مقالات

دروغ و پنهان کاری در ازدواج

1

دروغ و پنهان کاری در ازدواج

یکی از مسائل بسیار مخرب بر سلامت و پایداری زندگی مشترک، دروغ و پنهان کاری در ازدواج می باشد. بدون تردید، یکی از مولفه های بسیار مهم و کلیدی برای شروع یک زندگی بادوام و پایدار، اعتماد و اطمینان طرفین به یکدیگر می باشد. آفت اطمینان، اعتماد و رنگ باختن صمیمیت و همدلی طرفین رابطه نسبت به همدیگر، دروغ و پنهان کاری در ازدواج محسوب می شود.

همگان بر این موضوع آگاه هستند که صداقت در تمام ابعاد زندگی انسان یک اصل مهم و حائز اهمیت تلقی می گردد. در امر مقدس ازدواج، صداقت و صادق بودن، از درجه اهمیت و ارزش بسیار بالایی برخوردار می باشد. بدون اغراق، پس از ازدواج، زوج ها از لحاظ اجتماعی، جسمی، روحی و عاطفی به یکدیگر وابستگی و دلبستگی شدید پیدا می کنند.

حال چنانچه در این شرایط، ردپای دروغ و پنهان کاری احساس شود، اعتماد و صداقت زوج ها بشدت تحت شعاع این مسئله قرار می گیرد. برای لمس و تجربه یک عشق پابرجا و همیشگی، اعتماد و صداقت حرف اول و آخر را می زند. سست شدن پایه های عشق و اعتماد، به متزلزل شدن و نابودی زندگی مشترک می انجامد. بر همین اساس، باید اذعان نمود که دروغ و پنهان کاری در ازدواج هیچ محلی و جایگاهی از اعراب ندارد.

 

نقش و تاثیر دروغ و پنهان کاری در ازدواج

بدون تردید، دروغ و پنهان کاری در ازدواج علاوه بر ایجاد مشکلات متعدد، روابط شخصی و فردی را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. بطور کلی، ازدواج یک سنت حسنه و مقدس تلقی می شود. از یک سو، تحکیم پایه های زندگی مشترک با صداقت داشتن، اعتماد و احترام متقابل استحکام و دوام پیدا می کند. از سوی دیگر، ارتکاب اشتباهاتی در زندگی زناشویی، می تواند به قیمت ویرانی و تزلزل پایه های آن تمام شود. دروغ و پنهان کاری در ازدواج، از جمله اشتباهات مهلک و کشنده در مقوله ازدواج به شمار می آید. پنهان کاری و دروغ، روابط عاطفی و احساسی را در برگرفته و سبب خشکاندن عواطف و احساسات از ریشه می شود.

ناگفته نماند که بسیاری از افراد به منظور برطرف ساختن نیازهای های عاطفی، احساسی و همینطور لمس کردن آرامش، تن به ازدواج می دهند. بر همین اساس، همانقدر که صادق بودن و راستگویی، دوام و استحکام رابطه عاطفی را تضمین می نماید، دروغ و پنهان کاری در ازدواج، پایه های زندگی را سست و سست تر می کند.

 

مصداق های بارز دروغ و پنهان کاری در ازدواج

از آنجایی که تصمیم به ازدواج، یکی از تصمیم های مهم و سرنوشت ساز هر فردی در طول زندگی خود می باشد، دروغ و پنهان کاری در ازدواج می تواند زندگی و آینده یک انسان را به سمت نابودی و سیاهی سوق دهد. بر همین اساس و به منظور تجربه یک زندگی بادوام و مملو از آرامش و آسایش، باید برای همیشه دورِ دروغ و پنهان کاری، یک خط قرمز بزرگ کشید.

لازم به ذکر است که در مقوله ازدواج، گفتن همه مسائل ضرورت ندارد، اما موضوعات مهمی که آینده و زندگی فرد را تحت شعاع قرار می دهد، حتماً و قطعاً باید عنوان شود. از جمله مصداق های بارز دروغ و پنهان کاری در ازدواج، می توان به اختلالات روانی اشاره نمود.

یکی از مولفه های مهم برای ازدواج، لزوم صحت و سلامتی طرفین از لحاظ جسمی و روحی می باشد. پنهانکاری اختلال روانی به ویژه در مقوله ازدواج، زمینه لازم برای از هم پاشیدن زندگی زناشویی را فراهم می آورد. خیانت، معلولیت های پنهان، بیماری های مهم، اعتیاد داشتن، ازدواج قبلی داشتن و مشکلات مالی، از دیگر مصداق های مهم دروغ و پنهانکاری در ازدواج محسوب می شوند.

 

عواقب و پیامدهای دروغ و پنهان کاری در ازدواج

بدون تعارف، دروغ و پنهان کاری در ازدواج، مصداق بارز فریبکاری و فریب دادن به شمار می آید. در آموزه های دینی و اسلامی ما، دروغگویی رفتاری مذموم و نکوهیده محسوب شده است. بسیاری از افراد برای تبرئه نمودن خود یا نجات دادن زندگی دیگری، راه و روش پنهانکاری و دروغگویی را در پیش می گیرند.

یکی از عواقب جدی دروغ و پنهان کاری در ازدواج، از بین رفتن اعتماد و اطمینان نسبت به طرف دیگر رابطه می باشد. با رنگ باختن اعتماد و به سردی گراییدن روابط عاطفی، ناقوس فروپاشی و ویران شدن زندگی مشترک به صدا در می آید. ناگفته نماند اعتمادی که در اثر دروغ و پنهانکاری در ازدواج از بین رفته است، بازگرداندن و بدست آوردن دوباره آن، کاری بسیار سخت و طاقت فرسا می باشد.

تمام شدن رابطه و از بین رفتن عواطف و احساسات، از دیگر تبعات دروغ و پنهان کاری در ازدواج قلمداد می گردد. بر این اساس و پس از نمایان شدن پنهانکاری، ادامه پیدا کردن روابط عاطفی و احساسی، از احتمال بسیاری کمی برخوردار می باشد. شکل گرفتن و بروز احساسات منفی و بروز آسیب های روانی، از دیگر پیامدهای مهم پنهان کاری در ازدواج محسوب می شود.

این صفحه را به اشتراک بگذارید.
نظرات کاربران