مقالات

چطور عشقمو فراموش کنم؟ و راهکار برای فراموش کردن عشق گذشته

1

چطور عشقمو فراموش کنم؟ و راهکار برای فراموش کردن عشق گذشته

فراموش کردن عشق گذشته که مطمئن بودید تا ابد دوام می‌آورد و از یاد بردن فردی که او را عشق زندگی‌تان می‌دانستید، واقعاً دردناک است. در عین حال در شرایطی که رابطه به بن‌بست رسیده است، فراموشی عشق عاقلانه‌ترین کاری است که کمک می‌کند تا وقار و قدرت خود را حفظ کنید. عشق ورزیدن به دیگری به خودی خود یک درس ارزشمند است. اما اگر رابطه عاشقانه طبق انتظار پیش نرود، فراموش کردن و پذیرفتن شرایط غیرقابل تغییر، مهارتی حیاتی است. در روند این فراموشی تلخ می‌آموزید که درباره حد و مرزها و الگوهای مخرب رابطه بیشتر فکر کنید، قاطعانه‌تر عمل کنید یا برای قطع رابطه با افراد مسموم یا اشخاصی که به نحوی به شما آسیب می‌زنند، اقدام کنید. آموختن این نکته که نمی‌توانید دیگران را مجبور به انجام دادن کاری کنید یا دیگری را وادار به عشق ورزیدن به خود کنید، آزادی را برایتان به ارمغان می‌آورد.

راهکارهای موثر روانشناسی برای فراموش کردن عشق سابق

فراموش کردن رابطه قبلی مانند سوگواری برای از دست دادن یکی از عزیزان است. قبل از آن که بتوانید معشوق قبلی خود را فراموش کنید، باید مراحل انکار، عصبانیت، دلیل‌تراشی، نشخوار فکری درباره رابطه شکست خورده و معشوق از دست داده و مراحل دیگر را طی کنید تا در نهایت بتوانید واقعیت را بپذیرید. در ادامه ده راهکار برای پشت سر گذاشتن این دوران و فراموش کردن عشق و رابطه قبلی به شما پیشنهاد داده می‌شود:

بپذیرید که رابطه‌تان به اتمام رسیده است

پذیرش اتمام رابطه سخت‌ترین و مهم‌ترین مرحله برای فراموش کردن رابطه قبلی است. اگر این واقعیت را باور نداشته باشید و نپذیرید که همه چیز تمام شده است، نمی‌توانید بر غم و اندوه خود غلبه کنید. برای کنار آمدن با درد خود و درک احساساتتان به زمان نیاز دارید. پذیرش اتمام رابطه مانند بستن دری است که رو به سوی شکست و اندوه باز می‌شود، بنابراین پذیرش برای پشت سر گذاشتن رابطه قبلی حیاتی است. مدیتیشن با حضور ذهن نیز مفید است. انجام دادن کارهای هنری در این مدت، روی آوردن به عادت‌های مورد علاقه و وقت‌گذرانی با دوستان نیز می‌تواند مایه تسلای خاطرتان باشد.

 

برای کنار آمدن با این درد وقت بگذارید

ناراحت بودن برای رابطه‌ای که به بن‌بست رسیده است، هیچ اشکالی ندارد. برای مرگ عشق خود سوگواری کنید و بگذارید که ناراحتی‌تان تخلیه شود. قبول نشدن عشق‌تان را بپذیرید، بگذارید که تلخ‌ترین و ناراحت کننده‌ترین بخش‌های این گذار طی شود و از آنها اجتناب نکنید. فراموش کردن نیاز به زمان دارد، بنابراین شکیبا باشید تا خودتان را بهتر بشناسید. اگر فرد حساسی هستید و دل کندن برایتان عذاب‌آور است، بهتر است برای التیام زخم‌های باقیمانده از مشاوران کمک بگیرید. مرتب به خودتان یادآوری کنید که التیام یافتن زخم‌ها یک مسابقه نیست و باید صبر داشته باشید.

 

از نقشه انتقام کشیدن و دنبال کردن فعالیت‌های معشوق‌تان در اینترنت دست بردارید

کنفوسیوس می‌گوید: “قبل از آن که در راه انتقام قرار بگیری، دو قبر آماده کن.” اگر قلب‌تان شکسته است، مطمئن باشید که انتقام گرفتن کمکی به شما نخواهد کرد. شاید آن‌قدر رنج کشیده‌اید و سردرگم شده‌اید که می‌خواهید دیگری نیز مانند شما رنج بکشد و این سختی‌ها را تجربه کند، در این بین برخی نیز شما را به انتقام گرفتن تشویق می‌کنند. اما باید بدانید که بازی انتقام برنده ندارد. از روی ناراحتی به دیگری آزار رساندن بچگانه، خطرناک و کاری بیهوده است. اگر خود را سرگرم انتقام گرفتن بکنید، فرصتی برای تسلی دادن خود و التیام یافتن زخم‌ها نخواهید داشت. از دنبال کردن معشوق سابق‌تان در فضای مجازی و زندگی واقعی دست بردارید. مطمئناً آخرین چیزی که می‌خواهید ببینید، این است که او شما را فراموش کرده و مشغول خوش‌گذرانی است یا رابطه جدیدی را شروع کرده است. به علاوه خواندن پست‌های او ممکن است امید واهی به شما بدهد.

 

سعی نکنید فقط با هم دوست باشید

اصرار داشتن برای برقراری یک دوستی افلاطونی بلافاصله پس از به اتمام رساندن یک رابطه عاشقانه اصراری نابجا و زودهنگام است. روابط را نمی‌توان با فشردن یک دکمه کنترل کرد. انجام دادن این کار از طرف شما یا دوست سابق‌تان علامت وجود یک مشکل عاطفی است که برای درمان آن باید از متخصص کمک بگیرید. این نکته را آویزه گوش‌تان کنید که شما نمی‌توانید دیگری را اصلاح کنید، تغییر دهید یا به جای او زجر بکشید. تبدیل شتابزده‌ی یک رابطه‌ی عاشقانه به دوستانه هیچ کمکی به فراموش کردن عشق ناکام نمی‌کند. اگر طرف مقابل شما را مجبور به دوستی و تماس دائم می‌کند، این اصرار می‎تواند علامت دل نکندن او از رابطه شکست‌خورده یا ضعف او در کنترل رفتار یا حفظ حد و مرزش باشد. همچنین گاهی طرف مقابل برای فرار از احساس گناه به دلیل قطع رابطه، برای داشتن رابطه دوستانه اصرار می‌کند. باور کنید که هیچ اجباری برای دوست ماندن یا در تماس بودن با عشق قبلی خود ندارید. اگر هر دو طرف با قطع رابطه موافق بوده‌اید، می‌توانید پس از مدتی برای حفظ دوستی خود تلاش کنید، اما ابتدا باید به خودتان زمان بدهید تا از سلامتی و سودمندی این دوستی مطمئن شوید. به خاطر داشته باشید که برخی را باید از دور دوست داشت و گاهی دوری و دوستی بهتر است.

 

از برقراری رابطه جنسی با معشوق قبلی خود پرهیز کنید

این نکته برای برخی کاملاً واضح است، اما بسیاری از عشاق جدا شده به رابطه بدون عشق ادامه می‌دهند. یک نفر با شما به هم زده است، اما شما موافقت می‌کنید که نزدیکی با او را ادامه دهید؛ این کار غیرعاقلانه و غیرمنصفانه است. این رابطه‌ی نادرست باعث می‌شود که در یک رابطه به بن‌بست رسیده گیر کنید و این امید واهی را به خود القاء کنید که او هنوز هم شما را می‌خواهد و عشق‌تان دوباره شعله‌ور خواهد شد. اما ممکن است طرف مقابل فقط به فکر این باشد که تا زمان پیدا کردن فرد مناسب خود را با شما سرگرم کند. چنین ظلمی منجر به شکستن دل فردی می‌شود که عشق خود را ماورای مسائل جنسی می‌داند. ادامه دادن رابطه با فردی که عشق شما را پس زده است، اجازه نمی‌دهد تا خود را از قیدوبندهای این عشق شکست خورده رها کنید. مطمئن باشید که دوباره عشق را تجربه خواهید کرد، این بار فردی که خود را در قبال شما متعهد می‌داند و می‌خواهد تا پایان عمر با شما به خوبی و خوشی زندگی کند، عاشق‌تان خواهد شد. بنابراین تسلیم خواسته‌های ناعادلانه نشوید.

 

دوباره عاشق زندگی‌تان بشوید

دوباره به دوستان و اعضاء خانواده خود نزدیک شوید و کارهایی را که دوست دارید، انجام دهید. کاری را شروع کنید که همواره از انجام دادن آن می‌ترسیده‌اید. انرژی خود را به مسیر جدیدی هدایت کنید. احتمالاً آن‌قدر خودتان را وقف رابطه قبلی‌تان کرده‌اید، که خودتان و علاقه‌مندی‌هایتان را نادیده گرفته‌اید. بهتر است بدانید که در این دوران آسیب‌پذیراید، بنابراین خودتان را برای گریه کردن‌های گاه و بی‌گاه آماده کنید. این ضعف‌ها هیچ اشکالی ندارد. فهرستی از رویاها و اهداف خود در سال آینده تهیه کنید و برای رسیدن به آنها برنامه‌ریزی کنید. در کارهای داوطلبانه شرکت کنید، یک سفر جاده‌ای داشته باشید، کوهنوردی کنید، به دامان طبیعت پناه ببرید، شعر بنویسید، کتاب بخوانید، در سکوت بنشینید، در کلاس‌های مختلف شرکت کنید، روی کارتان تمرکز کنید، ادامه تحصیل بدهید و … هزار و یک کار دیگری را که دوست دارید، شروع کنید. آنی بشوید که همواره آرزویش را داشته‌اید. خصوصیاتی را که به داشتن آنها می‌بالید، روی کاغذ بنویسید و هرگاه احساس شکست و سرافکندگی کردید، به آن نگاه کنید. در طول مسیر پذیرش و عاشق خود شدن دوستان جدیدی پیدا خواهید کرد که خود واقعی‌تان را تحسین خواهند کرد.

 

دلایل شکست رابطه قبلی خود را پیدا کنید

پس از آن که مرحله اندوه و پذیرش را پشت سر گذاشتید، می‌توانید شرایط را با فکر باز بررسی کنید. ممکن است هنگام بازنگری رابطه قبلی خودتان متوجه خطوط قرمز یا اشتباهاتی بشوید که به شکست رابطه‌تان انجامیده است. از این اشتباهات درس بگیرید و تمام روابط خود، عاشقانه و غیره را بهبود بدهید. شاید شما یا طرف مقابل به اختلال شخصیت منفعل ـ متهاجم، ناسازگار ـ اجتنابی، هم‌وابستگی یا خوشایند همه رفتار کردن مبتلا باشید. یک پایان گاهی اوقات مقدمه یک شروع شگفت انگیز است.

 

رابطه دیگری را عجولانه شروع نکنید

برخی می‌خواهند رابطه قبلی خود را به سرعت جایگزین کنند تا احساس شکست، تنهایی یا درد آزارشان ندهد. عده‌ای همواره فرد دیگری را در صف انتظار نگه می‌دارند تا هیچ وقت تنها نمانند. اجازه ندهید که کسی شما را در لیست انتظار خود نگه دارد و خودتان نیز دیگری را سر ندوانید. استفاده کردن از دیگران برای فراموش کردن عشق قبلی خود ناعادلانه است. متاسفانه دل شکستن یک بازی نیست که بلافاصله قلب‌تان ترمیم شود و بتوانید با قلب سالم وارد یک رابطه جدید شوید. اگر این‌طور بود، هیچ وقت هیچ کس مقاله‌ای درباره روش‌های فراموش کردن عشق قبلی و شروع یک رابطه جدید نمی‌خواند. هر گاه وقت‌اش برسد، متوجه می‌شوید. به مرور زمان و با فاصله گرفتن از رابطه قبلی می‌توانید از سلامتی و مثبت بودن رابطه جدید مطمئن شوید.

 

عکس‌ها، هدایا و نامه‌های عاشقانه را از خود دور کنید

اگر هر روز صبح که از خواب بیدار می‌شوید، عکس‌ها و نامه‌های عشق سابق‌تان را ببینید، نمی‌توانید او را فراموش کنید. زنده شدن این خاطرات باعث خیال‌پردازی‌های عاشقانه می‌شود و شروع به رویاپردازی درباره رابطه‌ای می‌کند که آن‌قدرها هم خوب نبوده است. بهتر است عکس‌ها، نامه‌ها و هدایا را در یک جعبه بگذارید و در آن را قفل کنید. اگر باز هم برای باز کردن جعبه وسوسه می‌شوید، یا آن فرد فکرتان را مسموم کرده است، می‌توانید تمام گنجینه‌تان را بسوزانید تا خاکستر شدن خاطرات نمادی از رها شدن شما از انرژی منفی باشد. همچنین می‌توانید از این اشیاء استفاده دیگری بکنید و آنها را به اثرهای هنری‌ای تبدیل کنید. اهدا کردن یا بازیافت این اشیاء نیز راه دیگری است.

 

به خودتان یادآوری کنید که فقط “یک عشق واقعی” برای هر نفر وجود ندارد

برخی افراد مدت کوتاهی پا به زندگی‌مان می‌گذارند تا درسی به ما بدهند یا شیوه فکر کردن و زندگی کردن‌مان را متحول کنند. تازمانی که از گذشته عبرت نگیریم، اشتباهات یکسانی را مدام تکرار خواهیم کرد. درست است که فردی را در گذشته از دل و جان دوست داشته‌اید، اما احتمالاً او تنها فردی نیست که می‌تواند در قلب‌تان جا بگیرد. قرار نیست که پس از شکست خوردن یک رابطه تا ابد تنها بمانید، لازم نیست که عشق و توجه را از دیگری گدایی کنید. از فرصت‌هایی که در زندگی مقابل‌تان قرار می‌گیرد، استفاده کنید تا این پایان شروع تجربه‌ای بهتر باشد.

 

این صفحه را به اشتراک بگذارید.
نظرات کاربران