مقالات

فرزند خود را در جمع دعوا نکنید!

1

فرزند خود را در جمع دعوا نکنید!

کودکان ضمن الگوگیری از رفتارهای والدین به هنگام عصبانیت، کلمات آن‌ها را یاد می‌گیرند و شاید روزی همان کلمات را به خود آن‌ها و یا اشخاص مورد احترام‌شان بگویند.

 کودکان کلماتی را که والدین در زمان عصبانیت به زبان جاری می‌کنند، کاملاً جدی می‌گیرند.

کودکان ضمن الگوگیری از رفتارهای والدین به هنگام عصبانیت، کلمات آن‌ها را یاد می‌گیرند و شاید روزی همان کلمات و جملات را به خود آن‌ها و یا اشخاص مورد احترام‌شان بگویند.

سعی کنید در حضور دیگران فرزند خود را دعوا نکنید، افزود: این کار باعث کاهش اعتماد به نفس و عزت نفس کودک و همچنین موجب خجالت او خواهد شد، در این حالت کودک احساس عدم امنیت خواهد کرد و همین موضوع باعث شکل گیری رفتارهای منفعلانه از سوی او می‌شود.

اگر تعداد این دعواها در جمع زیادتر شود، باعث افزایش احساس منفی در کودک نسبت به والدین می‌شود.

جیغ زدن، گریه کردن و زود عصبی شدن حاکی از آن است که سیستم استرس کودک شما حساس شده و هر فشار کوچک را هم بیش برآورد می‌کند و واکنش بزرگ نشان می‌دهد.

از جمله دلایل عصبی بودن کودکان می‌توان به احساس غم و تنهایی، خستگی، حوصله سر رفتن، فضای متشنج خانه، دعوای پدر و مادر، توقع زیاد از کودک، گرسنگی، کم خوابی و غیره اشاره کرد.

باید علت بروز اینگونه احساسات را پیدا کنید، تحمل هیجانی خودتان را بالا ببرید و اگر کودک شما از مساله‌ای پریشان شد و آن را با شما مطرح کرد، شما تلخی آن را بگیرید و آن مسئله ناراحت کننده را درون خودتان نگهدارید و به شکل قابل تحمل تری به فرزندتان برگردانید.

مسئله مهم دیگر حال خود شماست، چرا که تحقیقات ثابت کرده است که خشونت مادر، سبب عصبی شدن و خشونت کودک می‌شود و اگر از آن دسته والدینی هستید که عصبی، افسرده و مضطرب هستید حتماً برای درمان خودتان اقدام کنید، چرا که بدون داد زدن هم می‌توان کودک را تربیت کرد.

بیرون آمدن از حالت جنگ و دعوا هوشمندانه‌ترین روش برای برنده شدن در دعوا است، به جای اینکه شما در یک طرف میدان مبارزه و کودک در طرف دیگر بایستید و با هم بجنگید، بهتر است با یکدیگر همفکری کنید و برای حل مساله پیش آمده چاره‌ای بیاندیشید.

ابتدا موقعیت درست را برای کودک خود توضیح و سپس چند پیشنهاد دیگر به او دهید، به این ترتیب کودک متوجه می‌شود که او نیز تا اندازه‌ای روی شرایط کنترل و حق انتخاب دارد.

این صفحه را به اشتراک بگذارید.
نظرات کاربران