‌هایی که از آمار بالای جدایی در جامعه نگرانند و می‌ترسند مشابه همین اتفاق برای خودشان بیفتد، معمولا دچار ترس از ازدواج یا همان گاموفوبیا می‌شوند.

واقعیت این است که همه ما به یک اندازه در معرض شکست عاطفی هستیم مگر آنکه انتخابی دقیق و درست داشته باشید و برای ازدواج، به جای هیجانات با منطق پیش برویم.

مشاوره بگیریم، تحقیق کنیم و بالاتر از همه توکل داشته باشیم.

تجربیات تلخی که دیگران داشته‌اند می‌توانند منشا تجربه برای ما باشند نه این که عاملی بازدارنده به حساب بیایند و برای حرکت، مانع شوند.

راه‌های مقابله با ترس از ازدواج

خواسته هایتان را تعیین کنید.

باید مطمئن شوید که می‌خواهید زندگیتان را با فرد دیگری تقسیم کنید.

بسیاری از افراد مجردی که نمی‌توانند تعهد را قبول کنند دلیلشان این است که نمی‌توانند تصمیم بگیرند که آیا واقعا کسی را می‌خواهند یا خیر.

درک کنید که هیچ چیز واقعا پس از ازدواج تغییر نمی‌کند.

قرار نیست هیچ چیزی در روابط شما بعد از ازدواج تغییر کند، خیلی زود بعد از اینکه لباس عروس و دامادی را از تن درآوردید همه چیز به شکل قبل خواهد بود.

با زوج‌های خوشبخت و متاهل ملاقات کنید.

اگر گامافوبیکی هستید که می‌تواند صحبت در مورد ازدواج را تحمل کند. می‌توانید با مراجعه به مراکز مشاوره ازدواج افراد یا زوج‌هایی را پیدا کنید که ترس از ازدواج داشته‌اند، ولی اکنون متاهل هستند.

حرف زدن با آنان ویا دیگر زوج‌های خوشحال می‌تواند به شما کمک کند.

ترس خود را ریشه یابی کنید. شاید شما نیاز دارید نگاهی به اطراف خود بیاندازید و تعیین کنید که آیا ممکن است ترس از ازدواج شما نتیجه درونی کردن روابط ناموفق خودتان یا دیگران باشد.

شاید مشکلات ازدواج پدر و مادرتان شما را تحت تاثیر قرار داده و باعث شده شما همیشه تعهد به دیگران را رد کنید. باید بدانید که وجود ترس‌هایی نظیر ترس از عدم پذیرش، تغییر و از دست دادن آزادی کاملا معقول و طبیعی است.

اگر از وجود آن‌ها اطلاع داشته باشید، می‌توانید استراتژی‌هایی برای فایق آمدن به آن‌ها ایجاد نمایید.

هرچه که هست، کشف منبع اصلی ترس شما گام مهمی در از بین بردن آن است.

انتظارات خود را از ازدواج بررسی کنید. آیا انتظاراتتان از ازدواج واقعی است؟ آیا می‌ترسید بعد از ازدواج تمام تصورات فانتزیتان از ازدواج در هم بشکند. شما تنها نیستید.

خیلی‌ها مثل شما فکر می‌کنند.

در واقع یکی از دلایل اصلی ترس از ازدواج این است که افراد فکر می‌کنند ازدواج ناموفقی خواهند داشت و ترس آنان باعث می‌شود با رد کردن پیشنهاد ازدواج شانس موفقیت در آن را به طور کل از دست بدهند.

در دوره نامزدی مهارت‌های متعهد شدن خود را تقویت کنید. با نامزدتان در مورد اهداف زندگی و آرزو‌هایی که در سر می‌پرورانید، صحبت کنید. همچنین جنبه‌های روحی و باطنی و شخصیت درونی خود را برای طرف مقابل آشکار نمایید. انجام این کار موقعیت‌های نابی برای تجربه اعتماد، صمیمیمت و نزدیکی فراهم می‌آورد.

ببینید چه به دست می‌آورید.

به چیزی که از دست می‌دهید فکر نکرده و از آن نترسید بلکه به چیز‌هایی فکر کنید که در ازای یک رابطه صادقانه و عاشقانه بدست می‌آورید مانند اعتماد، صمیمیت، نزدیکی.

به دنبال درمان باشید.

اگر خودتان قادر نیستید به نگرانی‌هایتان در مورد ازدواج پایان دهید به دنبال کمک حرفه‌ای باشید.

این صفحه را به اشتراک بگذارید.
نظرات کاربران