مقالات

بهترین سن ازدواج برای دختر و پسر از نظر روانشناسی

1

بهترین سن ازدواج برای دختر و پسر از نظر روانشناسی

شما به ازدواج فکر می کنید؟ چگونه می توان فهمید که ازدواج شما چقدر دوام می یابد؟ ممکن است شما فهرستی طولانی از معیارهای ازدواج را در نظر بگیرید یا فقط سن برایتان ملاک ازدواج باشد. به گفته مشاوران خانواده، سن ازدواج شما به طور چشمگیری احتمال گرفتن طلاق را پیش بینی می کند.
بر اساس یک تصوری که از قدیم در میان مردم وجود داشته، افرادی که دیر ازدواج می کنند، ازدواج های پایدارتری دارند. با توجه به این تفکر، ازدواج در سن پایین و در نوجوانی، خطرناک ترین و پیش بینی کننده ترین معیار برای طلاق است. آیا این تصور درست است؟ اگر شما نوجوان هستید، احتمالاً از لحاظ مالی محدود و بی ثبات و در مورد آینده شغلی خود نا مطمئن هستید. شما احتمالاً فشارهای مربوط به سن شامل خانواده، دوستان، کار و مدرسه را دارید و حتی ذهن تان هنوز کامل نشده است. علاوه بر همه این‌ها، بسیاری از نوجوانان در برخورد با چالش‌ها و مشکلات ارتباطی، بی‌تجربه هستند.

بنابراین ازدواج در سن پائین دارای سختی هایی می باشد
شاخص های آماری نشان میدهد بهتر است برای ازدواج چند سال صبر کنید. فردی که در 25 سالگی ازدواج می کند در مقایسه با کسی که در سن 20 سالگی ازدواج می کند، 50% کمتر طلاق را تجربه می کند و تا کنون نیز این کاهش چشمگیر دیده شده است.
تصور اینکه ازدواج در سن بالاتر، موجب طلاق کمتری می شود احتمال دارد به این دلایل باشد که شاید زوج ها از لحاظ مالی پایدار هستند، احساسات و درک واضح تری از خود و اهداف خود دارند و وقت کافی برای دانستن آنچه واقعاً در زندگی و پس از ازدواج می‌خواهند، صرف می¬کنند.

امروزه شرایط سن ازدواج چگونه است؟
نیکلاس ولفینگر، محقق جامعه شناسی، واقعیت جدیدی را کشف کرده است: تحلیل اخیر وی از داده های آماری سال های 2006 تا 2010 در بررسی ملی رشد خانواده (NSFG) نشان می دهد که احتمال طلاق در ازدواج پس از 35 سالگی بیشتر از ازدواج در 30 سالگی است و بهترین سن برای ازدواج به نظر می رسد بین 28 تا 32 سالگی باشد. بنابراین و بر اساس تحقیقات روانشناسی مشابه دیگر، نرخ طلاق با افزایش سن ازدواج زوجین از نوجوانی تا 28 سالگی کاهش می یابد. همچنین نرخ طلاق از 32 سالگی تا میان سالی با افزایش سن افزایش می یابد.
مجله اسلیت (Slate) این یافته های جدید را “نظریه کلیدهای طلایی ازدواج” می نامد که عبارتند از: در ازدواج های زودهنگام نرخ طلاق بیشتر است. همچنین در ازدواج های خیلی دیر هم میزان طلاق زیاد است با این تفاوت که شاید تا حدودی کمتر احساسی و هیجانی هستند.

چرا تقاضای طلاق در این سن زیاد است؟
هنگامی که ولفینگر این تحقیقات را با استفاده از داده های سالهای 2011 تا 2014 مرکز ملی رشد خانواده(NSFG) تکرار کرد، همان روندهای قبل ظاهر شدند. زوج هایی که در سن نوجوانی ازدواج کرده بودند، در پنج سال اول زندگی حدود 38 درصد طلاق را تجربه کرده بودند؛ کسانی که در اوایل بیست سالگی ازدواج کرده بودند نیز بسیار آسیب پذیر هستند که حدوداً 27٪ طلاق گرفتند، اما تقاضای طلاق برای زوج هایی که در بین 25 و 29 سالگی ازدواج کرده بودند (14٪) و همچنین طلاق برای سنین 30 تا 34 (10٪) بود که کاهش چشمگیری را نشان می دهد. با این حال، زوج هایی که در اواسط دهه 30 سالگی ازدواج کرده اند، بار دیگر در معرض خطر طلاق قرار گرفتند: زوج هایی که برای اولین بار در 35 سالگی یا بیشتر ازدواج کرده بودند، در طی پنج سال اول ازدواج خود، 17 درصد طلاق را تجربه کردند.


ولفینگر انواع متغیرهای جمعیت شناختی را کنترل کرد و شواهدی را یافت که در جهان امروز نیز دارای مصداق می باشد. بر طبق این یافته ها ازدواج قبل از اواسط دهه 20 یا پس از اواسط دهه 30 سالگی با میزان بالاتر طلاق همراه است. به عقیده او خود-گزینی یکی از دلایل افزایش درخواست طلاق در این رده سنی است: افرادی که تا اواسط 30 سالگی سن ازدواج را به عقب می اندازند، عموماً به دلیل ثبات مالی که معمولاً در اوایل 30 سالگی ایجاد می شود، اغلب به خاطر پول و مسائل مالی ازدواج نمی کنند. و ممکن است به سادگی برای موفقیت در ازدواج کمتر مورد توجه قرار گیرد. و شاید گزینه هایی مانند ازدواج سفید و رابطه دختر و پسر بدون داشتن تعهد ازدواج به یکدیگر، موجب کاهش جمعیت افراد واجد شرایط ازدواج بیش از 30 سال می شود که در روابط متقابل موفق می شوند. نظر ولفینگر بدون استثنا نیست، اما ممکن است یک روند در میان افرادی که پس از 35 سالگی ازدواج می کنند را منعکس کند.
آمار تقاضای طلاق در ایران چگونه است؟
در آماری که درباره سن ازدواج در ایران مربوط به سال 1394 انجام شد میانگین رده سنی ازدواج پسران 20 تا 24 سال و دختران 15 تا 19 سال را نشان می داد. بیشترین ازدواج‌ها یعنی حدود 84 درصد ازدواج‌ها برای مردان در سنین 20 تا 34 سالگی و حدود 79 درصد برای زنان در سنین 15 تا 29 سالگی ثبت شده، (86 درصد مردان در سن 20 تا 34 سالگی ازدواج می‌کنند و 85 درصد زنان در سنین 15 تا 29 سالگی در کشور ازدواج می‌کنند).

این صفحه را به اشتراک بگذارید.
نظرات کاربران