مقالات

داشتن ذهن آگاه

1

داشتن ذهن آگاه

ذهن آگاه به معنی آگاهی کامل و همیشگی از محیط اطراف و پذیرش آن بدون قضاوت و مقاومت است. برای داشتن ذهن آگاه لازم است بخشی از روز را به تمرین برای داشتن آن بپردازید. در واقع باید روزانه برخی از تمرینات را انجام دهید تا بتوانید به آن سطح از آگاهیی ذهن برسید. می توانید برای شروع سعی کنید تمرکز را تنها برای چند دقیقه تمرین کنید. همین تمرین کم کم به شما کمک می کند تا آن را برای کل روز هم داشته باشید. در ادامه با 7گنج همراه باشید تا برخی تمرینات برای داشتن ذهن آگاه را به شما یاد بدهیم.

 

تمرین های داشتن ذهن آگاه :


کشش
ابتدا روی تمام بخش های بدن تان تمرکز کرده و مثل زمانی که تازه از خواب بیدار شده اید بدن تان را کش بدهید. این کشش را از سر و گردن خود شروع کرده و با داشتن تمرکز روی بدن تان کم کم به پایین رفته و آن را در انگشتان دست و پای خود هم ادامه دهید. تا زمانی که که این کشش به انتهای بدن تان برسد آن را ادامه دهید.

 

مسواک زدن

مثل یک دندانپزشک با آگاهی دندان هایتان را بشویید. هر قسمت از دهانتان را که مسواک می زنید درک کرده و با آگاهی آن را تمیز کنید. حتی به طعم و بوی خمیردندان و حرکات مسواک هم دقت کنید. یا به صدای آن گوش بدهید. حسی که خمیردندان در بزاق تان ایجاد می کند را تا چند دقیقه با دقت تجربه کنید. نهایتا تمام مراحل مسواک زدن را درک کرده و آن چند دقیقه ذهن آگاه را برای خود داشته باشید.

 

دوش گرفتن

بسیاری از مردم زمانی که دوش می گرند کلی فکر به سرشان ریخته و مدام ذهن شان را درگیر چیزهای دیگر می کنند. ما برایتان یک چالش داریم. جلوی تمامی این فکر ها مقاومت کرده و تنها روی یک مسئله تمرکز کنید. سعی کنید آبی که به پوست تان برخورد می کند را حس کنید و بوی شامپو یا صابون را به خوبی استشمام کنید. همچنین کفی که از بدن تان می شویید را به دقت دنبال کنید. این کارها کمک می کند تا راحت تر تمرکز کنید.

 

لباس پوشیدن

طرفداران مد و آن هایی که بیشتر به سر و وضع شان اهمیت می دهند احتمالا بیشتر با این تمرین راحت باشند. اما همیشه جا برای پیشترفت وجود دارد. می توانید به مراحل پوشیدن لباس های تان و هارمونی که لباس ها با هم دارند، دقت کنید. همچنین کشیده شدن پارچه روی پوستتان را حس کرده و الگوها یا رنگ پارچه را به درستی نگاه کنید. همچنین اگر لباس تان بوی عطر یا شوینده می دهد به آن دقت کنید.

 

درست کردن چای یا قهوه

چگونه قهوه یا چای را درست می کنید؟ می توانید وقت تان را صرف گوش دادن به صدای جوش آمدن آب و یا شروع بخار کتری کرده و بعد منتظر دم کشیدن قهوه یا چای خود بمانید. تمامی این مراحل را به آرامی و با دقت دنبال کرده و به آن ها توجه کنید.

 

خوردن صبحانه، ناهار و شام

اگر در حال غذا خوردن هستید فکر کردن به این کار می تواند برایتان مزایای زیادی داشته باشد. برای شروع می توانید از خوردن غذا جلو تلویزیون و کامپیوتر پرهیز کنید. همچنین هر غذایی که می خواهید با دقت جدا کرده و اندازه کنید. در هنگام خوردن غذا نیز حسابی به طعم و بوی آن دقت کرده و بافت غذا را به خوبی حس کنید.

 

رانندگی

در رانندگی همیشه سوژه های زیادی وجود دارد ه می توانید به آن دقت کنید. با دنبال کردن یک ماشین یا موتور سیکلت ذهن تان را درگیر آن کرده و افکار اضافی را کنار بزنید. یا می توانید با توجه به مسیر خیابان ها و جاده ها و یا حتی دقت به شکل آسفالت خیابان تمرکز را ادامه دهید.

 

راه رفتن در یک مسیر

در هر مسیر می توایند تجربه های جدیدی در این زمینه پیدا کنید. در صورتی که با تمرکز راه بروید می توانید صداها و بوهای مختلفی را تجربه کنید و یا منظره های زیاید ببینید که شاید همیشه بی دقت از کنار آنها گذشته اید. راه رفتن به خصوص در یک محیط بسته مثل راهرو ، یک تمرین خیلی خوب برای داشتن ذهن آگاه است.

 

غذا پختن و داشتن ذهن آگاه

همه ما غذا می خوریم اما همه آشپزی نمی کنیم. بااین حال آشپزی نیز یک راه خوب برای کسب تمرکز حواس است. می توایند حتی هنگام آماده کردن یک چیز ساده مثل یک ساندویچ یا یک کاسه شیر به آن دقت داشته و برای تمرکز حواس تمرین کنید.

 

شستن ظرف

شستن ظرف برای همه سرگرم کننده نیست. اما می توانید هنگام انجام آن برای داشتن تمرکز حواس و ذهن آگاه تمرین کنید. با شستن هر ظرف به خوبی به آن دقت کرده و کثیفی را از آن بزدایید. البته مجبور نیستید به خیس شدن ظرف های زیر آب نگاه کنید تنها آب را روی پوست تان حس کنید و یا از زیر دستکش متوجه فشار آب بشوید و همچنین به جایی که ظرف را قرار می دهید دقت کنید کافی است. به هر ظرف به چشم یک سوژه نگاه کنید که باید راهش را تمام کند.

 

این صفحه را به اشتراک بگذارید.
نظرات کاربران