مقالات

شخصیت اسکیزوئید

1

شخصیت اسکیزوئید

ز ویژگی های بارز شخص دارای اختلال شخصیت اسکیزوئید (SPD)، ناتوانی اش در برقراری ارتباط صمیمانه با دیگران می باشد. این اشخاص کلاً انزوای اجتماعی و میل به دوری از ارتباط با دیگران را ترجیح می دهند. همچنین آنها در ارتباط با دیگران به ندرت احساساتشان را بروز می دهند. صحبت های این اشخاص معمولا گنگ و نامفهوم همراه با لحنی یکنواخت و خسته کننده است و در تعاملاتشان با دیگران حالت بی ثباتی دارند. این اشخاص بسیار گوشه نشین بوده و زمانی که در انزوا هستند احساس راحتی و آرامش بیشتری دارند. این خصوصیات حتی در انتخاب شغل و هم در انتخاب فعالیت های تفریحی و سرگرم کننده شان دیده می شود. به همین دلیل افراد دارای اختلال شخصیت اسکیزوئید هرگز قادر نیستند دوست صمیمی و نزدیک برای خودشان بیابند.

 

عوامل ایجاد اختلال شخصیت اسکیزوئید

هیچ تجربه مشخصی از دوران کودکی و سابقه خانوادگی که در بوجود آمدن اختلال شخصیت اسکیزوئید نقش داشته باشد در دست نیست. اما در اکثر موارد دست کم یکی از والدین فرد ویژگی های شدید اختلال شخصیت اسکیزوئید را در خود دارد. علایم بارز این اختلال را می توان نسل به نسل در خانواده های این افراد دید. همچنین ممکن است اختلال شخصیت اسکیزوئید متعلق به خانواده ای باشد که در آن سابقه اختلال اسکیزوفرنی وجود داشته باشد. (اسکیزوفرنی اختلال روانپزشکی بسیار شدیدی است که در آن، شخص مبتلا دچار توهم می باشد و هیچ درک یا شناختی از واقعیت ندارد).

 

ویژگی های دوران کودکی اختلال شخصیت اسکیزوئید

از ویژگی های دوران کودکی این اختلال می توان به بی توجهی و ناتوانی در برقراری ارتباط عاطفی و رابطه داشتن با والدین و دیگر اعضای خانوده اشاره کرد. خانواده او ممکن است خشک و بی عاطفه باشند. ممکن است حالات اسکیزوئید ی فرد مبتلا به عنوان واکنش تدافعی و حفظ امنیت خود به نظر برسد. کودکی که در یک محیط آشفته و تهدید آمیز بزرگ می شود احتمال دارد دوری از اجتماع را برای دفاع از خود انتخاب کند. اگرچه این گوشه گیری که ناشی از افکار اسکیزوئید ی است در کودکی قابلیت سازگارپذیری را دارند اما تا وقتی که تا دوران نوجوانی و بزرگسالی ادامه پیدا می کند از نظر شغلی و رابطه ای مشکلات جدی در پی خواهد داشت. اختلال شخصیت اسکیزویید در مردان بیشتر از زنان دیده می شود.

 

ویژگی های دوران بزرگسالی اختلال شخصیت اسکیزوئید

شخص مبتلا به این اختلال همواره همسری منزوی خواهد بود.اگر قصد دارید ارتباط عاطفی با یک مرد یا زن دارای اختلال شخصیت اسکیزوئید برقرار کنید بدون شک ناکام خواهید ماند. شخص مبتلا ممکن است بتواند به عنوان یک شریک مالی یا هم اتاقی خوبی برای شما باشد. اما او هرگز به خواسته های احساسی و جنسی شما بهایی نمی دهد.

 

ویژگی های افراد دارای اختلال شخصیت اسکیزوئید

این افراد به ندرت علاقه ای به برقراری ارتباطات عاطفی دارند و لذتی هم از این ارتباطات نمی برند و حتی ممکن است نسبت به رابطه با فرد مورد نظرشان بی علاقه باشند.
ترجیحاً فعالیت های انفرادی و تنهایی را بیشتر دوست دارند.
به برقراری ارتباط جنسی بسیار کم علاقه دارند.
فعالیت های بسیار کمی باعث خوشحالی او می شود.
معمولا هیچ دوست نزدیک و محرم اسرار ندارند، شاید فقط یک عضو خانواده را به خود نزدیک و دوست حساب کنند.
در برابر انتقاد یا تحسین اطرافیانشان بی تفاوت است.
از لحاظ احساسی بی عاطفگی و سردی را می توان در رفتارشان احساس کرد.

 

درمان اختلال شخصیت اسکیزوئید

این افراد نسبت به مسایل روانشناسی بسیار بی اهمیت بوده و همچنین آماده نیستند تا به نگرشی مشخص نسبت به الگوی رفتار انزوا طلب خود برسند. ولی در کل روان‌درمانی، گروه درمانی و دارو درمانی، درمان بیماران دچار اختلال شخصیت اسکیزوئید است. برای آشنایی بیشتر و مشاوره می توانید با روانشناسان ما در مرکز تلفنی رهیاب تماس حاصل فرمایید.

 

تفاوت اختلال شخصیت اسکیزوئید و اسکیزوفرنی

اختلال شخصیت اسکیزوئید به‌راحتی با تشخیص اسکیزوفرنی اشتباه گرفته می‌شود. علیرغم وجود شباهت بین اسکیزوفرنی و اختلال شخصیت اسکیزوئید این دو اختلال متفاوت از هم بوده ولی در برخی از اوقات اختلال شخصیت اسکیزوئید پیش درآمدی بر اسکیزوفرنیا می باشد.

 اسکیزوفرنی بیماری روانی شدیدی است که در آن فرد مبتلا ارتباط خود را با واقعیت از دست می‌دهد و نوعی جنون محسوب می‌شود، در حالی که افراد مبتلا به اختلال شخصیت نوع اسکیزوئید نیز ممکن است دچار دوره‌های کوتاهی از جنون همراه با توهمات و پندار غلط شوند که طول مدت زیاد یا شدت زیاد مانند آنچه در اسکیزوفرنی دیده می‌شود را ندارند.

 دیگر کلید تشخیصی این اختلال و تفاوت آن با اسکیزوفرنی این است که افراد مبتلا به اختلال شخصیت اسکیزوئید به تفاوت میان واقعیت و افکار تحریف‌شده آگاه هستند، ولی بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی اغلب تحت‌تاثیر توهمات خود قرار می‌گیرند. با وجود این تفاوت‌ها، افراد مبتلا به اختلال شخصیت اسکیزوئید می‌توانند با درمان‌هایی که برای افراد مبتلا به اسکیزوفرنی گذاشته می‌شود، بهبود یابند و از آنها استفاده کنند.

 

وجه تمایز شخصیت اسکیزوئید با شخصیت اجتنابی

شخصیت اجتنابی خواهان برقراری روابط با دیگران است، اما به‌دلیل ترس از طرد شدن و عدم پذیرش از طرف دیگران از برقراری ارتباط با دیگران اجتناب می‌کند، اما شخصیت اسکیزوئید اصولا به برقراری روابط علاقه‌ای ندارد و به تنهایی تمایل دارد.

 

تفاوت اختلال شخصیت اسکیزوئید و اختلال شخصیت پارانوئید

اختلال شخصیت پارانوئید معمولا با یک بی‌اعتمادی فراگیر مشخص می‌شود. افراد مبتلا به این اختلال شخصیت فرض می‌کنند که دیگران به آنها آسیب می‌رسانند، از آنها سوء‌استفاده می‌کنند یا به شکل‌های مختلف آنها را تحقیر می‌کنند، در حالی که چنین نیست.

 آنها به تلاش زیادی برای دفاع از خود و حفظ فاصله خود از دیگران می‌پردازند. حتی برای پیشگیری از این موارد ممکن است به دیگران حمله کنند. به نظر می‌رسد آنها کینه‌ای، اهل دعوا و خیلی حسود هستند.

 تفکر در آنها به طور آشکار تحریف شده است. درک این افراد از محیط اطراف شامل کشف نیات بدخواهانه و رفتارهای تحقیرآمیز دیگران است. به این دلایل، آنها به دیگران اعتماد ندارند و از روابط نزدیک با دیگران دوری می‌کنند. زندگی عاطفی آنها تحت‌سلطه تمایل به بی‌اعتمادی و خصومت است.

این صفحه را به اشتراک بگذارید.
نظرات کاربران