مقالات

چرا شخصیت شناسی مهم است؟

5

چرا شخصیت شناسی مهم است؟

 

علت اهمیت شخصیت شناسی

شاید کلمه کلیشه­‌ای خودشناسی را بیشتر در تعالیم دینی مانند معرفت‌نفس و همچنین علوم روانشناسی شنیده باشید. حتما آن قصه معروف را می‌دانید که فردی هدف زندگی‌اش تغییر دنیا بود، پس از مدتی به این نتیجه رسید که ابتدا باید کشورش را تغییر دهد سپس دریافت که شهر و خانواده‌اش باید تغییر یابند و در نهایت به این نتیجه رسید که شناخت و تغییر خودش اولین قدم برای رسیدن به هدف است.

شناخت دقیق از شخصیت، طرز فکرهای مخرب و عادت‌های ناسالم را آشکار نموده و سعی در بهبود مستمر آن­‌ها دارد. با تقویت این مهارت، می‌توانید در زندگی تصمیمات بهتری بگیرید و در موقعیت‌های گوناگون، واکنش‌های رفتاری عاقلانه‌تری نشان دهید و همواره بهترین انتخاب­‌ها را داشته باشید. در ادامه به برخی دیگر از مزیت‌­های شخصیت شناسی اشاره می‌­کنیم:

شادی و نشاط: شما خوشحال­‌تر و سرزنده‌­تر هستید، وقتی بتوانید به راحتی در مورد احساسات خود صحبت کنید. در این صورت هیچگاه علائم افسردگی در شما جوانه نمی­‌زند.
کاهش درگیری­‌های درونی: وقتی عملکرد شما منطبق بر اصول و ارزش‌های درونی شما باشد، تعارض رفتاری کمتری را تجربه خواهید کرد.
تصمیم‌­گیری بهتر: اگر خودتان را همان‌طوری که هستید بشناسید، در هر مورد کم یا پر اهمیتی می‌توانید بهترین تصمیم را بگیرید.
خودکنترلی: هر مقدار شناخت دقیق‌تری از خود داشته باشید، بیشتر می‌توانید احساسات و عملکرد خود را کنترل کنید.
حزب باد نبودن: خودآگاهی باعث می‌شود که شما تحت تاثیر قرار نگیرید و برای خیر یا بله گفتن منتظر جواب دیگران نباشید.
همدلی و همزبانی با دیگران: آگاهی شما از خودتان، بدون شک در مفاهمه و درک متقابل اطرافیان تاثیر دارد.

 

چطور خودمان را پیدا کنیم؟

جواب این سوال به تعداد انسان‌ها متفاوت و متنوع می‌باشد. برخی روش­های سنتی مانند درمقابل آینه ایستادن، نوشتن روی کاغذهای رنگی و طوفان فکری و … هنوز هم مورد استفاده قرار می‌گیرند اما دانشمندان علم روانشناسی و شخصیت شناسی راه ساده‌­تری را پیش روی ما قرار داده­ و بر حسب علم و تجربه دست به طراحی تست­‌های روانشناسی کاملا علمی و منطبق بر جامعه زده‌­اند. مهم‌ترین نکته این ابزارها، شخصیت شناسی و تحلیل جامع و از طرفی ارائه راهکار برای آینده می‌باشد.

شخصیت شما در فضای کاری چگونه است؟ دوست دارید یک کارمند اداری باشید در اتاقی ساکت و پر از کاغذ و صورت‌های مالی یا یک مدیر منابع انسانی در محاصره تعداد زیادی از کارکنان؟ این تست‌ها به شما می‌گویند که چه شغلی مناسب شخصیت شماست، مثلا کسی که طبق خروجی این تست‌ها شخصیت اجتماعی و هماهنگ‌کنندگی دارد،اگر در اتاق گوشه سازمان در یک جایگاه انفرادی شغلی قرار بگیرد قطعا بازدهی کمتری خواهد داشت.

زندگی ما مملو از این انتخاب‌هاست انتخاب رشته، انتخاب شغل، انتخاب همسر نمونه‌های رایج در زندگی ما هستند که اگر بدون خودآگاهی دست به اقدام بزنیم، معلوم نیست چه فرجامی نصیبمان خواهدشد.

تست‌های روانشناسی دقیقا چکار می‌کنند؟

تست‌های روانشناسی و شخصیت شناسی شبیه آزمایشات پزشکی هستند، وقتی بیمار از نشانه‌های بیماری مثل درد عضلات شکایت می‌کند، پزشک قبل از معاینه و تجویز، برای اطمینان در تشخیص برای او رادیولوژی یا آزمایش خون و … می‌­نویسد. کار اصلی تست‌های روانشناسی نیز همین است. شما با انجام این تست‌ها به تحلیل اولیه از رفتارهای ظاهری خود می­‌رسید. بنابراین این تست‌ها یاری­گر شما برای شناخت بیشتر از خود است.

انواع تست‌های روانشناسی:


بیش از 200 تست روانشناسی تا کنون طراحی شده که در چهار بخش اصلی قرار می‌گیرند:

تست‌های بالینی Clinical interview
تست‌های ارزیابی هوش و عملکرد ذهنی Assessment of Intellectual Functioning (IQ)
تست‌های شخصیت شناسی Personality Assessment
تست‌های رفتار شناسی Behavioral Assessment


بهترین و معتبرترین تست ها کدام هستند؟

– تست نئو FFI و NEO PIR :
از مهمترین ابزارها برای پیش‌بینی رشد حرفه‌ای و شخصیت شناسی افراد است. در مسائل مختلف مانند ازدواج، روان درمانی و تشخیص جایگاه شغلی استفاده می‌گردد.

– تست شخصیت شناسی مایرز بریگز MBTI:
شاید معروف‌ترین و متداول‌ترین تست روانشناسی باشد که اکثرا در مسائل حرفه‌ای و شغلی استفاده می‌شود و حتی معاونت منابع انسانی برخی سازمان‌ها آن را جزء رزومه اعضای سازمان قرار می‌دهند. نکته مهم و متمایز سایت‌های روانشناسی نتیجه تفسیری و تحلیلی آن‌هاست، پیشنهاد میکنیم تفسیر سنجمان از تست خود را ببینید.

– تست هوش هیجانی EQ ، Bar-ON :
هوش عاطفی یا هوش هیجانی یا هوش احساسی که با علامت اختصاری EQ و طی سال‌های اخیر با EI نشان داده می شود نقش مهمی در شکل گیری روابط انسانی، رهبریت موثر، و مهارت‌های ارتباطات اجتماعی و حتی مدیریت زندگی شخصی به عهده دارد. تست BarOn یکی از ابزارهای سنجش هوش هیجانی افراد است. می‌توانید آزمون کامل همراه با نتیجه تفضیلی را انجام دهید.

– پروفایل دیسک DISC:
تست روانشناسی شخصیت DISC به شناخت بهتر از خود و نحوه تعامل با دیگران کمک می کند و می تواند به بهبود ارتباطات در تیم‌های کاری، ارتباط با دیگران، ارتباط با اعضای خانواده، روابط درون سازمانی و برون سازمانی کمک کند. سالانه بیش از یک میلیون نفر این تست را انجام می‌دهند، شما هم می‌توانید به ارزیابی دقیقی از خود با انجام آن برسید.

– تست روانشناسی کتل Cattle:
آزمون ویژه ای که برای مشاوره و منابع انسانی ایجاد شده‌است، این تست یک موفقیت بزرگ در علم روانشناسی بود که می‌توانیددر سنجمان آن را امتحان کنید.

– تست تیپ‌های شغلی‌هالند Holland:
تست تیپ‌های شغلی یا رغبت‌سنج شغلی ‌هالند یکی از محبوب‌ترین مدل‌های مورد استفاده برای آزمون‌های شغلی است. از نظر ‌هالند انتخاب حرفه، تظاهری از شخصیت افراد است. در مدل ‌هالند شش نوع تیپ شخصیتی وجود دارد و اکثر افراد به چند دسته تقسیم می‌شوند، اینکه شما می‌توانید یک کارشناس روابط عمومی خبره یا یک حسابدار ویژه باشد در این تست نمایان می‌گردد. اگر انتخاب بهترین شغل برایتان مهم است حتما این تست را انجام دهید.

 

شرکت در آزمون آنلاین نئو (NEO PI-R) شرکت در آزمون آنلاین نئو فرم کوتاه (NEO FFI)



این صفحه را به اشتراک بگذارید.
نظرات کاربران