مقالات

راهای کنترل افسردگی ناشی از قرنطینه

1

راهای کنترل افسردگی ناشی از قرنطینه

قرنطینه بودن باعث شده است که ما از زندگی اجتماعی خومان دور باشیم که این خودش عوارضی مانند افسردگی را در پی دارد. همچنین بسیاری از افراد با وجود این که اوقات فراغت بیشتری را در قرنطینه سپری کرده‌اند، نمی‌دانند چگونه این دوران را سپری کنند. برخی از افراد هم عادت به خانه ماندن و انجام رفتارهایی که پیشنهاده شده مانند مطالعه کردن یا تماشای فیلم را ندارند و به همین خاطر این بی‌نظمی و یکنواختی باعث شده که خلقشان پایین‌تر بیاید و دچار افسردگی بشوند.

 

ورزش کردن

ورزش کردن یکی از موثرترین راهکارهای مقابله با افسردگی است. اما مهم‌تر از آن، این روزها تحرک بدنمان از هر زمانی کمتر شده و احتمالا تقریبا تمام روز را یا روی تخت یا روی صندلی می‌گذرانیم. این روند می‌تواند سلامت بدن را هم به خطر بندازد. شاید ورزش کردن در این دوران ساده به نظر نرسد، از طرفی اگر به ورزش علاقه داشته باشید همه باشگاه‌ها و مراکز ورزشی تعطیل هستند و اگر هم چندان اهل آن نباشید، ترجیح می‌دهید وقت خودتان را به کار دیگری اختصاص دهید. اما ورزش اثری باور نکردنی روی بهتر شدن حال روحی شما دارد و این موضوع فراتر از علاقه داشتن یا نداشتن شما به آن است.

اگر عادت به ورزش کردن ندارید، پیشنهاد می‌کنم با مدت‌ زمان‌های بسیار کوتاه و کم در روز شروع و به مرور آن‌ها را طولانی‌تر کنید. نگران جا و مکان هم نباشید، برای شروع قدم زدن در خانه، بالای پشت بوم، حیاط یا نزدیک خانه با رعایت کردن موارد ضروری کاملا کافی است. اگر کینکتی هم از نسل قبل دارید که حالا در کمد یا جلوی تلویزیون خاک می‌خورد، احتمالا حالا زمان فوق‌العاده‌ای است تا دوباره با کمک آن ورزش را شروع کنید.

اگر حتی امکان این کارها هم وجود ندارد، اپلیکیشن‌های فارسی و انگلیسی بی‌شماری هستند که ورزش‌ها و نرمش‌هایی ساده را به شما آموزش می‌دهند که برای اجرایشان به فضای زیادی هم نیاز ندارید. یکی از بهترین این اپلیکیشن‌ها، Nike Training Club است که می‌توانید آن را به صورت رایگان دانلود کنید. راستی در کنار ورزش در نظر داشته باشید که تغذیه مناسب شامل میوه و سبزیجات نیز روی سلامتی جسمی و روحی شما تاثیر خیلی بسزایی دارد.

 

 انجام کار یا فعالیت های جدید 
وقتی یک کار مشخصی را هر روز پشت سر هم انجام می‌دهید، از نقاطی یکسان از مغزتان استفاده می‌کنید. برای همین می‌توانید رشته‌های عصبی و شیمی مغزتان را با انجام دادن کاری کاملا جدید به چالش بکشید. برخی از تحقیقات هم نشان می‌دهد که انجام دادن کارهای تازه و نو می‌تواند حال روحی شما را بهتر کرده و روابط اجتماعی‌تان را قوی‌تر کند.

البته راهکارهای قبلی را از یاد نبرید، بهتر است این فعالیت و کار جدید پروژه‌ای بزرگ و زمان‌بر نباشد. برای این کار پیشنهاد می‌کنم با دوستان خود هم حتما مشورت کنید چرا که آن‌ها قطعا ایده‌های جالبی دارند یا می‌توانند برخی از مهارت‌ها را به شما آموزش دهند یا حتی شما را در کارهایشان شریک کنند.

 

با دوستان و اعضای خانواده خود در تماس باشید

فرد افسرده به مرور خودش را در تنهایی ایزوله می‌کند و ارتباطش را با دنیای بیرون و افراد دیگر به حداقل می‌رساند. در شرایطی که مجبور به ماندن در خانه هستیم و اگر بخواهیم هم نمی‌توانیم با دوستانمان بیرون برویم و با آن‌ها به صورت فیزیکی در تماس باشیم، این تمایل حتی شدیدتر هم می‌شود. اما از یاد نبرید که هیچ کدام از ما تنها نیستیم و دوستان و اعضای خانواده ما را در این دوران تنها نخواهند گذاشت. برای همین تلاش کنید ارتباط خود را با آن‌ها حذف کنید.

به لطف پیشرفت تکنولوژی و ظهور پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی، چنین کاری هم که دیگر از همیشه آسان‌تر شده است. پس سعی کنید با دوستانتان از طریق تماس صوتی و تصویری در ارتباط بمانید و با وسوسه تنها ماندن مبارزه کنید. راستی از یاد نبرید که احتمالا آن‌ها هم با چنین افسردگی‌ای مواجه هستند و شما می‌توانید به آن‌ها کمک کنید. کمک کردن به بقیه خود یکی از ابزارهای بسیار قدرتمند برای شکست افسردگی است.

 

برای مقابله با افسردگی نقاشی بکشید 

یکی از بهترین راه‌های بیرون ریختن احساسات نوشتن آن‌ها بر روی کاغذ و یا حتی بهتر از آن نقاشی کردن آن‌ نقاشی کردن آن‌هاست. اگر پس از این که چیزی شما را ناراحت کرد، فوراً بنشینید و شروع کنید به نقاشی کردن، از احساسی که به شما دست می‌دهد، تعجب خواهید کرد. از رنگ‌های مختلف استفاده کنید. انتخاب رنگ قرمز می‌تواند دلالت بر عصبانیت، مشکی نشانه ناراحتی و خاکستری دلالت بر نگرانی داشته باشد.

بنویسید و بنویسید
یک تکه کاغذ بردارید و شروع به نوشتن احساساتتان کنید. هیچ چیز را مخفی نگه ندارید. هر چه واقعاً حس می‌کنید را بنویسید. زیاد در قید و بند معنی‌دار بودن نوشته‌هایتان نباشید. هر فردی ممکن است حتی با نزدیک‌ترین دوستانش نیز نتواند بعضی حرف‌ها را مطرح کند ولی با خودش که می‌تواند.

بنابراین هر آنچه در دل دارید را روی کاغذ بریزید. پس از آن که توانستید احساسات سرکوب شده خود را بیرون بریزید، به مقدار قابل ملاحظه‌ای احساس راحتی خواهید کرد. آنچه تاکنون گفته شد، تنها نمونه های اندکی از راهکارهایی است که به شما کمک می کند تا از آنها برای رهایی از افسردگی، کاهش اضطراب و استرس، منزوی بودن و خستگی های روحی و ذهنی خود بهره بگیرید.

 

میتوانید برای بررسی افسردگی خود  در تست تست ام ام پی آی 2 (MMPI-2) یا افسردگی بک  شرکت کنید 

این صفحه را به اشتراک بگذارید.
نظرات کاربران