مقالات

کنار آمدن با مسئله خیانت در رابطه عاطفی

1

کنار آمدن با مسئله خیانت در رابطه عاطفی

چگونه زخم های به جا مانده از یک رابطه عاطفی به دلیل "خیانت" را بهبود بخشیم؟
شاید این جملات برای خیلی از ما آشنا به نظر برسد : "همسرم، نامزدم، دوست دختر یا دوست پسرم به من خیانت کرد" ."چطور باور کنم چنین کاری کرده است؟"
قلبتان میشکند، احساس مچاله شدن و دور ریخته شدن می کنید. احساس تمام شدن تاریخ مصرفتان. عزت نفستان آسیب پذیر می شود و حتی شک دارید که آیا دوباره یک روز به وضعیت عادی برمی گردید؟
قرار گرفتن در چنین وضعیتی،یکی از سخت ترین موقعیت هایی است که باید با آن کنار بیایید. مورد خیانت قرار گرفتن از طرف کسی که زمانی عاشق شما بود و شما به او احساس تعهد می کردید یکی از سخت ترین و شکننده ترین احساساتی است که هرکس ممکن است به آن دچار شود.
آیا می توانید از درد این ناراحتی رهایی پیدا کنید؟ قطعا بله! به شرطی که خودتان بخواهید.
یکی از اولین عواطف و هیجاناتی که شخصی که مورد خیانت قرار گرفته است معمولا به آن دچار می شود" احساس گناه و عذاب وجدان" است."من چه کار اشتباهی انجام دادم؟"."حتما من مقصرم"."حتما به خواسته هایش توجه کافی نکردم"."خیلی غر زدم"."حتما دیگر برایش زیبا و دوست داشتنی و جذاب نیستم"."کاش خودم را لاغر کرده بودم"."کاش بینی ام را عمل کرده بودم" و..... هر احساسی که دارید و هر فکری که برای توجیه "خیانت" به ذهنتان میرسد را در همین لحظه متوقف کنید. قطعا به هیچ وجه مقصر نبودید. عمل خیانت قابل سرزنش است نه شما.
* از حمایت خانواده و دوستانتان کمک بگیرید. در اکثر مواقع وقتی شخص در چنین موقعیتی قرار میگیرد، دوست دارد تنها باشد زیرا در اغلب اوقات خجالت می کشد با اطرافیان روبرو شود. اما تنها بودن حالت انزوا و ناراحتی و غم شما را بیشتر می کند. خودتان را مجبور کنید در کنار خانواده و دوستانی که "حمایت گر" هستند قرار بگیرید و با آنها حرف بزنید و خودتان را از نظر روانی تخلیه کنید. در چنین موقعیتی وقتی می بینید افراد دیگری در کنار شما هستند که عاشقانه شما را دوست دارند تا حد زیادی احساس بهتری پیدا می کنید و می تواند کمک کننده باشد. البته لازم به ذکر است از افرادی که شدیدا سعی دارند به شما عذاب وجدان و احساس گناه بدهند، فاصله بگیرید و همینطور از افرادی که در اوج ناراحتی یتان به شما می گویند عیبی ندارد، این هم می گذرد و بالاخره با یک شخص بهتر آشنا می شوی (این حرف ها و نصیحت ها زمان خاص خودش را دارد که مسلما زمانش درست بعد از جدایی دردناک آن هم همراه با خیانت نیست).
*عذاداری در سوگ یک رابطه، طولانی ترین و سخت ترین مرحله است و هر شخص بنا به تفاوتهای فردی این مرحله را به طرز متفاوتی پشت سر می گذارد. بعضی از افراد منزوی می شود، در حالی که عده ای دیگر سرگرم تفریح و خوشگذرانی با دوستانشان می شود. زنها معمولا از روابط اجتماعی کناره گیری می کنند و نهایتا با یک دوست نزدیک یا یک مشاور درد و دل می کنند و مردها معمولا خودشان را با کار زیاد و ساعت ها بیرون از خانه ماندن و گذراندن وقت زیاد با دوستانشان سرگرم می کنند. به هر طریقی که در سوگ یک رابطه عذاداری کنید طبیعی است و این عذاداری زمانی پایان می پذیرد که شما کاملا پذیرفتید آن رابطه تمام شده است.
*از مکان هایی که شما را به یاد آن شخص می اندازد فاصله بگیرید (وقتی هنوز عذادار و غمگین هستید). از انجام فعالیت ها و گوش دادن به آهنگ هایی که یادآور آن رابطه و درد شماست دوری کنید، تا زمانی که آمادگی کامل را برای اتمام آن ماجرا در ذهنتان پیدا کرده باشید.
*سعی نکنید قلب شکسته تان را با پناه بردن فوری به یک رابطه جدید تسکین دهید که اشتباه ترین کار ممکن است. قبل از اینکه وارد یک رابطه جدید بشوید باید کاملا آن رابطه و شخص در ذهنتان تمام شده باشد. در غیر این صورت آن توجه و عاطفه ای را که شریک جدیدتان لایقش است را نمی توانید به او بدهید و نهایتا بیشتر آسیب خواهید دید.
*به یاد داشته باشیم که گذر زمان زخم ها را کمرنگ می کند. شاید نتوانید کاملا فراموش کنید و گاهی به یاد آن ماجرا بیافتید، اما فقط به صورت یک لکه کمرنگ از یک زخم عمیق و کهنه باقی می ماند و نهایتا "فقدان" و " درد خیانت" را می پذیرید و کم کم با گذر زمان احساس سرزندگی و شادابی را با یک شخص جدید تجربه خواهید کرد. برای خیلی از آدمها غلبه بر حس بد گذشته نهایتا به "بخشش" منتهی می شود. بخشیدن خودتان بخاطر تمام احساس گناه و سرزنشی که در ابتدای جدایی احساس می کردید.
*با همه این اوصاف اگر خواستید به آن رابطه برگردید، باید بدانید که آن رابطه دیگر هیچ وقت مثل قبل نخواهد بود و همیشه احساس شک و سوءظن از طرف شما وجود خواهد داشت در حالی که ممکن است دیگر هیچ وقت ماجرای قبلی تکرار نشود. بنابراین در صورت برگشت باید تمام سعیتان را بکنید که شکست گذشته را به فراموشی بسپارید و از افرادی که سعی دارند مرتبا شما را به یاد آن ماجرا بیندازند دوری کنید..البته معمولا برگشت به رابطه قبلی توصیه نمی شود.

این صفحه را به اشتراک بگذارید.
نظرات کاربران