مقالات

تست هوش چندگانه گاردنر چیست؟

1

تست هوش چندگانه گاردنر چیست؟

تست هوش چندگانه گاردنر چیست؟

تست هوش گاردنر یکی از تست‌هایی است که به ویژه در محیط‌های آموزشی کاربرد زیادی دارد. بسیاری از افراد وقتی صحبت از هوش می‌شود، تصور می‌کنند هوش بالا تنها به معنی محاسبات سریع ذهنی است. اما «هوارد گاردنر» این تصور اشتباه را کنار زد و با ارائهٔ نظریه هوش ‌های چندگانه خود باعث شد توجه‌ها به سمت سایر هوش‌ها هم جلب شود.

هوش های 8 گانه گاردنر

هوش دیداری فضایی

افرادی که در هوش دیداری فضایی قوی هستند، در تجسم خوب عمل می کنند. این افراد معمولاً در راهنمایی مسیرها و همچنین پیدا کردن نقشه ها، نمودارها، فیلم ها و تصاویر خوب عمل می کنند. در تفسیر و ایجاد تصاویر بصری، تخیل و بیان تصویری، در ارتباط بین تصاویر و معانی خوب عمل می کنند.
هوش کلامی زبانی
کلمات و زبان، نوشتاری و گفتاری، حفظ، تفسیر و توضیح ایده ها و اطلاعات از طریق زبان از ویژگی های هوش کلامی زبانی است. افرادی که در هوش زبانی کلامی قدرتمند هستند، قادر به استفاده از کلمات هستند، چه در هنگام نوشتن و چه در صحبت کردن. این افراد به طور معمول در نوشتن داستان، به خاطر سپردن اطلاعات و خواندن بسیار خوب عمل می کنند.

هوش زبانی کلامی

توانایی یادگیری زبان و استفاده موثر از آن برای اهداف مشخص به این نوع هوش مرتبط است.
افرادی با هوش زبانی کلامی بالا هنگام صحبت کردن یا نوشتن، می‌توانند به خوبی از کلمات استفاده کنند. آن‌ها در داستان‌پردازی، خواندن و به یاد سپردن اطلاعات عالی هستند.

هوش منطقی ریاضی

تفکر منطقی، کشف الگوها، استدلال علمی و استنتاج، تجزیه و تحلیل مسائل، انجام محاسبات ریاضی، درک رابطه بین علت و معلول و نتیجه یا نتیجه ملموس. افرادی که در هوش منطقی و ریاضی قوی هستند، در استدلال، شناخت الگوهای و تحلیل منطقی مشکلات خوب عمل می کنند. این افراد تمایل دارند که به طور مفهومی درباره اعداد، روابط و الگوهای فکر کنند.

هوش جنبشی حرکتی

کنترل حرکت بدن، چابکی دست، چابکی بدنی و تعادل، هماهنگی چشم و بدن. گفته می شود افرادی که از هوش جسمی بدنی بالایی برخوردار هستند، در حرکات بدن، انجام اعمال و کنترل بدنی خوب عمل می کنند. افرادی که در این زمینه قوی هستند، تمایل به هماهنگی عالی و چشم و دست دارند.
هوش موسیقایی
توانایی موسیقی، آگاهی و استفاده از صدا، شناخت الگوهای ریتمیک، رابطه بین صدا و احساس را درک می کند. افرادی که هوش موسیقایی خوبی دارند، در الگویابی ریتم ها و صداها خوب عمل می کنند. آنها اغلب در ترکیب موسیقی خوب عمل می کنند.

هوش موسیقی یایی

افرادی با هوش موسیقیایی قوی ریتم و صداها را به خوبی درک می‌کنند. موسیقی برای این افراد جذاب است و معمولاً در نوشتن قطعه‌های موسیقی و اجرای آن‌ها خوب هستند.
اما این افراد صرفاً عاشقان موسیقی نیستند. آن‌ها نسبت به صداهای پیرامون خود نیز بسیار حساسند و قادر هستند آن‌ها را به خوبی تشخیص دهند.

 

هوش بین فردی

درک احساسات دیگران، توانایی ارتباط با دیگران، تفسیر رفتار و ارتباطات، روابط بین افراد و موقعیت های آنها را درک می کنند. کسانی که هوش بین فردی قوی دارند، در درک و تعامل با افراد دیگر خوب هستند. این افراد در ارزیابی احساسات، انگیزه ها، تمایلات و اهداف افراد اطراف خود مهارت دارند.

هوش درون فردی

خودآگاهی، شناخت شخصی، توانایی درک خود و آگاهی از نقاط ضعف و قوت. افرادی که از هوش درون فردی برخوردارند، خوب می توانند از حالات عاطفی، احساسات و انگیزه های خود آگاه باشند. آنها از خود اندیشی و تجزیه و تحلیل لذت می برند، از جمله رویاپردازی، کشف روابط با دیگران و ارزیابی نقاط قوت شخصی خود.

هوش طبیعت گرا

طبیعت گرایی جدیدترین افزوده نظریه گاردنر است و با مقاومت بیشتری نسبت به هفت هوش اصلی وی روبرو شده است. به گفته گاردنر، افرادی که از این نوع هوش برخوردار هستند، بیشتر با طبیعت هماهنگ هستند و اغلب علاقه مند به پرورش، کاوش در محیط و یادگیری در مورد سایر گونه ها هستند. گفته می شود این افراد حتی از تغییرات نامحسوس در محیط خود آگاه هستند

کاربرد تست گاردنر چیست؟

هوش های چندگانه در تدریس و شیوه‌های آموزشی مدارس تحول زیادی ایجاد کرد. بسیاری از معلم‌ها تلاش می‌کنند نظریهٔ هوش چندگانه گاردنر را وارد روش‌های تدریس خود کرده و آن را در کلاس درس پیاده کنند.


تکنولوژی‌های جدید این امکان را به افراد می‌دهند تا براساس نیازشان به آموزش‌ها و ابزارهای مختلفی دسترسی پیدا کنند. با کمک گرفتن از این امکانات، آموزش‌ها باید به صورت متنوعی به دانش‌آموزان ارائه شود تا هوش‌های چندگانه آن‌ها فعال شوند.

مهم‌ترین کاربرد تست هوش چندگانه گاردنر این است که به معلمان مدارس کمک می‌کند تا براساس نیاز دانش‌آموزانشان شیوه‌های تدریس خود را بهبود دهند.

نظریه هوش های چندگانه سیستم آموزشی سنتی را به چالش می‌کشد. سیستمی که در آن همهٔ افراد قادر هستند مطالب یکسانی را به شیوهٔ یکسان و با ابزارهای مشابه یاد بگیرند.

سیستم آموزشی فعلی ما بیش از هر چیزی به شیوه‌های کلامی و منطقی آموزش و ارزیابی تکیه می‌کند. اما اگر از شیوه‌های متنوع تری در آموزش استفاده شود، تاثیرگذاری بیشتری خواهد داشت.

روش‌ یادگیری هر دانش‌آموز با دیگری متفاوت است. اگر آموزش و ارزیابی آن‌ها به شیوه‌های متنوعی انجام شود، تاثیر بهتری روی دانش‌آموز و در نهایت در اجتماع خواهد داشت. (هوارد گاردنر)

برای شرکت در تست هوش چندگانه گاردنر کلیک کنید

این صفحه را به اشتراک بگذارید.
نظرات کاربران