مقالات

چرا مشاوره و تست های ازدواج مهم هستند؟

1

چرا مشاوره و تست های ازدواج مهم هستند؟

شاید بارها و بارها از رسانه ها و خانواده ها و دوستان و متخصصان در امر مشاوره و روانشناسی شنیده اید که قبل از ازدواج و در مرحله انتخاب همسر در یک جلسه مشاوره پیش از ازدواج شرکت کنید و تست بدهید و شخصیت و تفاوتها و شباهتهای همدیگر را توسط یک مشاور خوب و متخصص بررسی کنید. اما باید بدانید که تست های ازدواج چه مسائلی را روشن می کند و چه چیزهایی را به شما می گویند؟

 

چرا باید مشاوره بگیریم؟

 

بنابراین یکی از ضروریات یک ازدواج موفق کمک گرفتن از مشاوره در قبل از ازدواج است.

یک مشاور خوب و حاذق در این فرایند تسهیل کننده است، کمک می کند و ابعاد شخصیتی هر طرف را بررسی کرده و با توجه به تجربه و دانشی که در این زمینه دارد به شما آگاهی می دهد که چه مسائل و مشکلاتی را در پیش رو خواهید داشت و چقدر می توانید آنها را مدیریت کنید و تا چه اندازه ریسک در انتخاب شما وجود دارد و پیش بینی هایی را در ارتباط با مسائل شما و چالشها پیش رو در آینده زوجین انجام می دهد و با آموزش مهارت ها و تفاوتها، شما را برای تصمیم گیری بهتر همراهی می کند و به یاد داشته باشید که تصمیم گیرنده نهایی خودتان هستید و هرگز مشاور به شما نمی گوید انتخاب را انجام بدهید یا نه.

 

در جلسات اولیه مشاوره، ابتدا از مراجعین تستهایی گرفته می شود و بعد از اینکه نتیجه تست ها مشخص می شود در مرحله بعد ارزیابی و تشخیص روانشناختی صورت می گیرد و نیمرخ روانی هر فرد مشخص می گردد که پر اهمیت ترین و اصلی ترین قضیه در فرایند مشاوره پیش از ازدواج و انجام تست، پیگیری و انجام مراحل مشاوره بعد از آن است که باتوجه با نتیجه تست ها و تفاوتها و تعارضاتی که مشخص می شود تعداد جلسات مشاوره متفاوت است.

 

تست های پیش از ازدواج چیست و چه می گویند؟

تست های ازدواج در مراکز معتبر معمولا شامل پنج نوع تست است که سه تای اول جنبه شخصیت شناسی دارند.این تستها به فرد کمک می کند که به خودشناسی و خودآگاهی دست پیدا کند و خودش را بسنجد و فارغ از حتی امر ازدواج به فرد در بهبود ارتباطات خانوادگی، شغلی کمک بسیار می کند. لازم به ذکر است انجام تستهای شخصیتی برای افرادی که قصد ازدواج دارند لازم و ضروری است چرا که مشخص می شود هر فرد چقدر در آستانه امراض روحی و روانی قرار دارد و یا اینکه

و مشاور برای زوجین توضیح می دهد و اتمام حجت هایی را با طرفین انجام می دهد که در حالتهای عادی و بین خودشان امکان پدیر نمی باشد، تردیدهایی که در دل افراد وجود دارد و نسبت به آنها ناهوشیار هستند را نمایان کرده و نقاب ها را کنار می زنند. در جلسات مشاوره و با تبحر مشاور این موارد مشخص و واضح بیان شده و به همه تردید ها پرداخته می شود تا هر فرد با ذهنی آگاه تر به شرایط زندگی فکر کند. لازم به ذکر است که در افرادی که نیاز به رفتاردرمانی دارند اگر درمان اتفاق نیفتد برای ازدواج مناسب نیستند و در صورتی ازدواج صورت پذیرد در زندگی دچار تنش ها و مشکلات زیادی می شوند.

 

خواسته های زن و شوهر در ازدواج؟

در تست های روانشناختی اولویت بندی نیازها و انتظارات و توقعات دو طرف مشخص می شود. برای افرادی که می خواهند زیر یک سقف شروع به زندگی مشترک کنند شناخت تفاوت ها و شباهت ها و انتظارات و توقعات و آگاهی از آنها از ضروریات زندگی مشترک است چرا که وقتی نتیجه تستها نشان دهد بین دو طرف تفاوت معناداری در نیمرخ روانی و شخصیت ها وجود دارد و طرفین قصد ازدواج داشته باشند از ضروریات انتخاب این است که مهارت هایی را آموزش ببیند و پیش آگاهی در مورد مسائل و چالشهایی که در آینده با آن روبرو خواهند شد را راشته باشند و یاد بگیرند که چگونه از ایجاد تنش پیشگیری کنند و مهارت حل مسئله را آموزش ببینند و بدانند در صورت بروز هر مساله ای چه رفتاری داشته باشند و در واقع با بررسی و ارزیابی بعد از تست ها به هر فرد گفته میشود چند جلسه مشاوره فردی و چند جلسه مشاوره دو نفره احتیاج دارند تا بتوانند ازدواج شاد و موفقی را برای خودشان رقم بزنند.

بهتر است که همه افرادی که قصد ازدواج دارند این تستها را بدهند و این آموزش ها را ببینند و متوجه تفاوت ها و شباهت های اصلی شخصیتی خودشان بشوند، یک شناخت نسبی و اولیه را همه افراد در دوران آشنایی و نامزدی نسبت به هم بدست می آورند ولی به یاد داشته باشید که برای زندگی مشترک آن شناخت اصلا کافی نیست.

 

نسبت به تستهای ازدواج وسواس نداشته باشید

برای اینکه از تستها و مشاوره ازدوج نتیجه بهتری بگیرید باید به تستها صادقانه و واقع گرایانه پاسخ بدهید نه ایده آل گرا یعنی همان طور که هستید جواب بدهید نه آن چه که می خواهید باشید، معمولا اولین جوابی که به ذهنتان می رسد درست ترین جواب است. سوال های تست ها به مدل های مختلف و چند جا تکرار شده پس زیاد درگیر تجزیه و تحلیل سوالات نباشید و نگران نباشید اگر سوالی را اشتباه بفهمید و ….این موارد مسئله و اختلالی در نتیجه نهایی ایجاد نمی کند.

 

آگاهی بهتر و دقیق تر در رابطه با انجام تست

خیلی از افراد این تصور اشتباه را دارند که تست دادن بی فایده است و نسبت به آن گارد دارند و یا اینکه به علت هزینه انجام تست تمایلی به انجام آن ندارند لازم است یادآوری کنیم که مجموع تمام هزینه هایی که برای مشاوره و انجام تستها انجام می دهید با هیچ یک از هزینه های عروسی قابل مقایسه نیست و شما برای پایه های زندگی و انتخابتان آموزش هایی را می بینید که در طول زندگی شاید در هیچ جایی و یا در هیچ کتابی نخوانده باشید و بهتر است که با ناآگاهی رابطه را پیش نبرید و تصمیم نگیرید. تست ها دریچه دید و شناخت شما را نسبت به خودتان و طرف مقابلتان و سبک زندگیتان مشخص میکنند و در اکثر موارد نتیجه های خیلی خوبی داشته است .

برای شرکت در تست قبل ازدواج به لینک زیر مراجعه فرمایید

تست ام ام پی آی 2 (MMPI-2)

 

 

 

این صفحه را به اشتراک بگذارید.
نظرات کاربران