مقالات

گوستینگ چیست؟

1

گوستینگ چیست؟

قطع مقابل عشقْ نفرت نیست؛ ناپدید شدن است. برای کسانی که هنوز چنین موقعیتی را تجربه نکرده‌اند، ناپدید شدن یعنی داشتن کسی که باور دارید همه‌جوره به شما اهمیت می‌دهد و ناگهان بدون هیچ توضیحی غیب می‌شود. نه تماس تلفنی، نه ایمیل و نه حتی پیغامی. این شخص می‌تواند یک دوست و یا شریک عاطفی شما باشد. ناپدید شدن مسئله جدیدی نیست و مدت‌هاست که مردم بدون هیچ خبری ناگهان غیب یا از رابطه خارج می‌شوند.

در فرهنگ روابط عاطفی امروزی، تقریبا 50 درصد مردان و زنان خارج شدن ناگهانی طرف مقابل از رابطه عاطفی را تجربه کرده‌اند و تقریبا به‌طور یکسانی در روابط عاطفی‌شان غیب شده‌اند. برخلاف شایع بودن این موضوع، تاثیر عاطفی آن می‌تواند بسیار مخرب باشد؛ به‌خصوص، به کسانی که عزت نفس پایین تری دارند، آسیب بیشتری می‌رساند.

علت قطع ناگهانی رابطه

کسانی که غیب شدن را پیش می‌گیرند، در درجهٔ اول سعی دارند تا از احساسات ناخوشایندی که ممکن است برای خودشان پیش بیاید اجتناب کنند، و به تاثیر رفتارشان روی طرف مقابل فکر نمی‌کنند. کمبود روابط اجتماعی و دیدارهای حضوری میان کسانی که در شبکه‌های اجتماعی با یکدیگر آشنا شده‌اند نیز به این معناست که عواقب اجتماعی کمتری برای خروج از یک رابطه وجود دارد. هرچه این اتفاق برای آنها و یا دوستان‌شان بیشتر رخ دهد، عدهٔ بیشتری نسبت به این قضیه بی‌حس می‌شوند و احتمال دارد آنها نیز این رفتار را در برابر دیگران انجام دهند. کسانی که در رابطه عاطفی‌شان بی‌توجهی می‌کنند، چگونه فکر می‌کنند:

«من دقیقا نمی‌دانستم که آن زمان چه احساسی داشتم، بنابراین به‌جای شفاف‌سازی و صحبت کردن با طرف مقابل، غیبم زد.»

«من عادت داشتم وقتی در رابطه به بن‌بست می‌رسیدم و یا زمانی که از شفاف‌سازی دربارهٔ رابطه‌ام می‌ترسیدم، غیب شوم… گاهی هم معیارهای نگران‌کننده از روابط گذشته‌ام ظاهر می‌شدند و حسابی مرا به وحشت می‌انداختند.»

«تبدیل شدن به یک انسان ترسوی منفعل و کناره‌گیری از قلمرو روابط عاطفی و دیدن طرف مقابل، راهی آسان و خوب به‌نظر می‌رسد… البته تا وقتی که کسی این کار را با شما نکند.»

«من فکر می‌کنم این کار بخشی از جذابیت قرار ملاقات‌های آنلاین باشد. ازآنجاکه با طرف مقابل‌تان دوستان مشترکی ندارید و یا به واسطهٔ کسی با یکدیگر آشنا نشده‌اید، با غیب شدن ناگهانی‌تان، دنیا به پایان نخواهد رسید.»

«من خودم را فردی رک و صادق می‌دانم. اما من نیز از روابطم به‌طور ناگهانی خارج شده‌ام… و بارها و بارها به خودم گفته‌ام که چنین واکنشی تقصیر فرهنگ مسموم ملاقات‌های عاشقانه‌ است که خودمان آن را به وجود آورده‌ایم و در آخر فکر می‌کنم این‌گونه خودم رو توجیه کرده‌ام.»

 

پیامدهای قطع ناگهانی رابطه

تلاش برای حفظ سلامت روان آن هم در شرایطی که رابطه عاطفی شما به‌طور ناگهانی قطع شده، قطعاً بسیار دشوار خواهد بود. بااین‌حال اگر بدانید چه اتفاقاتی در انتظار شما هستند یا به‌عبارت‌دیگر می‌بایست خود را از چه چیزهایی محافظت کنید احتمالاً قدرت بیشتری برای این کار خواهید داشت. به همین خاطر در این بخش راجع به پیامدهای قطع ناگهانی رابطه صحبت خواهیم کرد. اگر هر یک از این پیامدها برای شما ایجاد شده و احساس می‌کنید توانایی مبارزه با آن را ندارید بهتر است مشاوره رابطه دختر و پسر بگیرید.

ایجاد ابهام برای طرف مقابل

هنگامی‌که رابطه‌تان به‌صورت ناگهانی و یک‌طرفه قطع می‌شود احتمالاً ابتدا دچار شوک و ناباوری خواهید شد. در این شرایط ممکن است فکر کنید برای شریک احساسی‌تان مشکلی پیش آمده و حتی نگران او باشید یا تصور کنید دیر یا زود باز خواهد گشت. این ابهام باعث خواهد شد تا احساس کنید عملاً هیچ کنترلی روی شرایط موجود ندارید و این می‌تواند باعث ایجاد اضطراب و فشار روانی در شما باشد.

قطع رابطه و از دست دادن اعتمادبه‌نفس

پس از مدتی که از قطع رابطه گذشت و باور کردید که ارتباط شما تمام شده، احتمالاً با این تصور درگیر خواهید شد که طرف مقابل هیچ ارزش و احترامی برای شما قائل نشده و برخلاف تصورتان او هیچ علاقه و دل‌بستگی به شما نداشته است. اگر به این باور بها دهید و خود را سرزنش کنید به این معناست که شما خودتان را برای رفتار نامناسب دیگران تنبیه می‌کنید و این می‌تواند اعتمادبه‌نفس و باور شما به خودتان را تحت تاثیر قرار دهد.

ناراحتی‌های روحی

پایان یک رابطه عاطفی همیشه با احساسات منفی همراه است. در شرایطی که رابطه شما بدون دلیل و به‌صورت ناگهانی تمام شده این احساسات با شدت بیشتری برای شما اتفاق خواهند افتاد. در این دوره شما هیجانات منفی مانند غم و خشم نسبت به طرف مقابل یا حتی خودتان را تجربه خواهید کرد. بهتر است به خودتان بابت این احساسات حق بدهید، اما اگر این احساسات شدت بیشتری پیدا کرده و تحملش برایتان سخت شده یا برای مدتی طولانی ادامه یافت بهتر است در این زمینه با یک مشاور متخصص صحبت کنید.

قطع رابطه دلیل بدبینی نسبت به روابط عاطفی

خاطرات بد در بسیاری از مواقع باعث می‌شوند تمایلی به تکرار یک موضوع نداشته باشیم. شکست در رابطه می‌تواند باعث ایجاد بدبینی یا احساس ناامنی نسبت به تمامی روابط عاطفی در شما شده و حاضر نباشید رابطه جدیدی را شروع کنید. با توجه به اینکه این شرایط می‌تواند اثرات منفی بسیاری در زندگی‌تان داشته باشد، بهتر است برای برطرف کردن آن از یک روانشناس کمک بگیرید.

کنار آمدن با قطع ناگهانی رابطه

مهم‌ترین سوالی که با قطع ناگهانی رابطه عاطفی برای هر کسی ایجاد می‌شود این است که از این به بعد باید چه‌کار کنم؟ بعضی از ما به دنبال راهکاری برای ایجاد ارتباط مجدد هستیم و برخی دیگر سعی می‌کنیم با احساسات منفی‌مان کنار بیاییم، اما واقعاً پس از تمام شدن یک رابطه آن‌هم به‌صورت ناگهانی و یک‌طرفه چه باید کرد؟

با واقعیت روبه‌رو شوید

در اولین قدم شما می‌بایست واقعیت را هرچند تلخ بپذیرید. سعی کنید برای مدتی به خودتان برای داشتن احساسات منفی حق بدهید و هرگز سعی نکنید احساسات خود را سرکوب کنید. یکی از مراحلی که شما پس از شکست عشقی تجربه خواهید کرد چانه‌زنی است.

چانه‌زنی به این معناست که فرد مرتباً با خود تصور می‌کند که اگر کاری انجام دهد شریک احساسی او باز خواهد گشت. به همین خاطر هنگامی‌که قرار است واقعیت را بپذیرید دست از چانه‌زنی بردارید. امیدواری برای اینکه دیر یا زود طرف مقابل بازخواهد گشت و بابت رفتارش توضیح منطقی به شما خواهد داد را فراموش کنید. به خاطر داشته باشید تا زمانی که به‌جای پذیرفتن حقیقت به امید بازگشت ا و باشید احساسات منفی که تجربه می‌کنید ادامه خواهند داشت.

جلسه خداحافظی ترتیب دهید

مشاورین خانواده معتقدند هنگامی‌که برای پایان دادن به یک رابطه با شریک عاطفی خود صحبت کنید و حتی جلسه‌ای را به‌عنوان خداحافظی در نظر بگیرید باعث خواهد شد تا هضم واقعیت برای هر دو طرف آسان‌تر باشد. پس از گذشت مدتی از قطع رابطه و در شرایطی که طرف مقابل نیز تمایلی به صحبت داشت بهتر است شما نیز این جلسه را ترتیب دهید و پس از شنیدن صحبت‌های طرف مقابل با او خداحافظی کنید. اما اگر او حاضر به صحبت با شما نیست یا خودتان به هر دلیلی نمی‌خواهید با او روبه‌رو شوید می‌توانید این جلسه را به‌تنهایی و به‌صورت نمادین برگزار کنید. بعضی از متخصصین معتقدند بهتر است حتی تمامی خاطرات، عکس‌ها یا هدایا را نیز در این مراسم نمادین دفن کنید و به‌نوعی برای رابطه خود مراسم سوگواری ایجاد کنید.

تخلیه هیجانات منفی

هیجانات منفی مثل خشم اگر درون شما بمانند می‌توانند بسیار آزاردهنده باشند. یکی از راهکارهایی که برای تخلیه این احساسات وجود دارد این است که تمامی خشم و ناراحتی که از طرف مقابل دارید را روی یک نامه بنویسید، اما آن را پست نکنید و یا تصور کنید او روبه‌رویتان نشسته و با وی صحبت کنید. به زبان آوردن احساسات منفی که تجربه می‌کنید تا حد زیادی می‌تواند در کاهش شدت آن‌ها تاثیر داشته باشد. و در نهایت برای جلوگیری از بروز چنین روابطی مقاله نشانه های روابط ناسالم را مطالعه کنید.

مراجعه به روانشناس

شما در هرزمانی از رابطه یا پس از قطع آن می‌توانید با کمک گرفتن از مشاورین خانواده سوالات خود را برطرف کنید یا به بهبود شرایط روحی خود کمک کنید. اما کمک گرفتن از مشاورین در برخی شرایط اهمیت بیشتری دارد و بی‌توجهی به این موضوع می‌تواند مشکلات جدی را در سلامت روان ایجاد کند:

هنگامی‌که احساس می‌کنید شدت هیجانات منفی مثل غم یا خشم به میزانی است که تحمل آن برایتان دشوار شده و یا احتمال دارد به خود یا دیگران آسیب برسانید بهتر است هرچه سریع‌تر با یک مشاور در این زمینه مشورت نمایید.
اگر برای طولانی‌مدت هیجانات منفی در شما باقی مانده یا به‌مرورزمان شدت آن‌ها کاهش پیدا نکرده است احتمالاً دچار اختلال سوگ شده‌اید و می‌بایست در این زمینه با یک متخصص سلامت روان مشورت نمایید.
اگر قطع ناگهانی یا شکست در یک رابطه عاطفی باعث شده نسبت به تمامی روابط بدبین باشید و دیگر نتوانید رابطه‌ای را شروع کنید یا در رابطه‌هایتان احساس صمیمیت نمی‌کنید.
در شرایطی که پس از مدتی شریک احساسی شما بازگشته و می‌خواهد مجدداً رابطه را شروع کند، بهتر است در این زمینه با یک مشاور خانواده مشورت نمایید. به خاطر داشته باشید که طرف مقابل شما عدم ثبات خود در تصمیم‌گیری را یک‌بار نشان داده و این می‌تواند زنگ خطری برای تکرار این قبیل رفتارها باشد.

این صفحه را به اشتراک بگذارید.
نظرات کاربران