مقالات

شخصیت درونگرا

1

شخصیت درونگرا

درونگراها افرادی منزوی و خجالتی هستند! باورهای اشتباهی درباره تفاوت درونگرایی و برونگرایی وجود دارد که خصوصیات رفتاری نادرستی را به این افراد نسبت می‌دهد. عدم قدرت افراد درونگرا در شروع کار جدید از دیگر باورهای اشتباه و متداولی است که درباره این افراد وجود دارد. بر اساس این باور، افراد درونگرا توانایی شروع کار جدید را ندارند، در حالی‌که، کاملا برعکس است و این افراد مهارت و قدرت رهبری یک تیم را به بهترین شکل ممکن دارند.

همه ما به دنبال شناخت ویژگی‌ها، علایق و استعدادهای خود، و حتی شناخت هرچه بهتر اطرافیان هستیم. چرا که این شناخت باعث می‌شود تعامل بهتر و سازنده‌تری با آن‌ها داشته باشیم.

روش‌ها و آزمون‌های مختلفی برای کسب این شناخت طراحی شده که یکی از متداول‌ترین آنها تست شخصیت شناسی MBTI است. در این آزمون بر اساس ترکیب 4 بُعد اصلی شخصیت انسان، 16 تیپ شخصیتی خلق می‌شود که هر شخص به یک تیپ شخصیتی تعلق دارد.

در مقاله پیش‌رو، به تفاوت درونگرایی و برونگرایی و ویژگی‌های شخصیتی این افراد در آزمون MBTI خواهیم پرداخت. اما قبل از اینکه تفاوت این دو سر طیف درونگرایی-برونگرایی را تشریح کنیم لازم است با کلیت این دو مفهوم آشنا شویم.

درونگرایی چیست؟ درونگرا کیست؟
اطلاعاتتان درباره درونگرایی و افراد درونگرا چقدر است؟ در برخورد با این افراد چگونه رفتار می‌کنید؟ زمانی که با درونگراها دچار چالش می‌شوید، اطلاعاتتان درباره این افراد به اندازه‌ای است که به راحتی مشکل را حل کنید؟ یا بخاطر ناآگاهی و عدم شناخت اطرافیان، به این اختلافات دامن می‌زنید؟

درونگراها محیط‌های آرام را ترجیح می‌دهند ولی متاسفانه بسیاری از مردم این آرام بودن را به پای خجالتی بودن این افراد می‌گذارند. اما این تصور صحیح نیست؛ زیرا درونگراها هم مانند افراد دیگر می‌توانند خجالتی باشند یا نباشند. به عبارت دیگر، خجالتی بودن و درونگرایی دو ویژگی کاملا متفاوت هستند؛ هم درونگرایان و هم برونگرایان می‌توانند خجالتی باشند.

درونگرایی به معنای عدم معاشرت و یا بیزار بودن از روابط اجتماعی نیست. بلکه بسیاری از درونگراها از معاشرت لذت می‌برند، اما تا زمانی که این معاشرت معنادار باشد. تامین انرژی افراد درونگرا درونی است. به همین دلیل زمانی که با دیگران معاشرت می‌کنند انرژی زیادی از دست می‌دهند. و برای اینکه انرژی از دست رفته خود را به دست آورند باید تنها باشند و به قول معروف با خودشان خلوت کنند.

چگونه بفهمیم درونگرا هستیم؟
آیا همیشه احساس متفاوت بودن دارید؟
آیا از خلوت کردن و گذراندن وقتتان به تنهایی لذت می‌برید؟
فکر می‌کنید نیازی به صحبت کردن با دیگران یا در کنار آنها بودن ندارید؟
اگر پاسختان به سوالات فوق مثبت است، پس احتمالا شما هم یک درونگرا هستید.

درونگرا بودن اصلا غیرعادی نیست و کاملا هم یک فطرت طبیعی است. علیرغم آنچه تا الان شنیده‌اید و ممکن است معلمان، والدین، دوستانتان گفته باشند، درونگرا بودن به معنای وجود مشکل یا اختلال نیست. و مطالعات نشان می‌دهند که حدود 35 درصد افراد، درونگرا هستند.

حتی اگر خودتان هم درونگرا نیستید، احتمالا در میان اعضای خانواده فردی درونگرا دارید، یا ممکن است دوست و همکاری درونگرا داشته باشید یا حتی با فردی درونگرا ازدواج کنید. بنابراین لازم است درونگراها را بشناسیم و تفاوت آنها با برونگراها را درک کنیم.

ویژگی‌های خاص درونگرایان
معمولا ترجیح می‌دهند بیشتر شب‌ها، به جای شرکت در یک رویداد اجتماعی، در خانه بمانند.
از فعالیت‌های آرام و انفرادی مانند نوشتن، مطالعه کردن، باغبانی، نقاشی و بازی بیشتر لذت می‌برند.
بهترین کارهای خود را به تنهایی انجام می‌دهند.
از تعاملات غیر ضروری خودداری می‌کنند.
برونگرایی چیست؟ برونگرا کیست؟
برونگرایان تقریبا دو سوم جمعیت را تشکیل می‌دهند. این افراد انرژی موردنیازشان از بیرون از خودشان تامین می‌کنند. بر خلاف درونگراها که با بودن در جمع دیگران انرژیشان را از دست می‌دهند، برونگراها انرژی خود را از بودن در جمع دیگران به دست می‌آورند. این افراد تمایل به ادامه تجربیات و روابطی دارند که باعث گسترده شدن روابطشان می‌شود.

اگر این افراد مدت زیادی را تنها باشند، بی حوصله و مضطرب می‌شوند.

  • ویژگی‌های خاص و متداول شخصیت برونگرا
  • برونگراها در گروه‌های بزرگ راحت شکوفا می‌شوند.
  • با افراد زیادی دوست هستند و تمایل دارند محافل اجتماعی خود را گسترش دهند.
  • ترجیح می‌دهند درباره مشکلات صحبت کنند.
  • علاقه‌ای به تنهایی ندارند.
  • از مناسبات اجتماعی لذت می‌برند.
  • خوش‌بین هستند.
  • ترسی از ریسک کردن ندارند.
  • هنگام روبرو شدن با چالش انعطاف‌پذیرند.
  • زمانی که در مرکز توجه دیگران هستند، لذت می‌برند.
  • تمایل دارند با صدای بلند فکر کنند.
  • سریع تصمیم می‌گیرند

ادامه مطلب درلینک زیر

تفاوت درونگرایی و برونگرایی

 

این صفحه را به اشتراک بگذارید.
نظرات کاربران