مقالات

اختلالات یادگیری

1

اختلالات یادگیری

ختلالات یادگیری «Learning Disorders» به کسانی گفته می شود که در یاد گرفتن چیزی دچار مشکل هستند و امکان این امر برایشان ممکن نیست. ولی به اشتباه و بدون این که مشکل اصلی آن ها تشخیص داده شود، آن ها را جزء بچه های استثنایی قلمداد می کنند. البته فکر نکنید مثلاً کودک شما زیاد درس را فرا نمی گیرد دچار این اختلال است، نه! شاید مشکل از نحوه درس دادن به او باشد و یا انتظار بیش از حدی که والدین از او دارند، فکر می کنند دانش آموزشان حتماً یک مشکلی دارد.

به همین خاطر ما می خواهیم شما را بیشتر با اختلالات روانی آشنا کنیم. در همین راستا مقاله ای در مورد اختلال یادگیری آماده شده است که از جمله مطالبی که در این پژوهش جا گرفته افند، می توان به تعریف اختلال یادگیری، علل بروز اختلالات یادگیری، انواع آن، درمان اختلال یادگیری، همین طور راه های تقویت حافظه و … اشاره کرد.

آشنایی کامل با اختلالات یادگیری و درمان آن

اغلب نگرانی پدر و مادر زمانی است که کودک خود را در مدرسه با مشکلات یادگیری می بینند. دلایل بسیاری برای شکست خوردن در درس خواندن وجود دارد، اما یکی از شایع ترین آن ها اختلال در یادگیری است. کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری می تواند اطلاعاتی در حد نرمال فرا گیرند اما به طور کلی اختلال یادگیری معلمان و پدر و مادر را در مورد هوش آن ها نگران می کند. اغلب، ممکن است این کودکان بسیار سخت سعی کنند تا با دستورالعمل هایی مانند، تمرکز کردن در خانه و در مدرسه چیزی را یاد بگیرند. با این حال، با وجود این تلاش، آنها نمی توانند تسلط کنند و منجر به افت تحصیلی شان می شود. حداقل از هر 10 نفر 1 نفر دچار اختلالات یادگیری می باشند.

اعتقاد بر این است که اختلالات یادگیری توسط یک مشکل با سیستم عصبی که تحت تاثیر عواملی همچون دریافت، پردازش، و یا برقراری ارتباط اطلاعات ایجاد می شود. این اختلال همچنین ممکن است در خانواده ها وجود داشته باشد. برخی از کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری نیز بیش فعال هستند.

با این حال، اگر این اختلال تشخیص داده شده و برای درمان زود اقدام کنند، آنها می توانند از بدتر شدن آن جلوگیری کنند. به عنوان مثال، یک کودک که علاوه بر اینکه در مدرسه ابتدایی نمی تواند ریاضی یاد بگیرد ، در دبیرستان نیز جبر درک نمی کنند. کودک، هرچه تلاش بسیار سخت برای یادگیری می کند، بیش تر نا امید می شود، و توسعه مشکلات عاطفی از جمله عزت نفس پایین در صورت شکست های مکرر به وجود می آید. برخی از کودکان مبتلا به اختلالات یادگیری در مدرسه بی ادبی می کنند، زیرا آنها ترجیح می دهند که به جای این که احق و یا کودن شناخته شوند، آن ها را عنوان بد بشناسند.

درمان اختلالات یادگیری کودکان

پیامدهای اختلالات یادگیری، که پدر و مادر باید بیشتر بر روی فرزندان خود تمرکز کنند شامل موارد زیر می شود:

  • مشکل درک کردن دستورالعمل ها.
  • مشکل به خاطر سپردن چه کسی به او چیزی گفته.
  • نتواند بخواند، املا ، نوشتن، و … یا نداشتن مهارت های ریاضی، که در نتیجه با شکست مواجه می شود.
  • مشکل شناسایی کلمات و یا حروف ، و یا به صورت معکوس. (به عنوان مثال، این اعداد برایش گیج کننده می باشند : 25 با 52).
  • نداشتن هماهنگی در راه رفتن، ورزش کردن، و یا فعالیت های کوچک مانند گره زدن بند کفش.
  • فهمیدن مفهوم زمان و دچار اشتباه شدن در “دیروز، امروز، فردا.”

به طور کلی، اولین گام مهم درک مشکلات یادگیری کودک است و در نظر گرفتن چگونگی ارتباط شما با آنها می باشد،مانند کمک کردن به مهارتشان، نشان دادن نظم و انضباط، بازی کردن، و … بر روی استقلال آن ها تاثیر می گذارد. چنین مشکلاتی سزاوار ارزیابی جامع توسط متخصص است که می تواند همه مسائل مختلف کودک را ارزیابی کنند. روانپزشک می تواند کمک به هماهنگ ارزیابی کودک و نوجوان کند و با گرفت تست ها و آزمایش هایی برای تشخیص دادن این اختلال می دهند. آنها شامل بررسی تست های آموزشی و مشاوره در مدرسه ،صحبت کردن با کودک و خانواده شان، ارزیابی وضعیت کودک انجام می دهند. سپس روانپزشک توصیه هایی برای کودک و نوجوان مانند قرار دادن آن ها در مدرسه مناسب ،همینطور آنها نیازمند به کمک های ویژه مانند خدمات آموزشی خاص و یا گفتار و زبان درمانی هستند و کمک پدر و مادر به فرزند خود کمک به حداکثر رساندن پتانسیل یادگیری کودکانشان می شود. گاهی اوقات روان درمانی فردی یا خانوادگی توصیه می شود. گاهی اوقات ممکن است برای پیش فعالی و یا حواس پرتی دارو تجویز شود. مهم است که تقویت اعتماد به نفس کودک زیاد شود، که برای رشد سالم او حیاتی است، و همچنین کمک پدر و مادر و دیگر اعضای خانواده برای بهتر درک کردن و کنار آمدن با واقعیت های کودک مبتلا به اختلالات یادگیری.

این صفحه را به اشتراک بگذارید.
نظرات کاربران