مقالات

اهمیت تست روانشناسی قبل از ازدواج

4.9

اهمیت تست روانشناسی قبل از ازدواج

اهمیت تست روانشناسی قبل از ازدواج

به طور کلی، یکی از عامل های مهم و حائز اهمیت و تعیین کننده برای داشتن یک ازدواج موفق، سطح کیفی روابط قبل از ازدواج می باشد. نوع برخورد و تعامل زوج ها پیش از ازدواج، می تواند سطح روابط در زندگی مشترک را بازتاب دهد. بر این اساس، داشتن روابط و تعاملات صمیمانه و گرم و تن دادن به ازدواج از روی میل باطنی و رضایت قبلی، به رشد و شکوفایی عشقی ماندگار و مستحکم منجر می گردد. برای سنجش و ارزیابی روابط و تعاملات، به ویژه برای رسیدن به شناخت بهتر و مطلوب تر از شخصیت طرف مقابل، تست روانشناسی قبل از ازدواج می تواند یک راهکار مناسب و مثمر ثمر تلقی گردد.

بدون تعارف، رسیدن به شناخت مناسب، علی الخصوص در دوران پیش از ازدواج، علاوه بر درک بهتر طرفین از یکدیگر، سبب درک بهتر انتظارات و توقعات واقع بینانه و منطقی تری از زندگی خود و مسائل مرتبط به آن می گردد.

تست روانشناسی قبل از ازدواج، برای کنار آمدن و به تفاهم رسیدن بر سر ارزش ها و باورهای اخلاقی، می تواند تاثیر گذار و موثر محسوب شود. ناگفته نماند که مقوله ازدواج، بستن پیوند زناشویی با وجود تمام تفاوت های فرهنگی، فکری و شخصیتی بر پایه تعهد، همدلی و عشق می باشد. زندگی مشترک قدم گذاشتن در یک مسیر پر فراز و نشیب و پر پیچ و خم است که لازمه به سلامت عبور کردن از این مسیر، همدلی، همکاری و تعاون زوج ها با یکدیگر می باشد.

از طرف دیگر، هر ازدواجی چالش ها و سختی های مختص به خود را دارد که عشق و علاقه یک طرف رابطه صرفاً تضمین کننده قدم زدن در مسیر خوشبختی و برخورداری از یک زندگی ایده آل و رویایی نمی باشد. بر این اساس، یکی از فاکتورهای مناسب برای رسیدن به شناخت بیشتر، تست روانشناسی قبل از ازدواج می باشد.

تصورات اشتباه در مورد انجام تست قبل ازدواج

خیلی از اشخاص این تصور نادرست را دارند که تست دادن بیهوده است و نسبت به آن گارد دارند و یا این که به دلیل هزینه انجام تست تمایلی به انجام آن ندارند لازم است یادآوری کنیم که مجموع تمام هزینه هایی که برای مشاوره و انجام تستها انجام می دهید با هیچ کدام از هزینه های عروسی قابل قیاس نیست و شما برای پایه های زندگی و انتخابتان اموزش هایی را می بینید که در طول زندگی شاید در هیچ جایی و یا در هیچ کتابی نخوانده باشید و بهتر است که با ناآگاهی رابطه را پیش نبرید و تصمیم نگیرید.

تست ها دریچه دید و شناخت شما را نسبت به خودتان و طرف مقابلتان و سبک زندگی تان معلوم میکنند و در اکثر موارد نتیجه های خیلی خوبی داشته است.

انجام تست های روانشناسی ازدواج ضروریست ؟

تست های روانشناسی این امکان را به روان شناس متخصص می دهد تا به صورت تخصصی از نیمه های مخفی اشخاص و خصوصیت هایی درونی آن ها باخبر شوند و میزان شباهت ها و تفاوت های اشخاص را دریابند.

تست های روانشناسی قبل از ازدواج می توانند به صورت پر کردن پاسخنامه و یا طی یک مصاحبه اختصاصی با هر یک از طرفین صورت گیرند. بهترین تست های روانشناسی ازدواج شامل تست های شخصیت شناسی، تست Neo، تست میلون و چندین تست تخصصی دیگر برای بررسی وجود اختلالات روانی، شیوه نحوه برخورد هر شخص با مسائل و مشکلات فردی افراد می تواند در تست های روانشناسی قبل از ازدواج مورد بررسی قرار گیرند.

انجام تست های شخصیت شناسی برای هر فردی که قصد ازدواج دارد و برای انجام تست به مشاور مراجعه می کند ضروری است. این تست ها برای سنجش آستانه روان سنجی یک فرد است. اینکه یک خانم یا آقا چقدر در آستانه امراض روانی است. مثلا اگر فردی نزدیک به شخصیت های دو قطبی باشد، افکار وسواسی داشته باشد و... مشخص می شود. این افراد تا زمانی که درمان نشوند برای ازدواج مناسب نیستند؛ در صورتی هم که ازدواج صورت گیرد دچار تنش های زیادی می شوند.

مشاور قبل از ازدواج خوب در جلسات مشاوره از این تست های روانشناسی استفاده نموده و در باره نفاط ضعف و قوت اشخاص با آن ها به گفت و گو می پردازد.

در طی مشاوره قبل ازدواج، مشاور روان شناس درباره باور ها، اعتقادات، باور ها و خواسته های اشخاص در زندگی مشترک با آن ها گفت و گو می کند. یک مشاور پیش از ازدواج خوب در مرکزمشاوره ازدواج اشخاص را برای رسیدن به نقاط مشترک راهنمایی می کند و به آن ها کمک می کند تا با درک حقیقت وجودی یکدیگر به هم نزدیک شده تا بتوانند زندگی مشترک خوبی را آغاز کنند.

مشاور خوب ازدواج به اموزش روش هایی که اشخاص میتوانند با آن مشکلات خود را بر طرف کرده و با یکدیگر به تفاهم برسند، می پردازند. عنوان صحیح احساسات از نظر یک روان شناس خوب میتواند سبب موفق بودن یک زندگی مشترک گردد.

برای هم ساخته شده اید؟

مسائلی هست که با انجام این تست ها مشخص می شود. مثلا اینکه اولویت بندی نیازهای دو طرف کدام است. برای کسانی که قصد ازدواج دارند تفاوت این اولویت بندی ها نباید خیلی زیاد باشد. نتیجه تست ها گاهی به ما می گوید که بین دختر و پسر تفاوت های معناداری وجود دارد. مسلما در این شرایط و با این حجم تفاوت، دو طرف اگر قطعا قصد ازدواج دارند، باید مهارت حل مساله را بلد باشند تا با وجود این تفاوت ها بتوانند با هم ازدواج کنند. درواقع باید یاد بگیرند در چنین شرایطی چطور از ایجاد تنش پیشگیری کنند و در صورت بروز هر مساله ای چه رفتاری داشته باشند. درواقع به دو طرف گفته می شود به چند جلسه مشاوره احتیاج دارند.

قبل از نامزد کردن تست بزنید

دو طرف یک رابطه از زمانی که نیت ازدواج دارند، باید تست بدهند تا متوجه تفاوت ها و شباهت های بین خود بشوند. به همه پیشنهاد می شود این تست را پیش از ازدواج و حتما پیش از دوران نامزدی انجام دهند. تست بیشتر به منظور ایجاد آگاهی مناسب است، وگرنه همه یک شناخت اولیه مناسب یا نسبی به یکدیگر دارند و بعد برای انجام تست مراجعه می کنند. تست زمانی ارزش بیشتری پیدا می کند که اقدام اساسی برای ازدواج صورت نگرفته باشد؛ مثلا زمانی که خواستگاری انجام شده، دختر و پسر یک مدتی نسبت به هم آشنایی پیدا کرده اند و خانواده ها در جریان هستند و قبل از رسمی شدن برای انجام تست مراجعه می کنند.

با روند مشاوره پیش از ازدواج آشنا شوید

ابتدا دختر و پسر در مرحله اول به سوال های تستی پاسخ می دهند. بعد نتیجه تست توسط نرم افزار مشخص می شود. در گام بعدی ارزیابی و تشخیص روانشناختی صورت می گیرد. تقریبا یک هفته بعد روان سنج تفسیر خودش را از تست ها به مشاور می دهد و مشاور هم در حضور هر دو نفر آنها را راهنمایی و نتیجه تست را تشریح می کند. مهم ترین قضیه در انجام تست، پیگیری و انجام مشاوره بعد از آن است. 3-2 جلسه برای راهگشایی مسائلی که در تست مشخص شده، مناسب است. البته باز هم تعداد جلسات بستگی به طرفین دارد.

شاید اصلا وقت ازدواجت نرسیده!

اگر دختر و پسر تفاوت معناداری در چند آیتم تست داشته باشند به آنها گفته می شود. خیلی موقع ها در همان سه مرحله تست اول مشخص می شود که خانم یا آقا اصلا به بلوغ ازدواج نرسیده اند و آمادگی برای تشکیل زندگی ندارند. مثلا تنش های عصبی دارند که مسلما در طول رابطه اینرسی به وجود می آورد. این رابطه ناامن است و دلبستگی ناایمن به همراه دارد. گاهی از طریق همین تست ها به یک سری خط قرمزهایی می رسیم که ناچاریم به طرفین بگوییم؛ عزیز من شما فعلا اصلا به ازدواج فکر نکنید! بعضی ها اول باید مسائل شان را با کمک یک مشاور حل کنند. وقتی حل شد، می توانند به ازدواج فکر کنند.

در پاسخ دادن به تست ها دچار وسواس نشوید

تاکید می کنم صادقانه و واقع گرایانه به تست ها جواب دهید، نه ایده آل! به آنچه هستید جواب بدهید، نه آنچه می خواهید باشید. معمولا اولین جوابی که به ذهن تان می رسد درست ترین جواب است. خیلی نباید برای جواب دادن به تست ها، تحلیل و تفسیر کنید. آنقدر این آزمون ها تعداد سوال های شان زیاد است که یک سوال به مدل های مختلف چند جا تکرار شده و جای نگرانی نیست. ناراحت نباشید از اینکه سوالی را اشتباه بفهمید و. . . این موارد اختلالی در نتیجه نهایی ایجاد نمی کنند.

با ذهن هوشیارتری به ازدواج فکر کنید

تست ها بیشتر پایه روانشناختی دارند. اینکه تفاوت های روانی بین دو فرد تا چه اندازه در زندگی تاثیرگذر است. مشاور اتمام حجت هایی را با طرفین مطرح می کند که در حالت عادی و بین خودشان امکان پذیر نیست؛ تردیدهایی که ته دل آدم هاست و نسبت به آن ناهوشیار هستند یا آن را عیان نمی کنند. در جلسات و باتوجه به تبحر مشاور این موارد مشخص و واضح بیان شده و به همه تردید ها پرداخته می شود تا افراد با ذهن باز تری به شرایط زندگی شان فکر کنند.

حس تان را در طول رابطه بیدار نگه دارید

مهم این است که در طول یک رابطه احساس ناامنی نکنید، همچنین احساس آزار روانی نداشته باشید. حس تان را باید در طول رابطه بیدار نگه دارید. اگر احساس ناامنی و بی تجربگی داشتید مسلما آن رابطه مناسب شما نیست و نباید در چنین رابطه ای بمانید. اما اگر در طول رابطه احساس امنیت خاطر دارید به آن بها بدهید و به بهانه های مادی و... رابطه را دچار تنش نکنید.

ظاهر همسر، سلیقه ای است

سلیقه ظاهری و به دل نشستن اولیه، ملاک مهمی است. البته نباید ظاهر فاکتور سخت و غیر قابل انعطافی باشد. فاکتور ظاهر در آدم های مختلف متفاوت و متنوع است. به دل نشستن بسیار مهم است؛ فقط در همین حد. بالاخره چهره همسر بیشترین چهره ای است که در طول زندگی می بینید؛ پس نباید نسبت به آن احساس دلزدگی داشته باشید یا توی ذوق شما بخورد.

انجام تست یعنی آگاهی بیشتر در طول یک رابطه

نسبت به تست دادن پیش از ازدواج خیلی گارد نداشته باشید. خیلی ها فکر می کنند تست دادن بی فایده است. ما هم نمی گوییم کاری می کند کارستان یا به آن خیلی بها بدهید، اما بهتر از این است که با ناآگاهی رابطه را پیش ببرید. تست، یک دریچه اولیه برای داشتن شناخت لازم از رابطه است که نتیجه های خوبی هم داشته است.

امتیازهای یک رابطه را بشمارید

ملاکی برای تفاوت سن وجود ندارد. سن تا حدودی کلیشه است اما خوب است که قالب ها رعایت شود. بلوغ بسیار مهم است. اگر تفاوت سنی بالایی وجود دارد، باید آنقدر امتیازهای دیگر در آن رابطه وجود داشته باشد تا تفاوت های سنی نامتعارف را پوشش دهد 

انواع تست های روانشناسی قبل از ازدواج

آزمون شخصیت چند وجهی مینه‌سوتا (MMPI): دامنهٔ وسیعی از ویژگی‌های عاطفی، رفتاری و شخصیتی افراد را مشخص کرده و اطلاعات بسیاری در اختیار آزمون‌گیرنده قرار می‌دهد. دو فرم اصلی مورد استفاده در جامعهٔ ایرانی، فرم کوتاه (71 سوالی) و فرم بلند (567 سوالی) است. فرم بلند این آزمون شامل 10 مقیاس اصلی

تست شخصیت شناسی MBTI: یکی دیگر از آزمون‌های متداول شخصیت‌شناسی، آزمون مایرز-بریگز (MBTI) است.
در این آزمون بر اساس پاسخ‌هایی که افراد به پرسش‌های پرسشنامه آن می‌دهند به 16 نوع تیپ شخصیتی تقسیم می‌شوند. هدف از انجام آزمون MBTI این است که پاسخ‌دهندگان آن بتوانند برخی جنبه‌های شخصیتی خود از جمله علایق، تنفرها، نقاط قوت، نقاط ضعف، اولویت‌های بالقوه شغلی و سازگاری با افراد دیگر را مورد سنجش قرار دهند.
نوع شخصیت هیچ فردی”عالی” یا “بهتر” از دیگری نیست. این ابزار برای بررسی ناکارآمدی‌ها یا ناهنجاری‌های شخصیتی طراحی نشده است و هدفان کمک به افراد برای شناخت بیشتر خود است.

آزمون نئو: هدف از آزمون نئو بررسی ویژگی های سالم شخصیت می باشد، 

تست نئو ویژگی‌های شخصیتی هر دو طرف را مورد بررسی قرار می‌دهند و نقاط مشترک و غیرمشترک را مشخص می‌کنند. به عنوان مثال اگر دختری ویژگی‌های برون‌گرایی بالاتری داشته باشد (که باعث می‌شود بیشتر به تفریحات مهیج و روابط اجتماعی بالاتر تمایل پیدا کند) بخواهد با پسری که ویژگی‌های درون‌گرایی بیشتری داشته باشد (که باعث می‌شود بیشتر به سمت تفریحات آرام‌تر مانند کتاب‌خواندن علاقه‌مندی نشان دهد و خیلی اهل مهمانی و ارتباطات اجتماعی نباشد)، ممکن است به خاطر عدم آگاهی دچار مشکل شوند.

برای شرکت در آزمون های روانشناسی قبل ازدواج روی لینک های زیر کلیک کنید 

این صفحه را به اشتراک بگذارید.
نظرات کاربران