مقالات

اختلال هذیانی

1

اختلال هذیانی

اختلال های هذیانی

اختلال های هذیانی از زیر مجموعه های اختلال اسکیزوفرنی محسوب می شود که در ادامه درباره ی آن صحبت می شود اما در ابتدا باید با مفهوم هذیان آشنا شویم.

هذیان از نشانه های جنون است که در روانشناسی به آن روانپریشی می گویند و در آن فرد یک باور و اعتقاد غلط درباره یک حقیقت خارجی دارد که با تمام وجود دلایل بر غلط بودن آن باز هم فرد به آن باور ها اصرار می ورزد. هذیان یک باور غلط و اختلال در محتوای فکری است و این باورها و اعتقادات با باورها و فرهنگ جامعه شخص متضاد است و باید این حالات 1ماه ادامه یابد.

و اما فرد مبتلا به اختلال های هذیانی فاقد کیفیت غیر عادی است این بدان معنی است که رفتار فرد به هیچ وجه عجیب نیست و کسانی که با این افراد در ارتباط هستند بعد از مدتی متوجه رفتار عجیب افراد مبتلا به اختلال های هذیانی می شوند. و دلیل آن بخاطر این است که آنها به راحتی می توانند که عقایدشان را ابراز کنند و کاملا رضایت طرف مقابل را جلب کنند و این ابراز عقاید بسیار منسجم است. این رفتار باید 1ماه ادامه پیدا کند. در اختلال های هذیانی نشانه هایی از اسکیزوفرنیک وجود ندارد و هذیان های آنها بسیار منظم و بارز هستند اما به صورت غیر عادی که در اسکیزوفرنی دیده می شود نیست. افراد مبتلا در رفتارشان معمولا بی عیب هستند و معمولا رفتاری غیر عادی در برخورد اول نشان نمی دهند. در این اختلال اگر همراه این هذیان ها اختلالی در خلق به وجود بیاد مدت بسیار کوتاهی دارند و اینکه این هذیان ها نباید در اثر مصرف مواد مخدر و یا بیماری جسمانی خاصی ایجاد شده باشد.

 اختلال های هذیانی پنج نوع هستند:

هذیان تنی: فرد مبتلا باور عجیبی دارد که بیماری خطرناکی دارد که هر لحظه انتظار مرگ خودش را دارد. به طوری که شدیدا در این باور افراطی هستند.
هذیان حسادت: فرد مبتلا به این باور دارد که شریک جنسی او خیانتکار است و هر کاری را برای اثبات این موضوع انجام می دهد به طوری که ممکن هست که صحنه سازی انجام دهد.
هذیان عظمت: فرد باور به این دارد که فرد مشهور و بسیار مهمی است طوری که مشاهده شده است افراد مبتلا به این هذیان خود را جای پیامبران جا میزند و معتقد است برای نجات بشر انتخاب شده است.
هذیان شهوانی: فرد باور عجیبی دارد که افراد مشهور عاشق او شده اند و برای او پیام های عاشقانه می فرستد.
هذیان گزند و آسیب: باور دارد که کسانی به دنبال او هستند و می خواهند که به او آسیب بزنند او را سرکوب و آزار بدهند.

تاثیرات هذیان بر زندگی

هذیان ممکن است رفتار شما را تغییر دهند.
از آنجا که شما می دانید دیگران نمیتوانند افکار شما را بفهمند، مطرح کردنشان با دیگران برایتان دشوار است.
اگر فکر کنید که دیگران در حال تلاش برای آزار رساندن به شما هستند شما ممکن است تنها از آنان دوری کنید. اغلب شما آنقدر احساس تهدید می کنید که می خواهید تلافی کنید.
شما ممکن است برای فرار از احساس خطر از مکانی به مکان دیگر حرکت کنید.

افکار پریشان یا اختلالات فکری

تمرکز کردن بسیار سخت می شود. شما ممکن است نتوانید:

خواندن یک مقاله در روزنامه یا تماشای یک برنامه تلویزیونی را به آخر برسانید.
تکالیف دانشگاهی خود را انجام دهید.
بر کار خود تمرکز کنید.
فکر شما سرگردان است. شما از فکری به سراغ فکر دیگر می روید بدون اینکه هیچگونه ارتباط مشخصی بین افکارتان وجود داشته باشد. پس از یک یا دو دقیقه شما نمی توانید یه یاد بیاورید که از ابتدا داشتید به چه فکر می کردید. برخی از افراد در توضیح فکر خود از آن به عنوان مبهم یا نا معلوم نام می برند.

وقتی که رشته افکار شما به این طریق پاره می شود فهمیدن آن برای دیگران سخت است.

احساس کنترل شدن
شما ممکن است احساس کنید که:

  • افکار شما در حال ناپدید شدن است. انگارکه شخصی افکار شما را از مغزتان می رباید.
  • آنچه شما فکر می کنید افکار شما نیست بلکه شخص دیگری آنها را در مغز شما قرار می دهد.
  • شما احساس می کنید که بدنتان مانند یک رباط کنترل می شود.
  • افراد اینگونه تجربیات را به روشهای مختلفی توضیح می دهند. بعضی از افراد توضیح تکنولوژیکی برای این موضوع دارند. مانند
  • رادیو، تلویزون یا لیزر و یا اعتقاد دارند که دستگاهی در آنان قرار گرفته است. بعضی افراد از روحهای خشمگین، خدا و یا شیطان نام می برند.

 علایم منفی

این علایم کمتر از علایم مثبت آشکار هستند.

علایق شما ، انرژی تان و احساستان در زندگی کم می شود. به سختی به موضوع خاصی علاقه مند می شوید.
شما نمی توانید تمرکز کنید. نمی توانید برخیزید و از خانه بیرون بروید.
شستن و تمیز کردن و یا تمیز نگه داشتن لباسهایتان برایتان سخت می شود.
از بودن با دیگران ناراحتید. چیزی برای گفتن با آنان ندارید.
این ممکن است برای دیگران سخت باشد که بفهمند علایم ذکر شده، علایم واقعی بیماری هستند و شما صرفا تنبل نشده اید. این موضوع ممکن است باعث آزار شما و خانواده تان بشود. خانواده تان احساس می کند که شما صرفا به این احتیاج دارید که در جمع باشید. اما شما نمی توانید توضیح دهید. علایم منفی کمتر از علایم مثبت بارز می باشد اما می تواند به همان اندازه دردسر ساز باشد.

هذیان سوء ظن

در این نوع از هذیان شما احساس می کنید که در خطرید. این خطرات ممکن است:

نامعمول – شما ممکن است احساس کنید که حکومت در حال جاسوسی کردن از شماست یا ممکن است احساس کنید که همسایه شما از تکنولوژی خاصی برای جاسوسی از شما استفاده می کند.

روزمره - شما ممکن است احساس کنید که همسر شما خیانتکار ا ست. این موضوع ممکن است از موضوعات کوچک و نامربوطی که ارتباطی با سکس یا روابط غیر مشروع ندارند ناشی شود. دیگران نمی توانند دلایلی برای اینکه شما صحیح می گویید پیدا کنند.

سوءظن بطور واضحی برای شما استرس زاست. این موضوع مخصوصا موجب رنجش افرادی می شود که شما به آنها سوءظن دارید. مخصوصا اگر از نزدیکان شما باشند مانند خانواده تان.

چگونه میتواند متوجه شده که دچار اختلال هذیان هستیم؟

با استفاده از آزمون های روانشناختی که تست MMPI یکی از معتبر ترین تست های روانشناختی هست که میتوان از آن بهره ببرید آزمون ام ام پی ای در فرم های 

  • MMPI-71 سوالی
  • MMPI -370 سوالی
  • MMPI -567 سوالی

در سایت سایکومتریست وجود دارد که میتوانید در تست شرکت کرده و نتیجه آزمون را آنی مشاهده کنید. برای شرکت در آزمون MMPI روی لینک زیر کلیک کنید.

این صفحه را به اشتراک بگذارید.
نظرات کاربران