مقالات

ساختن یک زندگی مشترک موفق

5

ساختن یک زندگی مشترک موفق

ساختن  یک زندگی مشترک موفق

زمانی که از ازدواجتان هیجان زده‌اید، تصور اینکه شما و همسرتان نتوانید زندگی مشترک موفق داشته باشید هم خیلی سخت و دور از ذهن است.
اما زندگی مشترک شما با فرد دیگری همیشه یک چالش بزرگ است به خصوص وقتی تجربه کمی در مورد فاکتورهای موفقیت در زندگی زناشویی دارید.
ازدواج موفق فقط با عشق و احترام همراه نیست بلکه هر یک از زوجین باید وظایف خودشان را به عنوان یک همسر و شریک زندگی به خوبی انجام دهند تا زندگی زناشویی روز به روز بهتر شود.

اخلاقیات، همراهی عشق و تعهد، صبور بودن و روحیه بخشندگی، زمان گذاشتن برای رابطه مشترک و.. بعضی از نکات طلایی برای داشتن یک زندگی مشترک موفق هستند 

 

نقش اخلاق در زندگی مشترک

«چهره زیبا بعد از مدتی عادی می‌شود ولی اخلاق زیبا موفقیت زندگی مشترکتان را تضمین می‌کند».

این جمله را احتمالا باجمله بندی‌های مختلفی در طول زندگی‌تان شنیده‌اید.

اگر هنوز به آن اعتقاد ندارید کافی است تنها نگاهی به کیفیت زندگی زوج‌های اطرافتان بیاندازید.

از طرفی اخلاق در زندگی مشترک زیر مجموعه‌های زیادی دارد.

مثلا اگر از زوج‌ها در مورد فاکتورهای اخلاقی مورد پسندشان سوال کنید با کلماتی نظیر صداقت، راستگویی، وفاداری و.. روبرو می‌شوید.

هر کدام از اینها به تنهایی میتوانند یکی از پایه‌های زندگی مشترک باشند.

بنابراین برای داشتن یک ازدواج موفق و بادوام هر یک از زوجین باید برآیند قابل توجهی از اخلاقیات را داشته باشد.

 

به همسر خود احترام بگذارید

اگر می‌خواهید زندگی مشترک سالمی داشته باشید و همسرتان حس کند که او را با خودتان برابر می‌دانید و به احساساتش اهمیت می‌دهید، زمانی‌ که می‌خواهید درباره‌ی هر چیزی حتی مسائل روزمره تصمیم‌گیری کنید، به نظرات همسرتان به اندازه‌ی کافی اهمیت بدهید. اگر طوری رفتار کنید که انگار عقاید او مهم نیستند یا همیشه حرف آخر را شما می‌زنید در واقع ازدواج‌تان را تا مرز بهم‌ریختگی و عدم‌تعادل پیش خواهید برد. حتما دیدگاه‌های همسرتان را هم مانند عقاید خودتان و به همان اندازه جدی بگیرید. زمانی را برای گوش‌دادن به همسرتان اختصاص بدهید و این حس را به او منتقل کنید که برای‌تان مهم است.

کوشش کنید مهربان باشید، عشق بورزید و همسرتان را بفهمید. اگر روز بدی داشتید و ناراحتی خودتان را سر او خالی کردید، حتما عذرخواهی کنید؛ به جای آنکه فقط به خودتان و خواسته‌هایتان فکر کنید، به او هم اهمیت بدهید.
از طرفی، باید به مسائل خصوصی همسرتان هم احترام بگذارید. اگر انتظار دارید حس کند به او احترام می‌گذارید، دنبال جاسوسی در تلفن همراه یا کامپیوتر شخصی‌اش نباشید.

 

اشتباهات زنان در زندگی مشترک

  • به قدرت داوری شوهرتان احترام نمی‌گذارید و دائما تصمیماتش را زیر سوال میبرید.
    گاهی باید به او هم فرصت دهید تا خودی نشان دهد.
  • همسرتان را به عنوان یک مرد تایید نمی‌کنید.
    اگر فکر میکنید شوهرتان خوش تیپ است به او بگویید.
  • از او بخاطر اینکه پدر خوبی برای فرزندانتان است، تشکر کنید.
  • وقتی موفقیت‌های کاریش را میبینید یا می‌شنوید او را تشویق کنید.
  • ایده‌هایش را در مورد مسائل خانوادگی تایید کنید.

 

همسرتان باید اولویت زندگی شما باشد

نگران نباشید، لازم نیست کل زندگی‌تان را دور همسرتان بگردید! اما به یاد داشته باشید وقتی تصمیم گرفتید ازدواج کنید، هرکدام‌تان می‌خواستید اولویت زندگی دیگری باشید. پس به بزرگ‌ترین تصمیم زندگی‌تان و هر تصمیم دیگری که با همسرتان خواهید گرفت، احترام بگذارید. سعی کنید همواره کاری را انجام بدهید که برای هر دوی شما، بهتر است.

اگر خانواده یا دوستان‌تان و همسرتان نتوانستند با هم کنار بیایند، با همسرتان دشمن نشوید. اگر فکر می‌کنید حق با همسرتان نیست باز هم ملاحظه‌ی احساسات او را بکنید و از او حمایت کنید.
از طرفی اگر همسر خود را دوست دارید پس تلاش کنید دوستان و خانواده‌اش را هم دوست داشته باشید. اگر او دوستانی دارد که شما را دچار چالش می‌کنند، می‌توانید در مورد این مسئله با او صحبت کنید و از خودش کمک بگیرید.

 

اعتماد در رابطه را حفظ کنید و از آن سوءاستفاده نکنید
اگر شریک زندگی‌تان درباره‌ی چیز خصوصی و مهمی به شما اعتماد کرد و آن را با شما در میان گذاشت، هرگز نباید با بی‌فکری آن را با کس دیگری در میان بگذارید، حتی با پدر و مادرتان! این کار اعتماد را از بین می‌برد. از طرفی اگر مسئله‌ی مورد نظر یک موضوع شخصی بود، هرگز نباید به خودتان اجازه بدهید از آن به‌عنوان نقطه ضعف، در مشاجرات و بحث‌هایتان استفاده کنید؛ حتی اگر همسرتان به شما خیانت کند و بخواهید از او جدا شوید. اعتماد بیان‌کننده‌ی این واقعیت است که شریک زندگی‌تان درباره‌ی مهمترین مسائل زندگی‌اش با شما صادق است و حتما باید به این صداقت احترام بگذارید.

شریک زندگی‌تان باید به «شما»، بیشتر از هر فرد دیگری در دنیا اعتماد داشته باشد. هرگز کاری نکنید که این اعتماد به خطر بیفتد. اگر در این‌ مورد اشتباهی مرتکب شدید، حتما دلجویی کنید و اشتباه‌تان را جبران کنید.


گفتن جمله‌ی «دوستت دارم» را فراموش نکنید
فکر نکنید چون همسرتان می‌داند که دوستش دارید، پس لزومی ندارد آن‌ را به زبان بیاورید. برای گفتن اینکه چقدر شریک زندگی‌تان را دوست دارید، تلاش کنید. حتی شده یک تا دو بار در روز به او بگویید واقعا دوستش دارید. حواس‌تان باشد حتما به آرامی در چشمانش نگاه‌ کنید و علاقه‌ی واقعی‌تان را بیان کنید. صرفا با کلام نگویید «دوستت دارم». اگر بیرون از خانه هستید و برای او پیام عاشقانه می‌فرستید، خیلی خوب است؛ اما باید به‌طور کلی در زندگی‌تان طوری رفتار کنید که درک کند واقعا چقدر دوستش دارید.

گفتن «دوستت دارم» هیچ زحمتی ندارد! این دو کلمه‌ی جادویی را بگویید. همین دو کلمه‌ی ناچیز واقعا معجزه می‌کند و باعث تغییر بزرگی در رابطه‌ی شما می‌شود.
سعی نکنید این جمله را فقط طوطی‌وار تکرار کنید، مخصوصا زمانی‌ که از همسرتان چیزی می‌خواهید یا مثلا بعد از دعوا می‌خواهید همه چیز را رفع‌ و رجوع‌ کنید. وقتی به او بگویید دوستش دارید که واقعا حس‌تان همین است. در این زمان، این جمله بیشترین بار معناییِ عاطفی را دارد.
برای یکدیگر زمان بگذارید
حتما در طول هفته زمانی را برای تنهابودن با هم در نظر بگیرید. حتی زمان‌هایی که با دوستان یا خانواده‌تان هستید، حتما این زمان تنهایی را در نظر بگیرید. به‌یاد داشته باشید اوقاتی که با هم در یک مهمانی یا دورهمی حضور دارید، جزو زمان‌های تنهایی‌تان محسوب نمی‌شود.

اگر حس می‌کنید برنامه‌تان به‌طرز دیوانه‌کننده‌ای شلوغ است و زمان کافی برای تنها بودن باهم نداشته‌اید، سعی کنید حتی شده چند دقیقه با همسرتان تنها باشید. می‌توانید با هم به یک پیاده‌روی آرام بروید یا مدت زمان کمی را در مهمانی‌، گوشه‌ای با هم تنها باشید.
قرار ملاقات‌ دو نفره‌تان را در اولویت برنامه‌‌ریزی‌‌ها قرار بدهید، این‌گونه هم شما و هم همسرتان می‌دانید که برای آن زمان مشخص نباید برنامه‌‌ی دیگری داشته باشید.


توقعات‌تان واقع‌بینانه باشند

اگر خواستار یک زندگی شاد هستید، باید درک کنید که نمی‌شود مثلا هر روز به گردش بروید. این به این معنی نیست که باید منتظر یک زندگی خسته‌کننده باشید، این می‌تواند واقعا ناامیدکننده باشد. اما در عین حال باید واقع‌بین باشید و واقعیت این است که بعضی اوقات دعوا و اختلاف وجود دارد، ممکن است چند روز حس خوبی نداشته باشید و زمان‌هایی وجود دارد که شما حتی نمی‌توانید با همسرتان در یک اتاق بنشینید. این طبیعی است که هیچ‌ چیزی 100 درصد نیست، آنچه مهم است واقع‌بینانه برخورد‌کردن با شرایط است.

اگر شما انتظار دارید ازدواج‌تان همیشه گل‌‌ و‌ بلبل باشد، فقط خودتان را ناامید خواهید کرد.
به‌یاد داشته باشید که همسر شما مانند هر فرد دیگری معایبی دارد، اگر توقع دارید او فرد کاملی باشد، چیزی جز ناراحتی و سرخوردگی نصیب‌تان نخواهد شد. همسرتان را همان‌گونه که هست بپذیرید. اما اگر موضوعی درباره‌ی او شما را آزار می‌دهد درباره‌ی آن با او صحبت کنید و بخواهید شرایط را تغییر بدهد. از طرفی خود شما هم آمادگی داشته باشید تا اگر از شما انتقاد شد، بپذیرید و خودتان را اصلاح کنید.

این صفحه را به اشتراک بگذارید.
نظرات کاربران